Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal C's Mocions i precs Moció del grup de Ciutadans: “Welcome Pack” per a estudiants estrangers de la URV

Hem de vetllar per fer atractiu el territori en quant a oferta formativa però, també en acollida i seguiment per poder esdevenir una ciutat universitària de referència com Granada, Salamanca o Pamplona, aprofitant el gran patrimoni històric i cultural de la nostra ciutat.
28/06/2016

Durant els últims anys, conjuntament amb la universitat de referència al territori, la Universitat Rovira i Virgili venim apostant per un model de ciutat basat en la qualitat i el coneixement. És per això que, cada cop més, l’oferta formativa del territori i la ciutat de Tarragona és més àmplia i adreçada a estudiants de totes les parts del món. El programa Erasmus, els diferents màsters que ofereix i les diferents sinergies que estableix amb altres universitats tant europees com d’altres continents fa que la nostra ciutat rebi un nombre important d’estudiants, professors i investigadors estrangers, amb tot el que això comporta positivament en diferents aspectes.

En aquests moments, la Universitat Rovira i Virgili aglutina milers d’estudiants en diversos centres facultatius repartits per la província de Tarragona. A la mateixa Tarragona, Reus, Vila-Seca, Tortosa i El Vendrell amb diferents ensenyaments tant en el camp de la indústria, química, ciències jurídiques o història, entre d’altres. Del total d’alumnes de grau de la universitat, un total de 807 alumnes són estrangers, representant així un 7% del total. Pel que fa als alumnes de màster, la importància augmenta considerablement ja que aquests alumnes suposen un 21% total dels alumnes, amb un nombre de 252. Per últim, els estudiants internacionals de Doctorat són els més nombrós i importants en quant a nombre i qualitat, ja que sumen un total de 413 que significa un 34% dels alumnes. En conseqüència, viuen al nostre territori (almenys durant uns mesos) un total de 1472 alumnes de la URV mentre cursen els seus estudis i amb un clar augment cada curs.

Des del nostre grup municipal, creiem que aquest és un model a seguir, a desenvolupar i explotar per tal de fer de la nostra emergent àrea metropolitana un espai de coneixement i confluència de diversos països, cultures i llengües.

L’Ajuntament de Tarragona, juntament amb la universitat i les diferents administracions públiques com la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Tarragona, hem de vetllar per fer atractiu el territori en quant a oferta formativa però, també en acollida i seguiment. Això comportaria, en gran mesura, esdevenir una ciutat universitària de referència com Granada, Salamanca o Pamplona, alhora que aprofitant el gran Patrimoni històric i cultural de la nostra ciutat.

Tanmateix, proposem mesures adreçades tant a estudiants estrangers com nacionals d’arreu de l’Estat amb la finalitat d’integrar-los a la ciutat i donar-la a conèixer.

Per exemple, organitzar rutes o sortides turístiques pels diferents monuments que formen part del conjunt del Patrimoni de la Humanitat, rutes gastronòmiques, paisatgístiques, invitacions a esdeveniments culturals com Tàrraco Viva o esportius com el Club Gimnàstic o el Club Bàsquet Tarragona. Per suposat, com que la URV dóna servei a tot el territori, aquest “welcome pack” també s’adreçaria a ciutats com Reus, Tortosa o Vila-Seca, entre d’altres.

Per tot això, el grup municipal Ciutadans proposa al ple els següents

ACORDS:

- PRIMER: creació d’una comissió mixta de treball per part de representats tècnics i polítics de l’Ajuntament i la Universitat Rovira i Virgili.

- SEGON: posar en marxa de manera conjunta un programa de rebuda d’estudiants estrangers i del seu seguiment.

- TERCER: dintre d’aquest programa, establir mesures com les anteriorment mencionades a l’exposició de motius: excursió amb el trenet turístic, visita pel patrimoni històric, tiquets gastronòmics i esdeveniments esportius.

- QUART: fer un estudi dels costos i establir un pressupost conjunt a càrrec de l’Ajuntament de Tarragona i la URV per a desenvolupar el programa.

- CINQUÈ: elevar l’acord als serveis territorials del Departament d’Ensenyament a Tarragona i a la Comissió de Coneixement i Qualitat de la Diputació de Tarragona, per tal de traslladar la proposta i aconseguir finançament.