GBI Paprec SA és l’empresa que va obtenir la puntuació més gran del primer lot del concurs públic del nou contracte del Servei de Transport i Recollida de Residus, Neteja Viària, Platges i Solars. En concret, l’empresa va ser la millor puntuada en el lot 1, el més gran del contracte de l'Ajuntament de Tarragona.
La consellera de Neteja, Sonia Orts, ha valorat de “dia històric” el plenari d’avui. “Després de quedar desert el gener de 2023 i anul·lar-se un altre cop al maig, avui aprovem finalment el nou contracte de la neteja. Un contracte imprescindible per la millora del servei i de neteja de Tarragona”, ha remarcat.
]]>Els treballs han consistit en l’estassada i retirada de vegetació que entorpia la correcta circulació i desguàs de l’aigua en el tram superior del torrent.
Les tasques d'adequació efectuades també permeten minimitzar la formació de punts d’aigües estancades i prevenen l’existència d’arrossegaments en cas d’avinguda.
]]>
La caminada realitza un recorregut per la Mina de l’Arquebisbe, una infraestructura hidràulica que abastia la ciutat, i recorda la fita del 3 de desembre de 1798, quan es va posar en marxa i l’aigua va tornar a brollar de les fonts de Tarragona, algunes d’elles fetes construir expressament per a commemorar aquell esdeveniment. Els artífexs de la recuperació de la mina van ser els arquebisbes Joaquin de Santiyán i Francesc Armanyà, que van retornar a la ciutat la portada d’aigües des de la captació de Puigpelat.
Es tracta d’un recorregut circular que s’inicia al Camp de Mart i que ressegueix els vestigis de la mina romana al voltant de Sant Pere i Sant Pau i la Part Alta. Durant el camí es visiten les fites, respiralls i pous de registre, també les instal·lacions d’EMATSA i l’espai El camí de l’aigua, situat dins d’un antic dipòsit museïtzat, així com l’interior del dipòsit d’aigua de l’Oliva. La caminada acaba recorrent, ja dins el nucli urbà, l’antiga entrada de la mina romana, la torre de les aigües i les quatre fonts que va fer construir l’arquebisbe Armanyà i que encara es conserven a la Part Alta a la plaça Sant Joan, plaça de les Cols i plaça Sant Antoni.
L’itinerari és d’uns 5 quilòmetres, la durada prevista és de 3:30 hores i és recomanable portar calçat i roba còmoda. L’activitat és gratuïta amb inscripció prèvia i té un aforament de 50 places.
Les inscripcions ja estan obertes i poden fer-se a través del correu electrònic: bhmt@tarragona.cat.
]]>Arran de les inspeccions i avisos fets per part de veïns i un cop feta la investigació, s’han pogut identificar i localitzar els autor dels fets, a qui se’ls hi ha imposat en sis dels casos una multa lleu de 600 € i els altres quatre, una multa greu de 2.400 €. Les localitzacions estan en zones molt diferenciades de la ciutat que van des de la Mora, al carrer Guad-el-Jelú o el Polígon Francolí, entre d’altres.
L’any passat es van posar 52 d’abocaments incontrolats (on hi consten els 9 de novembre i desembre) i el 2022, 58. Des de l’Ajuntament, la consellera de Neteja Pública, Sonia Orts, vol destacar "els bons resultats obtinguts gràcies a la gran feina coordinada entre Neteja i UMA, que estan detectant cada vegada més i de manera més efectiva, aquests infractors”, però alhora estem esperançats “perquè creiem que mica en mica estem fent més conscients als tarragonins i tarragonines de la gravetat d’aquests fets, i esperem que això es vegi revertit en les xifres, de manera progressiva”.
Avisar d’incidències
Des de l’Ajuntament es recorda a tots els ciutadans que cal una major sensibilització i cura per part de tothom, alhora que s’avisa que no complir amb les ordenances municipals, en aquest cas l’Ordenança General de Convivència Ciutadana, comporta aquestes sancions econòmiques que acabem de detallar.
