Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Alcalde Respostes de l'alcalde

Respostes de l'alcalde

La Part Alta és una de les zones més atractives i interessants de la ciutat. Des de l’Ajuntament treballem perquè així continuï sent, i per això hem portat a terme mesures i millores en matèria de seguretat, neteja, mobilitat i recollida de la brossa, per exemple. Estem convençuts que s’ha avançat en la convivència del vehicle amb el vianant al barri. Som conscients que hi ha usuaris de vehicles que no respecten els senyals ni els horaris de càrrega i descàrrega, i per això hi estem a sobre. Per altra banda, sabem que hi ha situacions que poden generar malestar entre els veïns i veïnes, com les diferents obres que s’estan executant en algun punt. Tot i així, seran un revulsiu per a aquest emblemàtic barri de Tarragona.

Ara mateix s’està fent una actuació a Ca l’Agapito, molt esperada i necessària des de feia molts anys, que implica una inversió d’1,2 milions d’euros. A més, la Part Alta serà l’epicentre del turisme amb el projecte de Porta Tàrraco, en què s’invertiran més de 600.000 euros i que suposarà un gran benefici per al barri i per a la ciutat.

Per tot plegat, l’Antiga Audiència es convertirà en la nova oficina de Turisme de la Generalitat i l’Ajuntament de Tarragona i, en conseqüència, les oficines de Cultura es concentraran a l’Antic Ajuntament. La plaça del Pallol esdevindrà la nova seu de Turisme i serà un gran pol de dinamització. Com deia, tot això suposarà un gran pas endavant per al barri.

Vull desfer aquesta part més crítica. La Part Alta és una part absolutament dinàmica i amb molta vida. La conec i me l'estimo, els meus fills i nets hi viuen, la meva dona hi treballa. Té una vitalitat important en diversos sentits, com la restauració, el patrimoni o la cultura.

Pel que fa als locals buits, malauradament és una situació molt complicada de resoldre que afecta molts municipis. El tancament té a veure amb els hàbits de consum, el creixement de les compres a través d'Internet i altres, i també amb les superfícies fora del centre. Donem molta importància al petit comerç de ciutat, per activitat econòmica i perquè genera dinàmiques positives de ciutat mediterrània.

Per fer-hi front estem omplint els carrers de vida a través de diverses activitats; és notori que en aquest mandat estem impulsant diverses i noves activitats. Volem que la gent passegi no només per la Part Alta, sinó per tota la ciutat. Això implica recuperació comercial.

A més a més, també hem millorat la seguretat de proximitat i estem embellint Tarragona a través de la Conselleria de Parcs i Jardins. Estem treballant perquè els locals buits els propietaris els mantinguin nets, i sancionem si no ho fan; també treballem perquè abaixin el lloguer, un factor clau. És un mantra que la ciutat està morta. En els últims anys s'estan obrint nous comerços. Les feines de peatonalització de carrers, de generar itineraris agradables, de millorar el verd urbà, de potenciació dels aparcaments dissuasius, aquestes també són accions per millorar el comerç local.

L'entrada pel portal de Sant Antoni és una entrada estratègica de la Part Alta, ja que dona accés a diversos serveis que hi ha en aquesta part de la ciutat, com per exemple el Rectorat de la URV, el Col·legi Lestonnac, el Seminari o l'Arquebisbat i, evidentment, a tots els habitatges dels veïns i veïnes de la zona.

Més enllà del mateix veïnat, dels serveis o d’urgències, molts ciutadans han d’accedir-hi perquè utilitzen aquests equipaments o han d'anar-hi. Hi ha zones on no pot arribar tothom; hi ha senyals de trànsit que deixen ben clar que només ho poden fer els veïns.

L'orografia de la Part Alta fa que sigui important que la gent hi pugui accedir en cotxe, sobretot aquelles persones de mobilitat reduïda que, si han d'aparcar el cotxe fora de la Part Alta, els poden quedar alguns equipaments d'aquests una mica allunyats.

Amb els Fons Next Generation executarem l'ampliació del pàrquing Torroja, que es convertirà en dissuasiu; així donarem resposta a la demanda de pàrquing de la Part Alta. Quan sigui una realitat, potser seria un bon moment per mirar de limitar encara més el trànsit pel portal de Sant Antoni.

