Esteu aquí: Inici Educació Activitats i projectes Altres activitats

Altres activitats

Servei d'Educació visual i plàstica

Plàstica a l’escola: iniciat fa uns 23 anys, és un projecte d'assessorament d'educació artística, visual i plàstica adreçat a les escoles públiques de primària de Tarragona i a les escoles d’educació especial. Inicialment es va dotar amb dos professors/es però des de fa uns 16 anys es va estabilitzar en quatre professores les quals condueixen el projecte actualment. L’objectiu inicial del projecte fou donar assessorament als mestres amb una visió més contemporània i relacionada amb l’entorn social, artístic i tècnic. La finalitat és introduir al professorat i a l’alumnat en el coneixement i en les formes d’expressió que pot oferir l’art visual i plàstic, per tal de desenvolupar una posició crítica i pluralista.

Seminaris Visual i plàstica a l'Educació infantil: Projecte iniciat el curs 2010-2011 amb la finalitat d’incidir en tota la franja d’Educació Infantil (o-6). Inicialment s’adreçava al professorat d'Educació Infantil dels centres públics i de les Llars d'infants Municipals.

Arbre dels desitjos: Es va iniciar el desembre de 2008 des de l'alcaldia. L'any 2009 l'IMET va exercir com a col·laborador i actualment ja es porta tot el procés de coordinació entre els diferents departaments que hi col·laboren. L'objectiu del projecte és fer partícips als infants de l’esperit nadalenc amb les seves aportacions emocionals vers aconseguir una Tarragona i un món millor. S'adreça als alumnes de 3er i 4rt de primària de totes les Escoles de Tarragona.


Santa Tecla a les escoles

És un programa municipal de divulgació de la cultura tradicional de Tarragona, adreçat a professorat, alumnat, mares i pares dels centres d'ensenyament d'infantil i primària de la ciutat de Tarragona i, en funció de les opcions de coordinació amb els centres propers, a les llars d'infants. Va acompanyat de l'edició anual d'una guia didàctica sobre un element del Seguici: La Víbria, el Lleó, La Moixiganga, els castells, el Drac... També s’han editat dos CD sobre les músiques de Santa Tecla.

El programa té lloc a les escoles, amb la col·laboració dels grups del Seguici Popular, que realitzen la presentació d'un element o d'altres aspectes relacionats amb les festes de Santa Tecla.


Projectes musicals

Picantarols i Mirasona (2006-07): S’inicien per apropar la música a les Escoles Bressol i les Escoles d’Educació Especial. El projecte PiCantaRols, neix de la necessitat de potenciar l’educació musical en els nens i nenes que assisteixen a la llar d’infants. Actualment, participen del projecte les 9 Llars d’infants municipals de Tarragona: El ninot, la taronja, Arrabassada, Bonavista, St. Salvador, Sant Pere i Sant Pau, César August, Miracle i Serrallo. Una totalitat de 20 grups i 420 alumnes de les aules de 2 anys i les seves famílies.

MiraSona és un projecte que s’aplica als quatre centres d’educació especial de la ciutat. Proposa que a més dels propis continguts musicals que es poden transmetre als alumnes a les aules d’Educació Especial, la música, a més de ser un recurs molt valuós, és molt beneficiosa per aquest tipus d’alumnes, ja que els ajuda a comunicar-se, a expressar els seus sentiments, a treure fora el que senten, a l’hora que en gaudeixen i experimenten sentiments provocats per un ambient musical determinat. Com a projecte estructurat i específic, neix el curs 206-07 tot i que, com a activitat de música a l’educació especial s’estava desenvolupant ja en alguns centres des de l’inici del projecte “Música a l’escola”. Actualment doncs, s’aplica a L’escola Solc, La Muntanyeta, Estela i Sant Rafel i s’atén a un total, aproximadament, de 30 grups i 298 alumnes. L’equip que assisteix a les escoles està format per dos professionals del Claustre de professors de l'EMM que realitzen sessions setmanals amb els nens i nenes.