Recordem els serveis de què disposa l’Ajuntament per a la recollida de mobles i/o l’alerta d’incidències a la via pública:
UMA
La UMA posa a disposició el seu telèfon de contacte directe, amb la finalitat de realitzar denúncies anònimes, si s’escau, d’abocaments i voluminosos a la via pública, així com de resoldre dubtes, també de caràcter privat/anònim. S'accepta format trucada o whatsapp. Tel: 673 752 103
]]>El termini d’execució és de 24 mesos a partir de la data definitiva d’atorgament (20 de desembre de 2023) i sorgeix de la petició feta per la conselleria de Neteja Pública l’any 2022, després de corroborar, durant la redacció del futur contracte de Neteja i a través de les aportacions del procés participatiu del servei de deixalleria municipal, de la necessitat de millorar de manera immediata en diversos aspectes.
Aquestes millores es van sol·licitar per complementar el nou contracte de gestió de la deixalleria municipal, que es correspon al lot 2 del procediment de licitació del contracte de recollida de residus i neteja, del qual en resulta adjudicatària l’empresa Formació i Treball, empresa d’inserció sociolaboral. Cal recordar que tot el servei de deixalleria, tant la fixa com les mòbils, l’Ajuntament el va reservar a empresa d’inserció o a centre especial de treball, donant compliment a les clàusules socials previstes a la llei de contractes i de residus.
La consellera de Neteja Pública, Sonia Orts, s’ha mostrat molt satisfeta per aquest atorgament, ja que “ens donarà un impuls important per posar al dia la deixalleria i poder engegar el nou contracte amb un equipament i unes instal·lacions renovades”. De fet, els objectius del nou contracte i el nou servei de deixalleria, són els d’obtenir un nou projecte global de gestió, lligat a la valoració, reutilització de residus i sensibilització ambiental i per aquest motiu, ha apuntat Orts, cal “facilitar l’accés i deposició dels residus tant a la deixalleria fixa com a les mòbils, així com millorar la gestió en general i la transparència d’aquest servei, en concret”.
]]>Quatre empreses han presentat la seva oferta al lot 1 del concurs públic del nou contracte de la brossa. Es tracta de GBI Paprec SA, FCC Medio Ambiente, Urbaser SA i la UTE Valoriza Servicios Medioambientales. Totes quatre optaven a gestionar el servei de neteja viària. La companyia guanyadora del concurs també s'encarregarà del transport i recollida de residus urbans, així com de la informació i educació mediambiental, i la neteja de les platges i solars.
Durant l’estudi tècnic de les quatre ofertes, s’han valorat aspectes que han de permetre millorar la neteja i els resultats de recollida selectiva actuals a la ciutat i permetre assolir els objectius marcats per la Unió Europea. En concret, del servei de neteja s’ha valorat la proposta tècnica del servei de neteja viària i de platges (també els mitjans materials, rendiments dels serveis i els itineraris planificats), la neteja dels polígons industrials i comercials, l’alta qualitat de la neteja (per resoldre problemes de neteja com la brutícia acumulada sota els bancs i racons), mesures per optimitzar el consum d’aigua per poder afrontar la situació actual de sequera i previsions de futur.
Pel fa al servei de recollida, s’ha valorat la proposta tècnica de recollida, incloent un servei de recollida innovadora per provar noves estratègies per augmentar la selectiva, les mesures proposades per controlar els impropis (residus que no pertoquen dins els contenidors) en el context de tancament de contenidors previst a la normativa de residus, el servei de recollida a la Part Alta per l’interès cultural i patrimonial de la zona, la metodologia per fer arribar la recollida selectiva a punts de difícil accés a la ciutat on actualment només hi ha contenidor gris (com la zona de Viladegats, la zona del Vinyet, etc.) i el parc de contenidors, on s’han valorat el model de contenidor ofert per substituir els soterrats i les tasques de restauració per economia circular dels contenidors actuals. També s’ha valorat la implementació d’una recollida porta a porta als polígons comercials per oferir un servei alternatiu i eliminar les actuals illes de contenidors de Les Gavarres, que són focus d’abocament incontrolats i brutícia.
