• Canals RSS de l'Ajuntament de Tarragona
  • Facebook de l'Ajuntament de Tarragona
Tarragona, 26-05-2012
Esteu aquí: Inici Servei de Política Lingüística Actualitat Es presenta a Tarragona la campanya "Si us plau, parla'm en català"

Es presenta a Tarragona la campanya "Si us plau, parla'm en català"

Es presenta a Tarragona la campanya "Si us plau, parla'm en català" Carme Crespo, Jordi Agràs i Francesc Marco presentant la campanya
Té com a objectiu sensibilitzar les persones catalanoparlants perquè no canviïn automàticament de llengua quan s'adrecen als nouvinguts
21/06/2011

La Plataforma per la Llengua, juntament amb Carme Crespo i Jordi Agràs, ha presentat a la Sala d’Actes de l’Ajuntament de Tarragona la campanya “Si us plau, parla’m en català”, en la qual nouvinguts que estan aprenent català demanen a la ciutadania que se’ls adreci en aquesta llengua per poder integrar-se millor a la ciutat. Ho fan a través d’unes postals en què expliquen els seus orígens i la seva relació amb la llengua catalana. També s’han editat xapes amb el lema de la campanya. Al llarg dels propers mesos es distribuiran per diversos espais de la ciutat, com ara espais municipals, biblioteques i centres de formació. Els espais triats per fer les fotografies són el Mercat Central i el Monument als Castellers.

“Si us plau, parla’m en català” s’implanta a Tarragona amb la col·laboració del Servei de Política Lingüística de l’Ajuntament, el Centre de Normalització Lingüística de Tarragona i la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya.

Carme Crespo, la nova consellera de Política Lingüística de l’Ajuntament de Tarragona, ha obert l’acte expressant la voluntat de continuar treballant perquè el català esdevingui realment llengua de cohesió social a la nostra ciutat, pel bé de la llengua, però sobretot pel bé dels ciutadans nouvinguts. Ha destacat, també, la voluntat de l’Ajuntament per col·laborar amb les entitats actives de la nostra ciutat i, concretament, amb les que treballen per a la llengua.

Jordi Agràs, director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat, ha fet referència al suport de la Generalitat a la campanya “Si us plau, parla’m en català” des del seu inici quan s’estrenà a Vic el 2008. A més, ha apuntat que donaran suport a la difusió del projecte amb la tramesa virtual als centres d'ensenyament.

Francesc Marco, representant de la Plataforma per la Llengua, ha explicat que la campanya “Si us plau, parla'm en català” és una eina, una iniciativa per sensibilitzar a la població catalanoparlant de la necessitat de dirigir-se en català als nouvinguts. “La millor manera d’ajudar els nouvinguts a aprendre català és parlar-los en català” ha emfatitzat. La iniciativa també pretén afavorir la igualtat d'oportunitats i la no-discriminació de les persones nouvingudes.

Els protagonistes

Els protagonistes de les postals a Tarragona són la Zahra, que va néixer al Marroc i fa 12 anys que viu a Catalunya; el Samba, que és del Senegal i fa un any que viu a Sant Pere i Sant Pau, on és voluntari de la Creu Roja; el Cristian, mexicà, que destaca que al seu país es parlen més de 60 llengües indígenes i que la majoria estan molt marginades, i la Patricia, del Paraguai i amb el guaraní com a llengua materna, que fa 4 anys que viu a Tarragona i ara està aprenent català. També hi participa l'Aleksandra Tymczewska, la polonesa que va col·laborar amb el Servei de Política Lingüística i que escriu al bloc De Polònia a Tarragona: dietari lingüístic.

Tot i aquesta diversitat de situacions personals, tots volen donar un mateix missatge als tarragonins: que, si us plau, els parlin en català perquè d’aquesta manera l’aprenen i el poden practicar en contextos reals, més enllà de l’aula. A més, d’aquesta manera també se’ls ajuda a formar part de la societat d’acollida.

Precedents

La campanya “Si us plau, parla’m en català” va néixer a Vic el mes de maig de 2008, on van editar-se 90.000 postals destinades a institucions i entitats de tot Catalunya. Personatges coneguts com Bojan Krikrik (pare del futbolista) i l’escriptora Najat el Hachmi van apadrinar el sorgiment de la iniciativa.

El 2009, l’Alt Camp va protagonitzar una nova iniciativa en el marc de la campanya. Les entitats representatives de la comarca com les colles castelleres o l’Institut d’Estudis Vallencs, entre d’altres, van distribuir 5.000 exemplars entre els seus associats.

El novembre del 2010 a Reus, el Centre de Normalització Lingüística de l'Àrea de Reus Miquel Ventura, el Pla Educatiu d'Entorn a Reus i Òmnium Cultural Baix Camp- van coordinar-se per desenvolupar 20 postals virtuals testimonis de llocs tan diversos com el Senegal, la Xina, el Marroc, Polònia, l'Índia, França, Rússia... i que ara viuen al Priorat, Cambrils o Reus.

Vegeu les postals:

 

Accions del document
© Ajuntament de Tarragona - Plaça de la Font, 1 - 43003 Tarragona - Tel. 977 296 100 - ajuntament@tarragona.cat
Inici - Telèfons i adreces d'interès - Contactar amb l'Ajuntament - Avís legal