Suport del Departament de Treball a la creació d’empreses d’economia cooperativa a la demarcació de Tarragona
Mireia Franch, directora general d’Economia Cooperativa i Creació d’Empreses, va presentar a Tarragona, el dia 7 de juliol, el programa d’ajuts del Departament de Treball a la creació i creixement de les cooperatives catalanes, dotat amb 7,6 milions d’euros.
El Departament de Treball va ajudar a crear i créixer a 57 cooperatives i societats laborals amb 552.923 euros per al seu finançament durant el 2008 a la demarcació de Tarragona. Amb aquestes subvencions el Departament fa una aposta pel desenvolupament de les cooperatives per l’aportació d’aquestes a la creació d’ocupació estable, per la capacitat del sector de donar resposta a les noves necessitats socials i pel grau d’innovació que aporta el model cooperatiu als mercats i sectors econòmics.
Enguany, Treball destina 7,6 milions d’euros per fomentar la creació i el creixement de les empreses cooperatives i les societats laborals. Del total d’aquesta quantitat, 6,4 milions d’euros es destinen a una nova ordre d’ajuts per al foment de l’economia cooperativa. Així mateix, un total de 1,2 milions d’euros es destinaran a bonificació de quotes, és a dir, els treballadors que han capitalitzat l’atur per incorporar-se com a socis treballadors en una cooperativa de treball associat o en una societat laboral poden obtenir una bonificació d’entre el 50% i el 100% de les seves quotes de la Seguretat Social.
També es posa en marxa SiCoop, la nova societat de capital risc destinada a la inversió en projectes d’empreses d’economia cooperativa amb un capital de 15,5 milions d’euros. SICOOP és un projecte pioner a Catalunya i a Espanya ja que és la primera ocasió en que el sector cooperatiu és l'objecte d'inversió d'una societat d'aquestes característiques, fruit del consens entre el sector públic i privat. La societat permetrà posar en marxa projectes cooperatius amb vocació de lideratge i innovació que consolidin la projecció i el creixement de les empreses impulsores.
L’objectiu principal les subvencions és impulsar la creació de noves empreses, donar suport a la consolidació de cooperatives i societats laborals, fomentar els projectes d’intercooperació i les aliances entre cooperatives, donar suport a la tasca de les diferents federacions, col·laborar amb les entitats locals i les seves plataformes de desenvolupament econòmic i de creació d’empreses, i promoure programes de foment i difusió de l’economia cooperativa.
Les subvencions d’aquest any s’estructuren de la següent manera:
Suport a les cooperatives per a la incorporació de socis o sòcies
Té per objectiu fomentar la incorporació de persones desocupades com a sòcies treballadores o de treball d’una cooperativa o societat laboral amb una permanència mínima a la societat de tres anys. La quantia de les subvencions que reben les cooperatives varia en funció del col·lectiu al qual pertanyen els nous socis o sòcies tot i que prioritza les persones que es troben en atur.
En aquest sentit, si són persones desocupades menors de 25 anys que no hagin tingut cap feina remunerada; si són persones aturades més grans de 45 anys; si són desocupats que hagin capitalitzat l’atur o treballadors vinculats a l’empresa amb un contracte de treball temporal no superior a 24 mesos la subvenció és de 5.500 euros. Aquest ajut creix fins als 7.000 euros si són dones que pertanyen als col·lectius citats, fins a 8.000 euros si s’incorporen a jornada completa persones aturades en situació d’exclusió social i fins a 10.000 euros si s’incorporen, a jornada completa, persones amb discapacitat en atur.
Nova línia de suport a la creació d’empreses d’economia cooperativa
Enguany s’ha posat en marxa aquesta nova línia que impulsa els projectes empresarials de nova creació, és a dir, de 0 a 2 anys, i els projectes de transformació d’empreses ja existents en cooperatives o societats laborals. En aquest cas poden optar a aquests ajuts les cooperatives i societats laborals de nova creació i les empreses d’economia cooperativa procedents d’un procés de transformació. Enguany els projectes de creació d’aquest tipus d’empreses podran rebre un ajut de fins a 108.000 euros.