Així mateix, i sent que el contracte tindrà una vigència de deu anys, s’han valorat criteris per fer front a la nova Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, com les estratègies per millorar la recollida selectiva, on s’han puntuat de forma positiva les metodologies de recollida intel·ligent que preveu aquesta llei, un nou servei de malbaratament alimentari per aprofitar menjar encara en bon estat que actualment arriba als contenidors i repartir-lo a entitats socials del municipi, la recollida de voluminosos realitzada per empresa d’inserció o centre especial de treball i reutilitzar els voluminosos donant-los una altra vida útil, també com a novetat es valoren les estratègies que aplicaran les empreses per reduir la generació de residus.
Per altra banda, es valora en el nou contracte la comunicació directa amb la ciutadania mitjançant la nova APP que ha de permetre sol·licitar la recollida de voluminosos i poda de forma àgil i ràpida, veure els resultats de selectiva de cada domicili, la consulta de la taxa d’escombraries, enviar suggeriments i queixes, etc. També es valora la nova plataforma de control i execució del servei que ha de permetre pagar pels serveis realment executats i amb la qualitat de neteja exigida.
Altres aspectes tècnics que s’han considerat necessaris han estat el pla de formació i motivació del personal, el pla de manteniment preventiu i correctiu de la maquinària, dels vehicles i instal·lacions, i la planificació dels treballs dels encarregats/des de l’empresa.
GBI Paprec SA ha destacat en la bona dedicació al servei de neteja viària, en els recursos materials emprats i en la planificació dels itineraris, també en el servei de platges, on aporten nova maquinària tractora no prevista als plecs. També ha previst maquinària de lloguer pel primer any del servei mentre no arribin els nous vehicles.
Així mateix, ha destacat en les metodologies que han de permetre donar compliment a la nova llei de residus, en concret, en les estratègies per millorar la recollida selectiva, ja que permetran la identificació d’usuaris/es de tots els contenidors menys el vidre i instal·len una obertura que facilitarà la separació dels residus d’envasos i cartó als comerços, milloren la comercial amb la recollida d’envasos, milloren l’estètica i la qualitat del parc de contenidors fent que tots els contenidors siguin iguals (inclosos els d’oli i tèxtil), també en els mètodes per millorar la generació de residus posant en servei una màquina trituradora de poda a la deixalleria que optimitzarà els desplaçaments i un nou servei no previst als plecs de màquina compostadora automàtica, que reduirà les tones d’orgànica que cal enviar a compostatge i els desplaçaments. Han fet una molt bona proposta del servei de recollida porta a porta al polígon comercial de Les Gavarrers per millorar-ne la neteja i facilitar la separació dels residus als establiments i aposten per les illes emergents en alguns punts de difícil accés.
També proposen que tots els manteniments preventius dels vehicles i màquines adscrites al servei es realitzin als tallers oficials, per millorar la garantia i bon estat de tota la flota durant tot el contracte i dedicar el personal del taller intern a la neteja i a les revisions i comprovacions diàries de la flota.
Per altra banda, han destacat en el pla de motivació, on preveuen una sèrie de premis anuals pel personal, entre els quals destaquen dues pagues addicionals anuals a dues persones treballadores de qualsevol categoria, i el pla de formació on l’empresa, per millorar la promoció interna i les capacitats del personal, subvencionarà carnets de camió i especialitzats.
També han destacat en l’aposta de tecnologia amb intel·ligència artificial per controlar els impropis i controlar la qualitat de la neteja, la qual cosa li ha permès aconseguir la puntuació més alta en l’oferta tècnica.
