Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal C's Mocions i precs Moció del grup municipal de Ciutadans per a la creació d'una partida pressupostària d'inversions "ciutadana"

Aquesta és una mesura que no suposa cap cost per les arques municipals i augmenta significativament la participació ciutadana de forma directa, ja que una decisió de la ciutadania tindria un impacte real per a la ciutat com pot ser per exemple la construcció d’un parc, l’arranjament d’una vorera o la instal·lació d’un petit equipament públic.
Moció del grup municipal de Ciutadans per a la creació d'una partida pressupostària d'inversions "ciutadana" Rubén Viñuales, Portaveu de Ciutadans (C's) a l'Ajuntament de Tarragona
12/05/2016

EXPOSICIÓ DE MOTIUS:

Diversos municipis de Catalunya han establert un sistema de participació ciutadana real i eficaç amb l’objectiu que siguin els ciutadans qui puguin decidir una inversió per a la ciutat. És així com municipis com Esplugues de Llobregat, governat pel PSC i amb el vot a favor del PP, elaboren un sistema de participació ciutadana per a que una certa quantitat relativa a la partida pressupostària d’inversions sigui destinada a un projecte o a un altre.

Per exemple, al cas d’Esplugues de Llobregat s’ha realitzat el procés de participació ciutadana per a decidir el destí de 157.000 € en inversions reals del seu pressupost entre cinc propostes del govern municipal. Tant ciutadans de manera particular, com associacions veïnals i d’altres entitats interessades han constituït una taula de treball per tal d’exposar els punts a favor i les dificultats de les diferents alternatives. Un cop s’ha realitzat aquest debat i aquesta exposició pública, es procedeix a una votació per part dels ciutadans que hi vulguin participar i s’escull la proposta d’inversió que més suports ha tingut. En qualsevol cas, si es donés el cas que la inversió que ha resultat escollida és menor que el pressupost total, es destinaria la part restant de la partida pressupostària a la segona proposta en nombre de vots.

Tanmateix, tindrà un efecte positiu en la concepció de la política per part dels tarragonins, ja que serà una mesura que millorarà la política de proximitat, que és l’essència de la tasca municipal.

Durant aquest mandat ha estat aprovat el pressupost participatiu amb una quantitat de 15.000 € per a l’exercici 2016. Tanmateix, ha estat aprovada la moció per a la creació de les taules interdisciplinàries de barri. A hores d’ara, cap d’aquests acords han estat desenvolupats. Entenem doncs, que aquest pot convertir-se en un primer pas per a continuar treballant en l’elaboració d’un reglament dels pressupostos participatius i que, en un futur, la ciutadania no només puguem decidir una petita part de les inversions del municipi sinó que sigui un elevat percentatge del total i es pugui dur a terme a través de les taules interdisciplinàries ja aprovades.

Per tot això, el grup municipal Ciutadans proposa al ple els següents

ACORDS:

• PRIMER: establir una quantitat de diners dintre de la partida pressupostària d’inversions a l’any 2017 per a que siguin els ciutadans qui escullin el seu destinatari, i ho facin segons unes bases i regulació  consensuades i aprovades per part dels grups polítics amb representació a l’Ajuntament de Tarragona.
  • SEGON: establir aquesta proposta com un primer pas en direcció als pressupostos participatius i s’articuli per mitjà de les taules interdisciplinàries de barri.