El barri del Port té uns elements molt especials que el fan únic. Al barri del Port hi hem fet intervencions com el pas de vianants de la plaça dels Carros, la nova vorera accessible a la plaça Prim, el condicionament de la plaça dels Infants o l'asfaltat nou del carrer Apodaca. També hem impulsat el mercadet dels dissabtes de la plaça dels Carros. En aquest sentit, aviat s'iniciaran les obres de remodelació del carrer Orosi. I també destacaria una intervenció molt important i que no es veu, com és la feina amb els col·lectors i el clavegueram per evitar les inundacions a la Part Baixa. El problema no està resolt del tot, però la situació ha millorat davant una forta tempesta, ja que hem tingut temporals molt forts i hem aconseguit reduir-n’hi la incidència en comparació amb altres anys.

Pel que fa al Pla integral de la Part Baixa, en què totes les veïnes, veïns i entitats del barri han de traçar el full de ruta de les inversions que cal fer al barri (espais públics, mobilitat, habitatge, equipaments o comerç), ja està adjudicat a la consultora i aquesta ja està fent les entrevistes preliminars. En els mesos vinents es convocaran les taules de participació. Ens agradaria poder-hi anar més ràpids, però els processos administratius ens limiten molt.

La necessitat d’equipaments cívics al centre és palesa, i per això creiem que cal actuar en aquest sentit. Existeix un projecte per transformar en espai cívic l’antic Hotel d’Entitats, situat a l’edifici del Palau de Congressos, que va haver de ser tancat per les males condicions que presentava degut a filtracions d’aigua, que afectaven l’equipament, i per la necessitat de reformar-ne l’interior. Aquestes afectacions en forma de filtració venen derivades de la necessitat d’arranjament del sostre de l’equipament, que és l’explanada que fa funcions de mirador i placeta just damunt de l’aparcament del Palau. Aquesta és una obra que caldrà abordar en els propers anys.

A l’antic edifici del Banc d’Espanya hi tenim previst, dins el projecte del Banc de la Ciència i del Coneixement, que opta a ser finançat amb fons europeus, que alguns dels seus espais siguin destinats a ús cívic i ciutadà.

Actualment, s’està executant una primera fase de l’illa Corsini com és la reforma integral del carrer Canyelles, que passarà a ser un espai només per a vianants. En paral·lel, també s’està treballant en l’àmbit del Fòrum de la Colònia i altres peatonalitzacions adjacents que anirem generant, a més d’un replantejament dels carrers Unió i Apodaca.

Respecte al Fòrum de la Colònia, en aquest mandat n’hem aconseguit la cessió per part de la Generalitat en benefici de l’Ajuntament durant els propers cinquanta anys, cosa que ens permet gestionar l’equipament i executar-hi diverses intervencions.

En aquest sentit, hem obtingut una subvenció de tres milions d’euros, a través del Grup de Ciutats Patrimoni de la Humanitat, per convertir el Fòrum en un hub cultural i turístic. Tot plegat s’està fent per fases, perquè aquest projecte de transformació econòmica i social de l’entorn del Mercat és molt potent, amb una inversió considerable. A banda, hem de recordar que els comerços, i evidentment els veïns, de l’entorn del Mercat van patir durant més de deu anys les obres de remodelació de l’equipament comercial. 

La peatonalització dels voltants del Mercat es farà de manera progressiva i de manera convençuda. És un projecte molt important per al centre de la ciutat, que beneficiarà la ciutadania i donarà un impuls als comerços de la zona. És un pas més en l’objectiu de tenir una ciutat pensada per a les persones. Amb accions com aquestes, els ciutadans i ciutadanes guanyen espai als cotxes i avancem cap a una ciutat més amable i més descarbonitzada.

La pèrgola de la plaça Corsini està en tràmits administratius; fa unes setmanes el projecte ja va rebre el vistiplau d’Emergències. La nostra intenció és que les obres s’iniciïn al més aviat possible. Creiem que és molt important generar un espai d’ombra a la plaça Corsini. Amb les obres també es poden reforçar els bancs i papereres que hi ha, però en cap cas s’ocuparà l’espai central de la plaça, que està destinat al mercat ambulant i a fer-hi activitats culturals i socials.

Amb la col·locació de la pèrgola es vol humanitzar i fer més amable la plaça Corsini, proporcionant ombra, i alhora incorporar vegetació, així com bancs i jardineres per oferir, també, espais de descans a la ciutadania. La instal·lació d’aquesta pèrgola serà un guany important per a la zona i un atractiu més per dinamitzar-la.

A la Tabacalera hi tenim dos espais diferenciats, l’edifici noble i els magatzems. Els magatzems els anirem ocupant de manera progressiva; de fet, ja hi estem treballant a través dels Fons Next Generation. L’espai de l'avinguda Vidal i Barraquer vam començar a dignificar-lo traient-ne el jardí vertical, que estava abandonat i era un focus de brutícia i insalubritat.