A més a més, l’empresa aporta els llocs de treball necessaris per garantir la subrogació del personal efectivament adscrit al contracte de Tarragona.
El contracte de recollida i neteja urbana estava vigent des del 2 de maig de 2002, quan el Consell Plenari de l’Ajuntament de Tarragona va acordar adjudicar el contracte de concessió administrativa per la prestació del Servei de recollida i transport de residus urbans, neteja viària i de platges i de gestió de la deixalleria del municipi de Tarragona, per un termini de 10 anys, a l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas, S.A. Per acord de la Junta de Govern Local de data 8 de novembre de 2004, es va aprovar la incorporació del servei de neteja de platges a aquest contracte.
Posteriorment, el Consell Plenari del 13 de desembre de 2010 va aprovar la modificació d’aquest contracte, allargant el termini de la concessió per un període de 10 anys més pròrrogues, de manera que l’actual contracte finalitzava el 28 d’abril de 2023. El Consell Plenari de 15 de novembre de 2019 va aprovar una segona modificació, per eliminar i substituir les 119 illes de contenidors soterrats de la primera fase per contenidors de superfície, per l’adquisició de maquinàries de neteja que havien finalitzat l’amortització econòmica, entre d'altres aspectes tècnics per millorar el servei.
Abans d’encetar-se la licitació del contracte, es va iniciar un procés participatiu al ple al qual van participar 2.493 persones. Paral·lelament, també es va fer una consulta preliminar de mercat per conèixer les innovacions amb l’objectiu d’incorporar en aquest contracte la millor tecnologia i mitjans. La finalitat d’aquesta consulta era conèixer les innovacions i millors tecnologies que ofereix el mercat sobre vehicles, maquinària i contenidors pel nou contracte de recollida de residus i neteja viària, amb l’objectiu de preparar la licitació. Les conclusions de la consulta es van publicar al perfil del contractant.
Amb tot això a punt, es va treure la licitació el setembre de 2022, però cap empresa es va presentar a la licitació i el concurs va quedar desert. Al juliol de l’any passat, quan el contracte feia dos mesos que estava caducat, es va tornar a portar a plenari una nova licitació que incorporava elements diferents com l’increment del preu base de licitació i l’augment dels preus d’inversió, a causa de la inflació. És a dir, es va adequar el preu de les màquines, es va incrementar l’interès aplicat a les inversions (a la primera licitació se situava en 2,5% i l’actual està al 4,5%) i també es va allargar la duració del contracte, inicialment previst per nou anys fins a situar-lo en deu.
També es van incorporar a la nova licitació aprovada el juliol de 2023 canvis tècnics com la recollida de residus a la Part Alta amb illes emergents. És a dir, s’elimina el servei de porta a porta domèstic i només es mantindrà aquesta modalitat en el comercial. Els contenidors de resta i orgànica estaran tancats i funcionaran amb una identificació.
Un altre dels canvis que presenta el nou contracte és que s’inclou com a requisit el servei de neteja Pam a Pam.
També se suprimeix el requisit d’incorporar vehicles d’hidrogen. És a dir, es manté la descarbonització de part de la flota amb vehicles elèctrics, però se substitueix aquesta exigència dels vehicles d’hidrogen per l’augment de la partida de neteja per festes, que és una de les èpoques de l’any en què es fa més necessari actuar amb més recursos de neteja a la via pública.
A més a més, també s’ofereix un solar municipal a lloguer a banda del contracte per les empreses que vulguin ubicar-hi la campa de vehicles de reserva i camions que no càpiguen a la nau de l’EMT, que serà el nou parc de vehicles dels equips de neteja. Aquest és un dels criteris clau que han fet que la nova licitació atragués a més d’una empresa a participar al concurs.
