Esteu aquí: Inici Educació Arts i educació Arts visuals i plàstiques Projectes d'assessorament a les escoles

Projectes d'assessorament a les escoles

Servei d'Educació visual i plàstica

Plàstica a l’escola: iniciat fa uns 23 anys, és un projecte d'assessorament d'educació artística, visual i plàstica adreçat a les escoles públiques de primària de Tarragona i a les escoles d’educació especial. Inicialment es va dotar amb dos professors/es però des de fa uns 16 anys es va estabilitzar en quatre professores les quals condueixen el projecte actualment. L’objectiu inicial del projecte fou donar assessorament als mestres amb una visió més contemporània i relacionada amb l’entorn social, artístic i tècnic. La finalitat és introduir al professorat i a l’alumnat en el coneixement i en les formes d’expressió que pot oferir l’art visual i plàstic, per tal de desenvolupar una posició crítica i pluralista.

Seminaris Visual i plàstica a l'Educació infantil: Projecte iniciat el curs 2010-2011 amb la finalitat d’incidir en tota la franja d’Educació Infantil (o-6). Inicialment s’adreçava al professorat d'Educació Infantil dels centres públics i de les Llars d'infants Municipals.

Arbre dels desitjos: Es va iniciar el desembre de 2008 des de l'alcaldia. L'any 2009 l'IMET va exercir com a col·laborador i actualment ja es porta tot el procés de coordinació entre els diferents departaments que hi col·laboren. L'objectiu del projecte és fer partícips als infants de l’esperit nadalenc amb les seves aportacions emocionals vers aconseguir una Tarragona i un món millor. S'adreça als alumnes de 3er i 4rt de primària de totes les Escoles de Tarragona.


Santa Tecla a les escoles

És un programa municipal de divulgació de la cultura tradicional de Tarragona, adreçat a professorat, alumnat, mares i pares dels centres d'ensenyament d'infantil i primària de la ciutat de Tarragona i, en funció de les opcions de coordinació amb els centres propers, a les llars d'infants. Va acompanyat de l'edició anual d'una guia didàctica sobre un element del Seguici: La Víbria, el Lleó, La Moixiganga, els castells, el Drac... També s’han editat dos CD sobre les músiques de Santa Tecla.

El programa té lloc a les escoles, amb la col·laboració dels grups del Seguici Popular, que realitzen la presentació d'un element o d'altres aspectes relacionats amb les festes de Santa Tecla.


Dossier d'activitats pedagògiques

El dossier d'activitats pedagògiques (DAP) és una eina creada amb voluntat de facilitar l'accés de la comunitat educativa a l'oferta i la consulta d'activitats complementàries i extraescolars, i per a la cooperació educativa entre els centres i les institucions, les entitats i la resta d'agents educatius de la ciutat. Tot plegat per configurar un marc ciutadà de coresponsabilitat educativa des de situacions de proximitat geogràfica, temàtica, etc.


Ciutats patrimoni

El programa pretén que els alumnes d'Educació Secundària Obligatòria que viuen i estudien en ciutats Patrimoni de la Humanitat aprenguin a conèixer i valorar, no només la seva ciutat, sinó la resta de ciutats que ostenten el mateix títol. Aquest objectiu es persegueix a través de treballs realitzats a les aules per grups d'alumnes sota la direcció del seu professorat i sobre uns temes prèviament determinats.


L'escola adopta un monument

L'adopció de monuments constitueix una fórmula d'introducció del coneixement i implicació de l'alumnat en el seu context local, que s'ha mostrat molt productiva en altres països europeus, mitjançant la imbricació dels centres educatius en la valoració i la conservació del patrimoni històric proper en col·laboració amb els centres de recerca i l'administració municipal.

La seva realització implica l'orientació pedagògica als centres participants per a la preparació de les programacions i activitats específiques per part del professorat responsable en els centres participants, la recollida i sistematització d’informació patrimonial i la creació de materials didàctics adients, a més de les activitats de posada en comú entre els centres i les de projecció i participació ciutadana.