Aquesta línia subvenciona les despeses de constitució de la cooperativa -incloses les de redacció del pla d’empresa o el pla de transformació- fins a un màxim de 10.000 euros així com els serveis i assessorament extern fins a 24.000 euros. En el cas que es contracti personal directiu es subvencionarà els costos salarials de 12 mesos de contractació fins a un màxim de 24.000 euros. Aquesta línia també inclou ajuts per a les inversions amb 50.000 euros de límit.
Suport al creixement i la consolidació d’empreses d’economia cooperativa
L’objectiu és ajudar a les cooperatives i societats laborals a consolidar-se per créixer i enfortir-se en el mercat. Per aquest motiu es subvencionen els serveis i l’assessorament extern per elaborar, per exemple, un pla estratègic, estudis comercials o bé de recerca de noves activitats amb un màxim de 60.000 euros. Així mateix, l’ordre també ajuda en la contractació de personal directiu amb un màxim de 50.000 euros i a la inversió d’immobilitzats amb un màxim de 60.000 euros. Enguany els projectes d’aquesta línia podran rebre un ajut de fins a 170.000 euros.
El Departament també aposta per la intercooperació d’aquestes empreses i per aquest motiu subvenciona amb un màxim de 50.000 euros els serveis i assessorament externs i diferents despeses de personal propi que treballin en els projectes d’intercooperació i altres formes de cooperació empresarial de les cooperatives i societats laborals.
Suport a les entitats representatives de l’economia cooperativa
Aquesta nova línia vol donar suport al foment i a la consolidació de les estructures representatives de l’economia cooperativa (federacions de cooperatives de Catalunya i federacions de societats laborals de Catalunya).
Es financen parcialment les despeses de funcionament d’aquestes entitats i també dels projectes que aquestes entitats desenvolupin per al foment i promoció de l’economia cooperativa a Catalunya.
Suport per al foment i promoció de l’Economia Cooperativa
L’objectiu és promocionar i fomentar l’economia cooperativa a través d’ajuts per activitats de formació vinculades a la gestió econòmica, jurídica i administrativa de les empreses cooperatives; accions per donar a conèixer i divulgar a la població en general o bé a col·lectius específics l’organització i funcionament d’una cooperativa; i activitats d’assessorament especialitzat i creació d’eines per a la millora de la gestió i constitució d’empreses cooperatives. Es poden arribar a subvencionar el 100% de l’acció fins a un màxim de 80.000 euros per entitat.
En aquesta línia, i com a novetat, també s’incorpora la possibilitat de finançar projectes d’investigació relacionats amb l’economia cooperativa per part d’universitats i entitats sense ànim de lucre dedicades a la promoció del cooperativisme.
Un total de 687 empreses d’economia cooperativa a Tarragona
Actualment, a Catalunya hi ha 5.612 empreses d’economia cooperativa que ocupen directament 48.253 persones, segons dades del Departament de Treball. Així mateix, un total de 100.500 persones treballadores per compte propi estan vinculades a aquestes empreses com a sòcies de cooperatives de serveis i de cooperatives agràries. A Catalunya hi ha més de 550.000 socis de consum. A la demarcació de Tarragona hi ha 687 empreses d’economia cooperativa que ocupen a 4.571 persones treballadores.
Quant a la distribució territorial, Barcelona concentra el gruix d’empreses d’economia cooperativa (70,06%), seguida de Tarragona (12,17%), Lleida (11,13%) i Girona (6,65%). Dins l’economia cooperativa destaca el pes del sector serveis ja que dos de cada tres persones hi treballen, el que representa el 66% de les persones treballadores. El perfil de les empreses cooperatives catalanes correspon a una petita empresa, amb una mitjana de 8,6 llocs de treball.
Font: Butlletí Notes de Premsa, 07/10/09