En definitiva, s’han adequat alguns dels criteris de la licitació per poder obtenir uns nous serveis més adequats a la realitat urbanística i social de Tarragona, a les necessitats de neteja actuals. Tot plegat per assolir els objectius en recollida i gestió de residus, en transparència, traçabilitat i en control del servei.
]]>Amb els treballs de poda del carrer Ramon i Cajal es van detectar una vuitena d'oms inestables, a l'alçada de l'accés al Parc de la Ciutat, que presentaven problemes de seguretat a causa de les múltiples ferides que aquests presenten com a conseqüència de podes anteriors així com també a causa de cops de vehicles rebuts.
Els arbres seran reposats al llarg d'aquest mateix any amb altres exemplars d'una espècie més apropiada per vies com aquesta, enlloc dels oms actuals.
]]>El dispositiu és un petit tractor que porta incorporat un rasclet a la part posterior i un dispositiu que recull els residus. Aquesta maquinària és completament nova i a Tarragona s’estan fent els primers assajos, les primeres proves.
La consellera apunta que tot i que “actualment la neteja de les platges ja es duu a terme de manera manual i mecànica, aquestes eines no són tan precises per començar a eliminar els pèl·lets i calia trobar una solució per disminuir en gran mesura aquests fragments tant petits”. Així mateix, Orts, ha felicitat la iniciativa apuntant que “disposar d’una màquina així ens permetrà tenir un millor estat de la neteja de les nostres platges i cales i reduir l’impacte ambiental dels residus al litoral tarragoní”.
El vehicle ha costat 16.000 €, finançats pel projecte 'Tarragona entre blau i verd', subvencionat pels fons europeus Next Generation.
]]>Finalitzat el periode de recollida d'arbres, aquests seran traslladats al viver municipal, sota la supervisió del Departament de Parcs i Jardins. Es durà a terme un procés de selecció per determinar quins arbres compleixen les condicions fisiològiques necessàries per adaptar-se al clima locals. Aquells arbres considerats aptes seran replantats, promovent la conservació i ampliació de les àrees verdes de la ciutat. Els no aptes, per la seva banda, iniciaran un procés de compostatge que es destinarà al manteniment de parcs i jardins de la ciutat, tancant així el cicle de vida d'aquests arbres de manera sostenible i beneficiosa.
]]>El Pam a Pam naixia com a projecte de proximitat amb la intenció d’intervenir en els diferents barris de la ciutat de manera intensiva per diagnosticar i reparar tot allò que fos necessari en matèria de neteja, pintura, jardineria, voreres, carreteres i enllumenat.
Aquest matí, el conseller d’Espai Públic de l’Ajuntament de Tarragona, Guillermo García de Castro i la consellera de Neteja Pública, Sonia Orts, han fet balanç d’aquest primer trimestre de treball focalitzat en Ponent. El conseller García de Castro ha valorat molt positivament la feina feta durant aquest primer trimestre de treball i ha expressat que “s’ha fet molt bona feina i és motiu d’orgull ja que aquest nivell d’actuacions en dignificació de l’espai públic no s’havia fet mai”. García de Castro ha destacat i ha agraït “el nivell d’implicació per part de tots els treballadors dels diferents departaments municipals”.
Cal recordar que les tasques del projecte Pam a Pam són dutes a terme de manera coordinada per un total d’11 departaments i àrees municipals amb la implicació de fins a 35 persones treballadores pertanyents a Neteja Pública, la Brigada Municipal, FCC, EMATSA, UTE Jardiners de Tarragona, Aparcaments, EMT, Brigada d’Intervenció Ràpida (BIR), Mobilitat, SECE i Guàrdia Urbana.
