Esteu aquí: Inici Mobilitat i transports Notícies Notícies 2015 L’EMT de Tarragona consolida la primera fase d'una iniciativa tecnològica per controlar i monitorar la contaminació provocada pel trànsit

L’EMT de Tarragona consolida la primera fase d'una iniciativa tecnològica per controlar i monitorar la contaminació provocada pel trànsit

L’EMT de Tarragona consolida la primera fase d'una iniciativa tecnològica per controlar i monitorar la contaminació provocada pel trànsit

Les dades, que podran ser consultades pels ciutadans, permetran a l’Ajuntament planificar actuacions per incidir en la qualitat de l’aire en sintonia amb el PMUST
L’EMT de Tarragona consolida la primera fase d'una iniciativa tecnològica per controlar i monitorar la contaminació provocada pel trànsit Foto: Mauri Fernandez
20/04/2015

 

L’Empresa Municipal de Transports de Tarragona (EMT) forma part, des de fa quatre mesos, d’un programa per monitorar la qualitat de l’aire. La primera fase d’aquest pla consisteix en la implantació de la tecnologia CATED BOX, una plataforma tecnològica que permet implementar un sistema de gestió per a la conducció eficient (BLED) amb la fi de millorar la capacitació dels conductors, estalviar combustible i reduir emissions.

Tanmateix, la segona fase del programa preveu la instal·lació en 10 vehicles de la flota de l’EMT del sistema de monitoratge mediambiental a través de la tecnologia UrVAMM (proveïda per la pròpia “ADN Mobile” en col·laboració amb l’empresa “Ingenieros Asesores”) que permetrà el monitoratge en moviment i en qualsevol punt de la ciutat de la qualitat de l'aire.

La informació recollida, que serà totalment accessible, posarà a disposició del ciutadà la informació sobre la qualitat de l’aire de la zona que l’interessi, i a l’Ajuntament prevenir i planificar.

D’aquesta forma, l’EMT ja està utilitzant el servei BLED de conducció eficient per al control de consum de combustible, amb l’objectiu de reduir-lo en un 7% i disminuir, igualment, les emissions de contaminants d’efecte hivernacle dels mateixos autobusos. En xifres concretes, la reducció en consum del 7% representa 3,64 litres al 100 km, un total de 1820 litres/any per vehicle. En el conjunt de la flota, aquesta reducció superaria els 131.000 litres l’any.

Aquesta mesura s’emmarca en els objectius del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Tarragona (PMUST) de reducció del 12% d’emissions de contaminants derivats dels vehicles motoritzats. Les accions desenvolupades fins ara han permès anar reduint els valors de contaminació, tal com demostren les últimes dades comparatives obtingudes de l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) en el punt de mesurament del Parc de la Ciutat. Aquests assenyalen que l’any 2013, les emissions de CO van baixar un punt, passant a 1,2 i les d’ozó a 154 mg/m3, respecte de l’any 2012, durant el qual les emissions de monòxid de carboni (CO) eren de 2,2 i les d’Ozó 229, superant el llindar recomanat per informar a la població, situat en 180 mg/m3, i arribant quasi al llindar d’alerta, que està en els 240 mg/m3.

Tarragona serà la primera ciutat espanyola en adquirir la tecnologia UrVAMM al llarg d’aquest any 2015, sumant així una nova eina per incidir de forma substantiva en el trànsit, amb especial atenció al vehicle privat.

Els grans avantatges de UrVAMM que pot ajudar a complementar la informació mediambiental de les ciutats són:

 

  • S'aprofiten infraestructures existents a les ciutats com són els autobusos que estan en continu moviment i cobreixen la major part d'àrees de la ciutat.
  • Es repeteixen les rutes de manera permanent el que permet tenir informació contínua en espai i temps.
  • La mateixa EMT utilitza un servei per estalvi de combustible alhora que proporciona indicadors molt útils per a la ciutat i el ciutadà
  • Són possibles aplicacions mòbils avançades de qualitat de l'aire que permetin al ciutadà conèixer la qualitat de l'aire en una zona determinada (per exemple: la zona on surt a passejar amb els seus fills)
  • Es poden realitzar estudis d'espai/temps de l'evolució dels contaminants, per zones i barris, per dies de la setmana, mesos, hora del dia, etc., a partir dels quals es pot planificar actuacions de contingència, plans de comunicació dels nivells, etc.
Segells de reconeixement d'administració oberta