L'edifici noble presenta un punt de complexitat. Quan se’n va fer la cessió no s'hi va actuar, i calia fer-ho. Durant deu anys no s'ha presentat cap projecte per a aquest espai, i s'ha deixat deteriorar. Abans de les últimes eleccions, es va presentar un dibuix d’un projecte que en qüestions econòmiques no estava ben resolt, faltaven moltes coses per definir. En aquest espai, la proposta que estem treballant amb la Generalitat per demanar a l'Estat és que sigui la gran biblioteca provincial. És dels pocs espais disponibles que tenim a la ciutat per acollir aquest equipament.

Respecte a la resta, hem d'estar oberts al fet que el POUM ens ofereixi alternatives noves que no ens facin estar igual d'aquí a trenta anys.

La convivència i el respecte són aspectes fonamentals per al bon funcionament d’una ciutat, i per això s’han de complir i respectar les ordenances. Pel que fa a l’ordenança sobre els gossos, queda ben clar que no es poden portar sense lligar pel carrer i sempre cal recollir els seus excrements. És cert que hi ha gent que no els recull, i això no ajuda que el carrer estigui net. Ja prenem mesures per combatre aquest incivisme impulsant campanyes de conscienciació, informació, control i sancions. És de justícia reconèixer, però, que hi ha molts propietaris de gossos que sí que actuen amb responsabilitat. En els darrers anys s’ha millorat molt aquest aspecte, però és necessari seguir incidint en la importància de ser cívic en benefici de tota la ciutat.

Per altra banda, els gossos es poden deixar sols als més de deu pipicans habilitats a Tarragona, i estem treballant per tenir-ne de nous en diferents barris, com és el cas del barri de Bonavista, i per arranjar els que tenim actualment i que en algun cas requereixen intervenció.

Pel que fa als excrements de coloms, treballem per controlar-ne la població a través de pinso anticonceptiu i altres mesures eficaces. Alhora, des del Servei de Neteja es porten a terme accions per netejar la brutícia que generen. En aquest sentit, des de l’Ajuntament vàrem retirar un dels espais més afectats pels coloms. El 2022 es va desmuntar el jardí vertical de la Tabacalera perquè només generava problemes de seguretat i d’insalubritat a causa dels excrements dels coloms.

Tarragona tindrà un nou contracte de la brossa i de neteja ben aviat. Per fi podrem adaptar a les necessitats actuals un contracte que està en vigor des del 2002 . Està previst que el nou contracte surti a licitació aquest setembre i que entri en vigor l'abril de l'any 2023.

En el nou contracte s'hi incorporen algunes millores molt importants per als interessos de la ciutat. La primera és que es pagarà el proveïdor per la feina feta i la qualitat, és a dir, hi haurà una revisió de la feina feta. Actualment, es paga pel servei contractat. Una altra novetat és que es diferencia la recollida de residus a l'hivern i a l'estiu, potenciant el servei els mesos de més calor, que és quan més gent hi ha a Tarragona. Com es pot comprovar, aquest nou contracte és molt important i necessari per a la ciutat, i deixa enrere un contracte centrat en necessitats que estan totalment desfasades.

A tot això, cal remarcar que des de l’Ajuntament es va fer un procés participatiu per conèixer l’opinió de la ciutadania sobre els punts forts i febles dels serveis actuals de recollida de residus, la neteja viària i de platges i la gestió de deixalleries, i per recollir propostes de millora per incloure en el futur contracte. La participació ciutadana és molt rellevant, i la volíem tenir en compte per elaborar un contracte adequat al context actual i que inclogués la visió i l’aportació del principal actiu de la ciutat, que són els veïns i veïnes.

Els carrers Apodaca i Unió, com bé diu, són claus per a la unió entre el centre i la Part Baixa i el barri del Port. En som plenament conscients, i per això aquesta zona viurà una transformació progressiva per a la qual ja hem iniciat algunes actuacions. Des del consistori estem redactant i executant projectes de millora de la ciutat, sobretot de zones que sabem que han estat força abandonades durant molts anys.

Un exemple d’aquestes actuacions és la del carrer Orosi, que és un projecte sobre el qual comença a caminar el Pla integral de la Part Baixa. La remodelació de la zona la farà més amable per als veïns i passejants, pacificant el trànsit, donant prioritat a les persones i generant zones d’ombra i descans. Aquesta actuació ens permetrà dignificar una zona que és una porta d’entrada a Tarragona per a aquells viatgers que arriben en tren. Serà un revulsiu per al barri del Port que tindrà un impacte molt positiu per a l’enllaç entre el centre i el mateix barri. I el més important és que tots els canvis que viurà aquest carrer estaran consensuats amb els veïns i veïnes.