Projectes de difusió musical que incideixen, alguns a la ciutadania en general, altres a les escoles i altres a les comarques tarragonines i/o a tot Catalunya. Es desenvolupen amb la col·laboració d’altres centres o agents culturals de la ciutat.

Destaquen les Pinzellades Musicals: Es van iniciar el curs 2001-02. Pretén iniciar una tasca de difusió i normalització musical traient la música del reducte de les aules per tal de contribuir a expandir un dels seus valors més significatius, el fet comunicatiu. Contempla la realització d’un concert l’últim diumenge de cada mes en el qual poden participar agrupacions de totes les escoles, tant de règim especial com general que ho desitgin fins a l’edat de 16 anys. Els concerts han comptat amb 1.200 espectadors.

Mostra de Joves Guitarristes de les Comarques de Tarragona: S’inicia l’any 2004 des de l’Àrea d’Ensenyament de l’Ajuntament de Tarragona i amb la col·laboració de l’Aula de guitarra del Conservatori de la diputació de Tarragona. Actualment és organitzada pel conservatori de la diputació de Tarragona amb la col·laboració de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET). L’objectiu inicial del projecte és el de poder donar el complement formatiu necessari a l’alumnat que, amb suficient trajectòria d’interès i aptituds, pugui adquirir experiència en el camp del concertisme. En aquest cas es tracta del contacte directe amb el públic fora del marc de la pròpia escola aprofitant la diversitat de sales i públics que ens ofereix la nostra província, ja que, adquirir soltesa dintre de les diferents vessants del món professional, és un fet tan important com la preparació en les diferents matèries acadèmiques.

Aixecant el vol, concerts al Pati de l'IMET: Amb aquesta activitat es pretén donar continuïtat als projectes de difusió musical desenvolupats per l'IMET amb una vessant més professionalitzadora. S’acullen concerts de petit format i solistes de tot el ventall instrumental i vocal. Implica la programació de 4 concerts durant els mesos d’estiu, preferentment al juliol, que es realitzen els divendres a les 19.30 h al Claustre de l’IMET. L’Objectiu principal és el de facilitar els joves músics de Tarragona i comarca el seu primer concert i/o poder-los oferir un espai de difusió del seu art.

Cantada de Nadales: Activitat que es va iniciar amb el projecte “La Música a l’Escola” i que, a partir del 2003 està patrocinada per ESPIMSA amb la col·laboració de l'IMET. Hi participen agrupacions corals dels Col·legis de Primària de tota la ciutat.


Dossier d'activitats pedagògiques

El dossier d'activitats pedagògiques (DAP) és una eina creada amb voluntat de facilitar l'accés de la comunitat educativa a l'oferta i la consulta d'activitats complementàries i extraescolars, i per a la cooperació educativa entre els centres i les institucions, les entitats i la resta d'agents educatius de la ciutat. Tot plegat per configurar un marc ciutadà de coresponsabilitat educativa des de situacions de proximitat geogràfica, temàtica, etc.


Ciutats patrimoni

El programa pretén que els alumnes d'Educació Secundària Obligatòria que viuen i estudien en ciutats Patrimoni de la Humanitat aprenguin a conèixer i valorar, no només la seva ciutat, sinó la resta de ciutats que ostenten el mateix títol. Aquest objectiu es persegueix a través de treballs realitzats a les aules per grups d'alumnes sota la direcció del seu professorat i sobre uns temes prèviament determinats.


L'escola adopta un monument

L'adopció de monuments constitueix una fórmula d'introducció del coneixement i implicació de l'alumnat en el seu context local, que s'ha mostrat molt productiva en altres països europeus, mitjançant la imbricació dels centres educatius en la valoració i la conservació del patrimoni històric proper en col·laboració amb els centres de recerca i l'administració municipal.

La seva realització implica l'orientació pedagògica als centres participants per a la preparació de les programacions i activitats específiques per part del professorat responsable en els centres participants, la recollida i sistematització d’informació patrimonial i la creació de materials didàctics adients, a més de les activitats de posada en comú entre els centres i les de projecció i participació ciutadana.