La consellera Orts també ha valorat “el primer trimestre del Pam a Pam de manera altament positiva, estem molt contents de la feina duta a terme i sobretot per la coordinació que es fa dia a dia, que no es fàcil, però que ens està permetent desplegar el Pam a Pam de manera simultània per poder avançar en les tres potes de treball”. La consellera Orts ha remarcat que “estem acomplint amb el calendari previst en un inici i fins i tot, en algunes ocasions, ens hem avançat a les dates plantejades per algunes zones” i ha detallat que “treballem amb un calendari viu i no volem que sigui entès com una única repassada l’any ja que es pretén que, un cop feta aquesta neteja intensiva, després es tingui en compte i es facin treballs de manteniment de manera periòdica”.
En total, durant aquestes primeres 11 setmanes, s’han netejat a fons 150 carrers, s’han realitzat 303 actuacions entre reparacions d’asfalt i panots de voreres per part de la Brigada d’Intervenció Ràpida i s’han repintat més de 250 bancs per part de personal contractat per l’SMO. Dins la pota de Seguretat Vial s’han pintat més de 150 passos de vianants i altres senyalitzacions tant horitzontals com verticals, així com també més de 60 parades d’autobús.
Dins la pota de la Dignificació de l’Espai, s’han realitzat més de 120 actuacions per part d’UTE Jardiners de Tarragona als espais verds consistents en treballs de realçat d’arbres, arranjament de parterres i plantacions. En aquest sentit s’ha actuat fent neteja, eliminació de males herbes i exemplars morts i algunes plantacions sobre totes les zones verdes de La Floresta, L’Albada, Parc Riu Clar, Bonavista, Buenos Aires i també a Llevant a les urbanitzacions de Molnars, Solimar, Entrepins, Escorpí i Pinetell.
Uns altres dels principals treballs duts a terme en aquest cas per part d’EMATSA ha estat la inspecció de fins a 12 km de clavegueram mitjançant càmera mai feta abans, la neteja d’embornals a tots els carrers i reparacions de centenars de tapes de pou i així com actuacions d’obra tant d’embornals com de tapes arranjades dels barris de La Floresta, L’Albada, Parc RIu Clar, Bonavista, Buenos Aires, Icomar, Riu Clar, Torreforta, La Granja i Zona espotiva, Ramba Nord de Camp Clar.
Durant les darreres setmanes, a banda de Ponent també alguna de les potes ha començat a treballar també a les urbanitzacions de Llevant entre Molnars-Solimar, Entrepins, Escopí, Pinetell i La Mora. D’altra banda, la BIR està treballant ja l’avinguda Catalalunya i a Marquès de Montoliu, arranjant panots, voreres i clots d’asfalt.
A partir de mitjans de gener, la pota de Neteja es traslladarà al barri del Port (Carrer Orosi i plaça dels Infants), la pota de Seguretat Vial començarà els treballs a Sant Pere i Sant Pau i la pota 3 de Dignificació està previst que es desplaci a la zona d’Eixample Nord.
]]>Enguany la campanya que engega Europe Direct a la ciutat se centra a reduir els envasos de la compra als mercats, tot recordant tant a comerciants com a persones consumidores, que poden portar carmanyoles reutilitzables per comprar productes com la carn, el peix, els productes a granel, el menjar per emportar, etc., i d’aquesta manera, evitar els embolcalls d’usar i llençar.
Aquesta campanya vol contribuir, doncs, a revertir la situació actual en matèria de residus, ja que es calcula que cada persona a Catalunya produeix una mitjana de 527 quilograms de residus a l’any (2019) i d’aquests, més de la meitat van directament al contenidor de resta.
La consellera de Comerç, Turisme i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Tarragona, Montse Adan, valora molt positivament la iniciativa “perquè contribueix a un comerç més compromès amb el medi ambient i alhora és un exemple de les sinergies que es poden crear entre diferents ens municipals i públics, locals i europeus per treballar plegats en la sostenibilitat”.
La campanya, segons explica l’oficina Europe Direct Tarragona, té com a principal objectiu la sensibilització en dos targets prioritaris: d’una banda, les persones que van a fer la compra als mercats i de l’altra, els comerciants i paradistes. Com a segon objectiu, es busca la visibilització de la prevenció de residus, per la qual cosa també hi haurà accions més genèriques adreçades a tota la ciutadania.