Altres actuacions que hem realitzat a la zona són la reparació i pintura de la calçada del carrer Apodaca; i vam habilitar un pas per a vianants a la Mitja Lluna, que hi va millorar la seguretat, i també a l’altre extrem del carrer Apodaca, movent el pas de vianants, com fa molt de temps reclamava l’Associació de Veïns.

Penso que la ciutat va millor, i és la sensació que ens transmet gran part de la ciutadania. Tarragona està avançant bé, sabem que hi ha situacions molt complicades i que no es resolen fàcilment, però hi estem treballant.

Mai vaig prometre res sobre el pàrquing de Jaume I. Aquesta instal·lació es troba en una situació judicial que mentre no es resolgui no s'hi pot actuar.

Pel que fa a la plataforma del Miracle, n’hem desencallat la situació a través d'un Fons Next Generation. Es retirarà per renaturalitzar tot aquest espai. Aviat s'hi actuarà.

Tot i l'herència d'edificis en deixadesa crònica, hem desencallat diversos projectes, com la Ciutat de Repòs i Vacances, el nou Hospital Joan XXIII, la cessió del Palau d'Esports de Catalunya o el Fòrum Judicial, i hem posat a la venda l'edifici del carrer Riudecols de la Part Alta, que podrà ser restaurat. Estem desencallant temes històrics de fa vint i trenta anys.

El més important és que hem lligat coses que no ho estaven. El pròxim serà el mandat de les execucions. Ara hem aconseguit el compromís de les altres administracions, que no teníem.

Per a nosaltres, la seguretat i el benestar de les persones són uns elements innegociables i fonamentals. Per això, des de l’Ajuntament de Tarragona anem renovant tant els senyals viaris com l’asfalt i les voreres d’alguns carrers, i ho fem sabent que hi ha zones on el manteniment ha sigut insuficient i ara hi ha un dèficit que estem intentant revertir. Les inversions en asfaltatge i millora dels senyals són molt importants cada any.

A banda de l’aspecte econòmic, s’estan redactant i executant projectes per a la millora de la convivència dels vehicles i dels vianants en què aquests últims guanyen clarament l’espai que li pertoca a la ciutat, en detriment del cotxe.

Ja s’està fent. Algunes de les intervencions que s’estan portant a terme són al carrer Canyelles, al camí Vell de la Canonja o a la plaça Catalunya. En aquest mandat també hem canviat l’asfalt de moltes zones, com a la rotonda de la Font del Centenari o el primer tram del carrer Pere Martell.

A més, aviat s’iniciaran les obres de remodelació del carrer Orosi, i també està en projecte la remodelació del carrer López Peláez i Josepa Massanés. A banda d’aquestes actuacions més grans, no s’ha parat d’invertir en microurbanisme per anar arreglant l’asfalt o les voreres allí on fa falta, moltes vegades gràcies a la col·laboració ciutadana a través de l’aplicació Epp!

Som conscients que hi ha molta feina per fer, però ho intentem amb la màxima rapidesa possible.

Les mesures que s'han pres per canalitzar les aigües pluvials del PP10 no són pas provisionals. Els problemes que s’hi han produït en alguna ocasió venen provocats per la xarxa de clavegueram, que no té prou capacitat i entra en càrrega amb pluges intenses. Ja passava abans de fer el PPU10.

Segons ens expliquen els tècnics, les diferències són dues: abans es podia inundar la zona en terres entre la T-11 i el carrer Siurana i no comportava problemes. Ara hi ha un pou a la zona verda per drenar aquesta zona per on surt l’aigua amb pluges fortes.

Tenim els tècnics i experts estudiant la millor solució i treballarem per implantar-la, tenint en compte que caldrà actuar en una franja que no és municipal sinó propietat de l'Incasol.

La resposta és perquè segurament la feina no es va fer quan tocava. Les coses, quan s'endarrereixen, costen molt més. Ara mateix estem fent un canvi del sistema informàtic de l'Ajuntament. Fins ara, cada departament del consistori treballava en una base de dades i un sistema informàtic diferents, de manera que no eren combinables. Ara, amb el nou sistema podrem tenir una traçabilitat de la feina i dels processos que ens entren, i el ciutadà podrà seguir al moment el seu tràmit. Aquest nou mètode ja ha rebut el reconeixement dels Fons Next Generation i també un premi en un congrés de Madrid. Estem fent els deures, i això canviarà molt en positiu la relació entre l'Administració local i la ciutadania.

