Esteu aquí: Inici Associacions i entitats Preguntes Freqüents

Preguntes Freqüents

Dubtes

PREGUNTES FREQÜENTS SOBRE ASSOCIACIONS

 

  1. S'han renovat els òrgans de govern de l'asssociació. Cal comunicar-ho?
  2. Han canviat algunes dades de l'assocaició. Com i on ho hem de comunicar?
  3. Quins ajuts hi ha per les associacions?
  4. Les persones estrangeres, poden constituir una associació?
  5. Per renunciar a un càrrec dins l'associació, què s'ha de fer?
  6. Com puc saber quines associacions existeixen a la ciutat?
  7. Vull col·laborar com a voluntari/a per a una associació, on puc informar-me?
  8. Vaig a col·laborar com a voluntari amb una associació, m'han d'assegurar?
  9. Volem dissoldre una associació, quin procediment hem de seguir?

 

1. S'han renovat els òrgans de govern de l'associació. Cal comunicar-ho?

Sí. La renovació o reelecció dels membres dels òrgans de govern d'una asssociació s'ha de comunicar a la Generalitat de Catalunya i a l'Ajuntament al Registre Municipal d'Entitats.

Per fer-ho cal presentar un certificat amb les dades de tots els membres de la junta cessant (que és la que figura inscrita al Registre) amb els càrrecs que ocupen i les dades dels nous membres amb els càrrecs a ocupar. Ha de figurar també la data de l'assemblea en què es van decidir aquests canvis.

Pot presentar-se una còpia de l'acta de l'assemblea on es van acordar aquest canvis.

Pujar

Han canviat algunes dades de l'associació. Com i on ho hem de comunicar?

Qualsevol canvi en les dades d'una associació (denominació, seu social, estatuts...) s'ha de comunicar a la Generalitat de Catalunya i, si l'entitat està inscrita al Registre Municipal d'Entitats, a l'Ajuntament, aportant una còpia de la resolució de la Generalitat de Catalunya reconeixent aquests canvis.

A més, les entitats registrades al municipi tenen l'obligació de presentar a l'Ajuntament el pressupost i el programa anual d'activitats el mes de gener de cada any. L'incompliment d'aquesta obligació pot ser motiu perquè l'Ajuntament doni de baixa l'entitat del Registre Municipal d'Entitats.

Pujar

Quins ajuts hi ha per les associacions?

Les adminsitracións públiques i també algunes entitats privades donen subvencions i/o ajuts a les associacions. Per optar a les subvencions atorgades per l'Ajuntament les entitats han d'estar inscrites al Registre Municipal d'Entitats i tenir les seves dades registrals actualitzades.

Pujar

Les persones estrangeres poden constituir una associació?

Sí, el dret d'associació és tant per a nacionals com per a estrangers.

Han de presentar la documentació requerida i el document acreditatiu de la seva identitat.

Pujar

Per renunciar a un càrrec dins l'associació, què s'ha de fer?

S'ha de comunicar a l'entitat seguint el procediment establert als seus estatuts.

La persona que renuncia al càrrec també ho pot comunicar (tot i que no hi està obligat) al Registre General d'Associacions i al Registre Municipal d'Associacions.

La junta directiva, però, té l'obligació de comunicar als registres la nova composició de la junta seguint el procediment establert.

Pujar

Com puc saber quines associacions existeixen a la ciutat?

Al departament de Participació Ciutadana de l'Ajuntament disposes d'informació sobre les entitats de la ciutat.

També pots trobar informació al directori d'entitats d'aquest mateix web i a la Guia Municipal d'Entitats.

Pujar

Vull col·laborar com a voluntari/a per a una associació, on puc informar-me?

Pots informar-te al departament de Participació Ciutadana de l'Ajuntament, a la Unitat de la Gent Gran Activa i en aquest mateix web.

També pots adreçar-te a la Federació Catalana de Voluntariat Social i/o directament a les entitats amb què vulguis col·laborar.

Pujar

Vaig a col·laborar com a voluntari amb una associació, m'han d'assegurar?

Sí. L'assocaició està obligada per llei a contractar una assegurança per al seu voluntariat per danys a tercers que es poguessin ocasionar en el desenvolupament de l'activitat de voluntariat.

Pujar

Volem dissoldre una associació; quin procediment hem de seguir?

Les associacions es poden dissoldre per les causes establertes als seus estatuts o per aquelles causes que s'establexen legalment (art. 324.4 del llibre tercer del codi civil de Catalunya)

Acordada la dissolució de la entitats s'ha d'inscriure al Registre d'Associacions de la Generalitat aportant un certificat de dissolució i una còpia de l'acord de l'assemblea general relatiu a la dissolució, a la liquidació de l'entitat i a la destinació del patrimoni, en cas que hi hagi.

Finalment s'ha d'informar de la dissolució a l'Ajuntament per donar de baixa l'entitat del Registre Municipal d'Entitats.

Pujar

 

Si tens altres dubtes pots adreçar-te a participacio@tarragona.cat

Compartir

© Ajuntament de Tarragona - Plaça de la Font, 1
43003 Tarragona - Tel. 977 296 100 - ajuntament@tarragona.cat