En aquest sentit, per arribar al consumidor final es plantegen accions als mercats de Tarragona, sobretot de les parades de peix, carn i xarcuteria, convidant els clients a sumar-se al repte de reduir l’ús d’envasos d’usar i llençar; la distribució d’un imant de sensibilització per recordar que abans de sortir de casa s’agafin envasos reutilitzables per anar a comprar; el passi del vídeo de la campanya “Amb el teu envàs” en una tauleta; i informació sobre els quilos de plàstic que els catalans generen, per emplaçar a l’acció i el compromís.
Pel que fa als paradistes, les accions van des d’informar als comerços que actualment el Reial Decret 1021/2022 d’higiene i comerç al detall de productes alimentaris permet als consumidors anar a comprar amb el seu envàs, fins a un missatge de WhatsApp als paradistes avisant de la campanya i d’una visita per explicar-los els beneficis de reduir els residus i les eines que tenen els comerços per fer-ne difusió. A més a més, també se’ls facilitarà un cartell que podran penjar o clavar convidant la clientela a venir a comprar amb el seu envàs.
El calendari d’aquestes accions amb clientela i paradistes serà el dimarts 21 de novembre, al Mercat Central; dimecres 22, al Mercat del Fòrum; dijous 23, al Mercat de Torreforta; i divendres 24, al Mercat de Sant Pere i Sant Pau.
La campanya es completa amb accions que busquen impactar en més persones, com ara publicitat exterior (plafó) a la Rambla, vinilat a terra al Mercat Central, imatge de la campanya a la pantalla gegant del Mercat Central i una campanya de continguts a les xarxes socials de l’Ajuntament, de Mercats de Tarragona i d’Europe Direct TGN.
]]>Sota el nom “Recicla el vidre per elles”, l’Ajuntament s’ha volgut sumar a aquesta bona iniciativa i la consellera ha volgut destacar que “Tarragona és entre les 140 ciutats que participem per una causa tan noble i tan important” i ha reiterat “farem sempre tot el que calgui per ajudar a erradicar aquesta malaltia”. Orts ha agraït una vegada més la proposta i ha fet una crida a tothom “a dipositar el vidre dins aquests contenidors roses mentre duri la campanya”.
]]>Pel que fa a neteja, dins els tres eixos del projecte, s’ha treballat en profunditat les voreres i l’asfalt, incloent la neteja de solars, escocells d’arbres, el sanejament de vuit illes de contenidors, la neteja de 5 pintades i la substitució de 5 papereres. Així mateix, en col·laboració amb Ematsa, també s’han netejat embornals i pous dels tres barris.
En segon lloc, en relació a la seguretat viària, s’han dut a terme 21 actuacions a càrrec de la Brigada Municipal, pel que fa a la senyalització viària horitzontal i vertical (pintura i adequació); així com la reparació, neteja i pintura de quatre parades d'autobús de l’EMT.
La dignificació de l’espai públic ha estat la part amb més actuacions. En concret ha comportat 30 actuacions de la Brigada d'Intervenció Ràpida (substitució de panots, reparació de pavimentacions, rebaix d'escocells...); així com 44 actuacions dels bancs, en col·laboració amb el Pla d’Ocupació de l’SMO, pel que fa a reparació i pintura.
La UTE Jardiners de Tarragona ha dut a terme 42 actuacions més, en principi de podes de revisió i sega; així com un repàs de les instal·lacions de reg. Pel que fa Parcs i Jardins també s’ha efectuat el desherbat general i desbrossament de la zona de la pista multiesportiva.
S’ha continuat amb el manteniment habitual com retallades de tanques vegetals i poda d’arbustives; i s’ha actuat de manera puntual en parterres com el de la Rambla de L’Albada, on també s’ha reposat un cirerer i la millora del parterre, del reg, així com plantació arbustiva, al carrer Mas de Menció.
