• Canals RSS de l'Ajuntament de Tarragona
  • Facebook de l'Ajuntament de Tarragona
Tarragona, 25-05-2012
Esteu aquí: Inici Joventut Emancipació i autonomia juvenil

Emancipació i autonomia juvenil

Emancipació i autonomia juvenil

Emancipació juvenil

La joventut pot ser definida com una etapa de transició, en la qual els adolescents i els joves adults —fins al moment dependents, limitats en diferents graus per a la presa decisions i mancats d’autonomia quant a les opcions de vida alternatives— adquireixen els recursos i desenvolupen les capacitats que els permetran conquerir progressivament espais d’autonomia individual. Precisament aquells espais que els seran necessaris per accedir a la relativa independència representada per la vida adulta i per a l’exercici de la ciutadania plena.
 
Sense posar en dubte que la transició escola-treball és probablement el vessant de major rellevància, diversos autors han apuntat tres dimensions diferents que, conjuntament, configuren la transició dels joves cap a la maduresa i cap a la plena ciutadania social: a) La independència de la llar d’origen o household transition; b) l’entrada en el mercat laboral o school-to-work transition; c) la constitució d’una llar familiar pròpia o family transition. Tanmateix, de transicions en podem trobar moltes més, que han de ser tingudes en compte per evitar els perills associats a la priorització exclusiva de només aquestes tres dimensions transicionals. Un primer perill consisteix a produir una certa estandarització de les respostes a les necessitats juvenils adultes quan potser, en canvi, caldria atendre a les necessitats específiques de certes categories de joves com —per exemple i referint-nos només a una de les possibles fonts de diversitat i alhora de discriminació social— les dones joves o els joves homosexuals. Un segon perill, és perdre de vista altres dimensions –cognitiva, afectiva, relacional i social- que també esdevenen clau dins la perspectiva d’una plena emancipació juvenil.
 
Parlem, per tant, de la necessitat d’unes polítiques de joventut en algun sentit afirmatives de la condició juvenil i de l’autonomia personal dels joves. Parlem també, alhora, de polítiques capaces de facilitar als joves l’assumpció de responsabilitats envers la col·lectivitat. I en algun sentit, finalment —potser més rellevant pel seu caràcter globalitzador i per les seves derivacions quant a l’atorgament de drets— polítiques susceptibles de facilitar la transició cap a la independència econòmica i l’emancipació residencial. Cal no oblidar que aquestes darreres polítiques tendeixen a facilitar l’assumpció plena de responsabilitats individuals i col·lectives, en garantir l’infrastructura material des de la qual es fa esdevenir més real –i menys discursiu- el reconeixement de la (nova) condició juvenil i l’afirmació —sense prejudicis adultocràtics— de les formes de vida lliurement escollides pels joves.
 
Objectiu general
 
Generar i facilitar l’accés dels joves a tota mena de recursos, públics o privats, que facilitin la seva plena incorporació a la vida adulta, tant en aquells aspectes que caracteritzen les transicions laborals, formatives i familiars, com en aquells que es refereixen a la capacitat personal d’afirmar la pròpia identitat, desenvolupant projectes personals lliurement escollits i de majors cotes d’autonomia personal.
Accions del document
© Ajuntament de Tarragona - Plaça de la Font, 1 - 43003 Tarragona - Tel. 977 296 100 - ajuntament@tarragona.cat
Inici - Telèfons i adreces d'interès - Contactar amb l'Ajuntament - Avís legal