Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Contractació Preguntes freqüents

Preguntes freqüents

Preguntes freqüents en processos licitatoris

A continuació podeu trobar un seguit de qüestions, amb les seves respectives respostes, que freqüentment formulen els licitadors que volen participar en els procediments de contractació convocats per l'Ajuntament de Tarragona.

1.- El tipus d'IVA indicat en el plec és diferent de l'IVA aplicable en l'actualitat. Quin s'ha de tenir en compte?

L'import que es té en compte a l'hora de valorar les ofertes presentades a una licitació serà l'import sense l'IVA, d'acord amb l'establert al text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP).

El tipus aplicable sobre el preu del contracte serà el que determini la normativa vigent amb independència del que s'hagi indicat en el plec.

 

2.- Volem realitzar un cashflow, quin import usem per fer-lo?

[Nota: aquesta pregunta únicament és aplicable a les licitacions que exigeixin la presentació de tres sobres]

En cap cas es poden incloure dades del tercer sobre en el segon sobre. Fer-ho és motiu d'exclusió del procés de licitació, segons la normativa vigent. Si, per exemple, necessiten fer un cashflow o un fluxe de certificacions, l'han de calcular amb l'import de licitació que figura en el plec administratiu o usant percentatges. En cap cas ha de figurar l'import de la seva oferta econòmica, o qualsevol altra dada que hagi d'anar al tercer sobre, en el segon sobre.

 

3.- Cóm puc saber si una oferta és desproporcionada? Cóm calculo la baixa?

Caldrà estar al que es prevegi en l'annex 1 del plec de clàusules.

Quan l'únic criteri d’adjudicació sigui el preu, per determinar si una oferta és o no desproporcionada es tindrà en compte el que preveu l'article 85 del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (LCAP), aprovat per RD 1098/2001

Si hi ha més d'un criteri d'adjudicació, la fórmula per al càlcul d’aquestes ofertes desproporcionades serà la que s’indiqui en l'annex 1 del plec de clàusules administratives.

 

4.- Tinc problemes en la descàrrega de projectes d'obra. Què puc fer?

Els projectes d’obra, que es troben en l’apartat «aprovacions de projectes», es troben emmagatzemats en un tipus de servidor anomenat FTP. Algunes organitzacions, per defecte, no permeten la descàrrega de fitxers d’un servidor FTP.

Si tingués problemes per descarregar els fitxers, li apareixen missatges semblants a «404 not found»,  «no es pot trobar la pàgina» o «proxy error», si us plau posi’s en contacte amb l’encarregat dels sistemes informàtics de la seva empresa  o provi de descarregar-los des d’un ordinador extern a la xarxa de la seva organització.

 

5.- Puc acreditar la solvència per mitjans aliens?

Sí, però amb determinades condicions que tot seguit s'indiquen.

Cal estar al que disposen els arts 52 i 54 del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.

En compliment del que disposa l’art. 52 TRLCSP és admissible l’acreditació de la solvència per mitjans externs.
  • No és possible però, per aquesta via, acreditar la solvència econòmica o financera, només la tècnica o professional.
  • El licitador haurà d’acreditar un mínim de solvència a través de mitjans propis, amb independència de que una part de la solvència la pugui acreditar a través de mitjans externs.
  • En cas contrari, és a dir, en cas de pretendre acreditar la solvència al 100% per mitjans externs s’estaria contravenint l’art. 43.1 TRLCSP.
  • Una excepció a aquesta regla la trobem en el cas de la subcontractació amb empreses vinculades (art. 42 Codi Comerç) ja que en aquest cas sí es pot subcontractar el 100% de l’objecte del contracte.
  • El licitador que pretengui acreditar la solvència a través de mitjans aliens, haurà de:
    • Indicar a qui desitja encarregar per via de subcontractació l’execució de la prestació per a la qual no disposa de solvència, classificació o habilitació específica.
    • Haurà de demostrar que disposa dels mitjans d’aquella altra entitat mitjançant compromís de l’altre entitat o d’un contracte, sotmès fins que es produeixi l’adjudicació, a la condició de que el licitador resulti adjudicatari.
    • No és suficient per tant la mera declaració unilateral del licitador.
    • Caldrà presentar també els documents que acreditin la solvència, classificació, habilitació o autorització professional exigides pel subcontractista
  • Cal distingir entre la subcontractació prevista en l’art. 227 TRLCSP i la subcontractació com a mitjà d’acreditar la solvència contemplat en els arts. 52 i 54 TRLCSP. En aquest sentit, tot i que l’art. 210 esmenta un límit màxim a efectes de subcontractació del 60%, l’art. 54.1 indica com a límit el 50% quan es tracta d’acreditar les condicions de classificació, habilitació o autorització a través de mitjans externs. Aquest límit percentual de l’art. 54.1 resulta també d’aplicació a l’art. 52.
  • Per tant, el límit a efectes d’acreditar la solvència o la classificació per mitjans externs serà del 50%