També s’ha posat a punt la font del bosc de l’Albada, així com el reforç en actuacions de manteniment d’elements singulars, com per exemple la pèrgola del centre cívic de La Floresta.
Aquesta setmana el Pam a Pam ja ha engegat a Bonavista, avui dilluns a Buenos Aires i carrer del Set i fins dimecres, aprofundint en carrers i places i tenint en compte, a banda del manteniment, els elements de dignificació específics en cada cas. La tercera setmana, es continuarà amb Bonavista.
]]>El conseller de Medi Ambient i Espai Públic, Guillermo García, ha destacat que “el Pam a Pam neix amb la intenció d’intervenir en els diferents barris de la ciutat” i ha afegit “fent-ho de manera coordinada i responent a les demandes dels veïns i veïnes i de falta de manteniment”. García ha destacat que “la cura de la nostra ciutat i la política de proximitat són dues prioritats del govern i el Pam a Pam suposa una millora en els dèficits existents en aquest sentit”. El conseller ha conclòs que aquest “és un projecte prioritari, pensat per a la ciutadania i que tindrà beneficis evidents i visibles”.
Al llarg d’aquest any el projecte s’estendrà per tota la ciutat i en els propers quatre anys, s’anirà replicant en les zones necessàries i en qualsevol dels tres àmbits que conformen el pla: ja sigui de neteja, de seguretat vial i/o de dignificació de l’espai. Cadascuna d’aquestes àrees se sustenta per uns equips humans determinats i especialitzats, que duen a terme una sèrie de tasques concretes i que, segons el pla, està previst que puguin treballar d’una forma coordinada però independentment els uns dels altres. El calendari s’anirà estenent també de Ponent a Llevant, però es podrà simultaniejar en el temps, incidint en la necessitat de cada zona.
Cal recordar les tres àrees d'actuació, segons les tasques i equips que les conformen:
Aquest migdia a les 14 h s’ha tancat el termini de presentació d’ofertes per als lots 1 i 2 del contracte de la Neteja, que són, respectivament el Servei de transport i recollida de residus urbans de competència municipal, neteja viària, neteja de platges, terrenys i camins municipals i informació ambiental (lot 1); i d’altra banda (lot 2), el Servei de gestió de la deixalleria municipal, reservat a centre especial de treball o empresa d’inserció.
Aquesta licitació, que es va publicar el 12 de setembre i que abans del 18 d’agost, període màxim, no havia rebut cap tipus d’al·legació ni recurs especial en matèria de contractació per part de cap empresa ni sindicat.
Tal com ja es va anunciar a la roda de premsa del mes de juliol presentant les incorporacions i novetats per a tirar endavant la concurrència pública d’aquests dos lots; la consellera de Neteja, Sonia Orts, ha volgut destacar la importància de les empreses que a dia d’avui s’han presentat perquè això vol dir “que hem sabut abordar les demandes tècniques i econòmiques que se’ns reclamaven i alhora vol dir que l’hem adaptat a les necessitats reals i de futur, sense perdre l’eficiència” i ha afegit, entre d’altres “creiem que alguns dels motius de la concurrència han pogut ser la retirada del criteri de vehicles d’hidrogen o el fet de posar a disposició un solar municipal per a fer la reserva de vehicles”.
Així mateix, des dels departaments de Neteja i Contractació de l’Ajuntament, també es va executar el recurs del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic per continuar la licitació, publicar l’estudi de costos detallat i fer una correcció d’errada material de la fórmula de revisió de preus.
“Hem afavorit la participació i incrementat l’interès per part de les empreses participants, fent un contracte realista” ha conclòs la consellera. A partir d’ara, en els propers mesos, s’hauran de valorar totes les propostes presentades i finalment adjudicar-ne la contractació.
]]>