Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Mandat 2019-2023 Moció per donar suport institucional a la iniciativa de l'AFA per proposar Tarragona com a seu de l'XI Congrés Nacional d'Alzheimer i XV Congrés Iberamericà Moció de JuntxTGN per actualitzar el Pla Local d'Igualtat i dotar tots els departaments de l'Ajuntament d'una partida per al seu desenvolupament

17/10/2019

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’administració  pública ha de ser un exemple en el treball per la igualtat de gènere i en la posada en marxa d’aquelles polítiques adreçades a garantir  la igualtat entre homes i dones, que és un principi jurídic universal reconegut en els textos internacionals sobre els drets humans.

El 21 de juliol de l’any 2015 va entrar en vigor la Llei 17/2015 d’igualtat efectiva de dones i homes que té per objectiu establir i regular els mecanismes i els recursos per a fer efectiu el dret a la igualtat i a la no-discriminació per raó de sexe en tots els àmbits, etapes i circumstàncies de la vida. Aquesta llei, entre altres consideracions, determina les competències de la Generalitat de Catalunya i de l’administració local en matèria de polítiques d’igualtat.

El novembre de 2012 l’Ajuntament de Tarragona va començar el procés d’elaboració del Pla Local de Polítiques d’Igualtat, el qual va finalitzar el desembre de 2013 amb la redacció final de les conclusions i el disseny de les mesures a adoptar. El Consell Plenari del juliol de 2014 va aprovar per unanimitat el Pla Local de Polítiques d’Igualtat 2014-2018.

Actualment ens trobem amb dues problemàtiques que des del Grup Municipal de Junts per Tarragona considerem que calen solucionar urgentment. D’una banda, a hores d’ara l’Ajuntament de Tarragona no disposa d’un Pla Local de Polítiques d’Igualtat actualitzat -l’anterior era vigent fins a l’any 2018- i, d’altra banda, som coneixedors que els objectius de l’últim pla no s’han pogut assolir en la seva totalitat per la manca de recursos humans i econòmics.

L’Ajuntament de Tarragona ha de comptar amb un nou Pla Local de Polítiques d’Igualtat iniciant un procés de participació ciutadana i de recollida d’informació com són les dades quantitatives -quins salaris perceben homes i dones, els tipus de contractes per sexe, el nivell educatiu, la salut, etc.- i les dades quantitatives -la percepció i les opinions de la ciutadania-.

L’Ajuntament de Tarragona també ha de garantir l’assoliment dels objectius del Pla Local de Polítiques d’Igualtat amb els recursos humans i econòmics necessaris.  Al Consell Plenari de l’Ajuntament de Tarragona s’han debatut nombroses mocions relacionades amb la igualtat de gènere, però a hores d’ara no disposem ni de pla ni dels recursos suficients per fer complir tots els seus objectius amb eficàcia.

Per complir el Pla Local de Polítiques d’Igualtat i que aquest esdevingui transversal també és imprescindible que cada departament de l’Ajuntament de Tarragona disposi d’un tant per cent del seu pressupost destinat a impulsar, desenvolupar i avaluar les polítiques públiques per a promoure la igualtat entre homes i dones.

Per tots els motius exposats anteriorment el Grup Municipal de Junts per Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

Primer.- Iniciar la redacció del nou Pla Local de Polítiques d’Igualtat en el termini de temps més curt possible.

Segon.- Que el pressupost municipal de l’any vinent incorpori una partida adequada per tal d’elaborar el Pla Local de Polítiques d’Igualtat i que, a partir de l’any 2020, anualment, el pressupost disposi d’una partida escaient per tal de comptar amb els recursos humans i econòmics adequats per desenvolupar el pla  i dur a terme tots els objectius.

Tercer.- Que s’estudiï quin tant per cent del pressupost destinat al Pla Local de Polítiques d’Igualtat cal destinar a cada departament de l’Ajuntament de Tarragona i a les empreses municipals per tal que, a partir de l’any vinent, cada àrea pugui impulsar i desenvolupar les accions establertes.

Quart.- Tenint en compte que en un període breu de temps es presentarà el Pla d’Igualtat intern de l’Ajuntament de Tarragona –adreçat als treballadors i treballadores d’aquesta administració-, sol·licitar que les empreses municipals també elaborin i/o actualitzin el seu Pla d’Igualtat intern.

Cinquè.- Que es vetlli pel compliment dels informes emesos per part de la comissió d’avaluació i gestió de casos que forma part del Protocol a la prevenció, detecció, actuació i resolució de situacions d’assetjament sexual i per raó de sexe, d’orientació i/o identitat sexual i expressió de gènere.

Tarragona, 10 d’octubre de 2019