Una de les primeres mesures que vam fer va ser rebaixar la tarifa dels pàrquings municipals per pagar com a màxim 4,5 euros al dia.

A banda, estem treballant per generar nous pàrquings dissuasius que tinguin una tarifa d’1 euro al dia i que permetran aparcar prop del centre i de les diferents entrades de la ciutat.

Aviat s’iniciaran les obres per ampliar el pàrquing del passeig Independència, i ampliem les zones d’aparcament dissuasives al voltant del cementiri. També ampliarem el pàrquing Torroja, que passarà de tenir de 150 a 350 places i passarà a costar 1 euro al dia.

A més, es crearan dos nous pàrquings, un a l’entorn del nou Hospital Joan XXIII i un altre a la zona dels Quatre Garrofers, tocant a l’avinguda Catalunya.

Pel que fa als abonaments, se’n manté una proporció perquè els aparcaments no perdin la seva funció com a reguladors de mobilitat, cosa que facilita l’activitat comercial al centre.

La zona de la Tabacalera ben aviat tindrà un nou pàrquing dissuasiu. La zona del passeig Independència passarà de tenir les 63 places actuals a 135. És una mesura que servirà per esponjar aquest augment de vehicles en aquest punt de la ciutat.

Fa molt de temps que s’està treballant per millorar la mobilitat a Tarragona, i això també passa per tenir una circulació fluïda i en què es respectin les normes de circulació. Per això, des de la Guàrdia Urbana s’avisen o se sancionen els conductors que han comès alguna infracció i es persegueix l’incivisme, que afecta el benestar dels ciutadans. 

El lloguer d’espais que formen part del catàleg d’equipaments de Cultura està regit per un reglament, el qual fixa una quantitat econòmica i unes condicions per a tothom que estigui interessat a llogar-los.

Per altra banda, hi ha altres espais a la ciutat que se cedeixen gratuïtament des de l’Ajuntament de Tarragona per celebrar-hi algunes activitats, com els centres cívics.

Estem totalment d’acord amb el fet que la zona del Pont del Diable està molt concorreguda i que és un pol d’atracció turística molt important i un espai que molta gent aprofita per fer esport o passejar. No obstant, no és correcta l’afirmació que la cafeteria no està mai oberta. La gestió de la cafeteria del Pont del Diable es fa mitjançant una concessió a una empresa que gestiona la finca i també la cafeteria. A la cafeteria ofereixen uns horaris que s’adapten en funció de les temporades i els dies de la setmana en què hi ha més afluència de visitants.

En aquest sentit, estem impulsant el Banc de la Ciència i el Coneixement a l’antic Banc d’Espanya, que té el principal objectiu de convertir-se en un centre de divulgació de primer ordre, amb la participació de diferents instituts d’investigació de la ciutat.  Les fases prèvies necessàries abans de les obres ja s’han iniciat. Som conscients que s’ha endarrerit, i el motiu és que quan vam entrar al govern no existia un projecte executiu definit i no es van tenir en compte accions necessàries, i tot plegat ha fet que el projecte inicial hagi patit transformacions.

A tot això, el projecte executiu per a la conversió del Banc d’Espanya en el Banc de la Ciència i el Coneixement suposa un import de pràcticament 7,5 milions d’euros, i opta a finançar-se amb els Fons Next Generation.

La participació ciutadana és clau per a una ciutat com Tarragona, i per això volíem que els veïns i veïnes poguessin proposar projectes necessaris per al seu veïnat o per a algun punt de la ciutat. Som conscients que alguns dels projectes dels pressupostos participatius estan tardant a executar-se més del previst, ja que la seva realització implica diversos departaments i conselleries de l’Ajuntament. En aquest sentit, alguns projectes ja són una realitat i d’altres veuran la llum aquest estiu. Està previst que abans d’acabar el mandat siguin gairebé tots una realitat.

La poda dels arbres és una acció que no passa mai desapercebuda perquè visualment és molt atraient. Hi ha podes que semblen molt agressives o innecessàries, però no és així. Aquestes accions es fan sempre sota un criteri tècnic. És a dir, són els experts en parcs i jardins de l’Ajuntament que decideixen com i quan s’ha de podar l’arbrat d’arreu de la ciutat, inclòs el de la Rambla Nova, i qui ho executa són professionals en aquest àmbit.

Segells de reconeixement d'administració oberta