El patrimoni vist pels escolars

El Taller de Recerca de l’Institut Torreforta, amb la seva proposta "El lector de la ciutat", pretén difondre el coneixement artístic d’alguns monuments de Tarragona mitjançant la lectura de codis bidi. Així l’usuari d’un mòbil o d’una tauleta pot llegir un codi QR, situat en cadascun dels monuments, el qual enllaçarà amb una pàgina web on hi haurà els continguts i informacions corresponents.

L’alumnat del Taller de Recerca s’encarrega del desenvolupament del projecte i el professorat el supervisa.


Pla Educatiu d'Entorn de Tarragona

Es tracta d’una iniciativa de cooperació educativa entre el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i el Departament d’Ensenyament l’Ajuntament de Tarragona, en la qual la funció educativa i social de l’ensenyament supera l’àmbit del sistema educatiu i esdevé una responsabilitat col·lectiva.

És una responsabilitat a l’hora de promoure hàbits, valors i capacitats que ens ajudin a construir una ciutadania preparada per al món complex i divers del que formen part.
El Pla Educatiu d’Entorn és un exemple pràctic que l’educació i l’ensenyament es conformen en la interrelació entre l’escola, la ciutat, els mestres i professors, els pares i les mares, les entitats i el veïnatge.

És tota la societat que ha de ser educadora, i els Plans educatius d’entorn són un reforç important per a la xarxa de relacions humanes i educatives.


Un estiu enriquit

Amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona


Activitats de lleure per a infants i adolescents a la ciutat de Tarragona

La Xarxa de Lleure Tgn és un projecte de ciutat impulsat per diversos departaments de l’Ajuntament de Tarragona: l'Institut Municipal de Serveis Socials, l'Institut Municipal d’Educació i el Patronat Municipal d’Esports, amb el pretext de garantir un ampli ventall d’activitats en el lleure a la ciutat de Tarragona dirigides a la infància i l’adolescència de la nostra ciutat, i estableix un marc comú que permet als ciutadans i ciutadanes escollir entre una oferta diversa i propera, amb una perspectiva inclusiva.

Aquest 2020, s’ha volgut iniciar una prova pilot del projecte als barris de Campclar i Sant Salvador, amb la intenció de fer-ne un desplegament gradual a tota la ciutat de Tarragona.

L’Acadèmia de la tele

L’Acadèmia de la tele és una proposta de Casal d’Estiu que utilitza la producció d’un  programa de tele com a centre d’interès i el reforç de les matèries transversals com a eix educatiu. És una col·laboració entre l’Institut Municipal d’Educació, TAC12 i Combinats SCoopC que va tenir la seva primera experiència el 2018 amb l’Acadèmia d’Estiu d’aquell any. 

Treballant per projectes hem incitat a adolescents de 2n, 3r i 4t d’ESO a desenvolupar quatre seccions televisives del programa Estiu12, el magazine estival de TAC12.   

L'Acadèmia es dota d'activitats que fugen de la concepció tradicional del reforç escolar per desenvolupar una bateria de propostes engrescadores i motivadores per a aquest alumnat de secundària durant l'estiu. Hem desenvolupat 4 tipus de tallers que han estat alhora quatre seccions del magazine televisiu. 

La Festa de l’Esport

El Club dels Tarraconins organitza al juliol una festa esportiva. Juntament amb la col·laboració dels clubs esportius de Tarragona (​Reial Club Nàutic Tarragona, Tennis Tarragona, Club Voleibol Sant Pere i Sant Pau i Gimnàstic de Tarragona), es vol fomentar la diversitat esportiva que hi ha a la ciutat i la  importància de l’esport per tal d’obtenir una vida saludable i activa. En la situació viscuda dels temps a causa de la COVID-19, és molt important donar un espai de joc als infants. 

Durant la jornada esportiva més de 200 infants i les seves famílies poden gaudir d’aquest espai lúdic i esportiu.

 

Segells de reconeixement d’administració oberta