El patrimoni vist pels escolars

El Taller de Recerca de l’Institut Torreforta, amb la seva proposta "El lector de la ciutat", pretén difondre el coneixement artístic d’alguns monuments de Tarragona mitjançant la lectura de codis bidi. Així l’usuari d’un mòbil o d’una tauleta pot llegir un codi QR, situat en cadascun dels monuments, el qual enllaçarà amb una pàgina web on hi haurà els continguts i informacions corresponents.

L’alumnat del Taller de Recerca s’encarrega del desenvolupament del projecte i el professorat el supervisa.


Pla Educatiu d'Entorn de Tarragona

Es tracta d’una iniciativa de cooperació educativa entre el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i el Departament d’Ensenyament l’Ajuntament de Tarragona, en la qual la funció educativa i social de l’ensenyament supera l’àmbit del sistema educatiu i esdevé una responsabilitat col·lectiva.

És una responsabilitat a l’hora de promoure hàbits, valors i capacitats que ens ajudin a construir una ciutadania preparada per al món complex i divers del que formen part.
El Pla Educatiu d’Entorn és un exemple pràctic que l’educació i l’ensenyament es conformen en la interrelació entre l’escola, la ciutat, els mestres i professors, els pares i les mares, les entitats i el veïnatge.

És tota la societat que ha de ser educadora, i els Plans educatius d’entorn són un reforç important per a la xarxa de relacions humanes i educatives.


Un estiu enriquit

Amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona


Activitats de lleure per a infants i adolescents a la ciutat de Tarragona

La Xarxa de Lleure Tgn és un projecte de ciutat impulsat per diversos departaments de l’Ajuntament de Tarragona: l'Institut Municipal de Serveis Socials, l'Institut Municipal d’Educació i el Patronat Municipal d’Esports, amb el pretext de garantir un ampli ventall d’activitats en el lleure a la ciutat de Tarragona dirigides a la infància i l’adolescència de la nostra ciutat, i estableix un marc comú que permet als ciutadans i ciutadanes escollir entre una oferta diversa i propera, amb una perspectiva inclusiva.

Aquest 2020, s’ha volgut iniciar una prova pilot del projecte als barris de Campclar i Sant Salvador, amb la intenció de fer-ne un desplegament gradual a tota la ciutat de Tarragona.

L’Acadèmia de la tele

L’Acadèmia de la tele és una proposta de Casal d’Estiu que utilitza la producció d’un  programa de tele com a centre d’interès i el reforç de les matèries transversals com a eix educatiu. És una col·laboració entre l’Institut Municipal d’Educació, TAC12 i Combinats SCoopC que va tenir la seva primera experiència el 2018 amb l’Acadèmia d’Estiu d’aquell any. 

Treballant per projectes hem incitat a adolescents de 2n, 3r i 4t d’ESO a desenvolupar quatre seccions televisives del programa Estiu12, el magazine estival de TAC12.   

L'Acadèmia es dota d'activitats que fugen de la concepció tradicional del reforç escolar per desenvolupar una bateria de propostes engrescadores i motivadores per a aquest alumnat de secundària durant l'estiu. Hem desenvolupat 4 tipus de tallers que han estat alhora quatre seccions del magazine televisiu. 

La Festa de l’Esport

El Club dels Tarraconins organitza al juliol una festa esportiva. Juntament amb la col·laboració dels clubs esportius de Tarragona (​Reial Club Nàutic Tarragona, Tennis Tarragona, Club Voleibol Sant Pere i Sant Pau i Gimnàstic de Tarragona), es vol fomentar la diversitat esportiva que hi ha a la ciutat i la  importància de l’esport per tal d’obtenir una vida saludable i activa. En la situació viscuda dels temps a causa de la COVID-19, és molt important donar un espai de joc als infants. 

Durant la jornada esportiva més de 200 infants i les seves famílies poden gaudir d’aquest espai lúdic i esportiu. 

Segells de reconeixement d’administració oberta