 

6.- Cóm s'acredita la solvència o classificació en una UTE?

D’acord amb l’art. 24 del Reglament del TRLCAP (RD1098/2001) cadascun dels components de la UTE han d’acreditar la seva capacitat i solvencia, si bé hi ha la possibilitat d’acumular-se a efectes de la determinació de la solvència de la UTE les característiques acreditades per a cadascun dels seus integrants.

D’acord amb l’art. 52 del Reglament TRLCAP per tal que es puguin acumular les característiques de cadascun dels membres de la UTE cal que totes les empreses que concorrin a la licitació hagin obtingut prèviament classificació com a empresa d’obres o com a empresa de serveis en funció del tipus de contracte per al que sigui exigible la classificació.
Per als casos que no resulta preceptiva la classificació cal actuar per analogia i per tant cadascuna de les empreses ha de tenir algun tipus de solvència com a empresa d’obres, de serveis, de subministres, etc….
Cal tenir en compte el previst en l’art. 43.1 TRLCSP respecte de l’objecte social de les empreses que composin la UTE com a requisit previ d’aptitud.
Al marge d’aquests aclariments cal tenir en compte que l’anàlisi de la solvència en cada cas el realitza la Mesa de contractació.

7.- Quants sobres s'han de presentar a una licitació?

Heu de mirar el que s’indica en l’annex 1 dels plecs de clàusules administratives, ja que és allí on s’indica el número de sobres a presentar.

Cal tenir en compte que sempre caldrà presentar el que s’anomena sobre A (documentació formal: escriptures, poders, declaracions responsables, etc.)

Si en l’annex 1 es diu que caldrà presentar 3 sobres: a banda del sobre A, s’haurà d’incloure un segon sobre amb la Documentació Tècnica és a dir, aquella no avaluable de forma automàtica segons s’indiqui al plec (tenir en compte els models i els criteris d’adjudicació) i un tercer sobre amb la "proposició econòmica" és a dir, on s'inclourà tant l'oferta econòmica com l'oferta referida als demés criteris d’adjudicació automàtics que s'hagin indicat en l'annex 1.

Si l'annex 1 indica que caldrà presentar 2 sobres: a banda del sobre A, s’haurà d'incloure només un segon sobre que contindrà la "proposició econòmica" és a dir, on s’inclourà tant l'oferta econòmica com l'oferta referida als demés criteris d'adjudicació automàtics que s'hagin indicat en l'annex 1.

 

8.- Què passa si trobo discordances entre ell que s'indica al plec tècnic i al plec administratiu?

Segons s’indica en els plecs de clàusules administratives, en cas de discordança entre el que s'indiqui en un plec o altre, preval sempre el que s'estableixi al plec administratiu. No obstant, en cas que algun licitador detecti alguna discordança es prega remeteu avis del mateix a la major brevetat per tal que pugui aclarir-se la discordança el més aviat possible


Aquests aclariments tenen únicament efectes informatius, sense caràcter vinculant, prevalent el que s’estableixi per la normativa vigent en cada moment i la interpretació que de la mateixa efectuï la doctrina i la jurisprudència.

Segells de reconeixement d'administració oberta