Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal CUP Mocions presentades al plenari municipal Moció de la CUP demanat arxiu de la causa del Cas Expert (Plenari 28 de setembre de 2015)

27/10/2015

El passat 9 de juliol quatre treballadors/es de l’antiga empresa Expert Polymere de l’Arboç, i dos assessors sindicals van ser citats a declarar al jutjat penal número 2 de Tarragona. Aquest cas es remunta a l’any 2004 i, a dia d’avui, tant per la dilació del procés com pel que pot significar per les persones represaliades, és necessari donar a conèixer els fets i demanar aquest recolzament públic.

Els treballadors i representats sindicals estAn encausats arran dels fets esdevinguts durant la tramitació de l’ERO per tancament de l’esmentada empresa ja fa onze anys. La Fiscalia els reclama penes d’entre tres anys i dos mesos i quatre anys i sis mesos de presó, així com multes al voltant dels 3.000 EUR, per presumptes delictes d’atemptat contra l’autoritat i contra el dret al treball.

El 20 de juliol del 2004 s’estaven duent a terme negociacions entre la direcció de l’empresa Expert Polymere i el Comitè d’Empresa de la mateixa, acompanyat per dos assessors sindicals de la CGT, relatives a un ERO d’extinció que Expert havia presentat. Durant la reunió entre la direcció i els representants dels treballadors, els membres de la plantilla, que ja havien finalitzat el seu torn de treball, es trobaven dins del recinte de la fàbrica, tot esperant a ser informats del resultat d’aquesta reunió.

Un cop acabada la reunió, el Comitè i els assessors van informar a l’assemblea de treballadors sobre l’estat de les negociacions. Durant la celebració de l’assemblea cal esmentar la presència d’efectius de la Guàrdia Civil a les immediacions del recinte de l’empresa, fet que es venia produint cada dia des de la presentació de l’ERO, malgrat que no s’havia produït cap mena d’incident fins a aquell dia. Després de l’assemblea, els assessors sindicals van marxar del recinte i se’n van anar a buscar el seu cotxe. En aquell moment, i "sense que hi hagués provocació" prèvia (tal com consta en l’informe d’aquell dia del propi servei de seguretat de l’empresa), es va produir una càrrega de la Guàrdia Civil contra els treballadors que encara es trobaven allà reunits i dins del recinte de la fàbrica.

La brutal i injustificada intervenció policial va resultar en lesions a tres dels treballadors que es trobaven allà presents, els quals van haver de ser evacuats en ambulància i ser atesos al CAP del Vendrell. En passar els assessors amb el cotxe davant la porta del recinte i observar el que estava passant, es van aturar i van sortir del vehicle per a intermediar amb la policia. Però en intentar intermediar, quatre Guàrdies Civils s’abalançaren sobre un d’ells, que va ser agredit i posteriorment detingut.

Arran d’aquests fets, els agredits vam presentar denúncies per lesions contra la Guàrdia Civil als Jutjats del Vendrell. En aquestes denúncies constava com a testimoni la resta de la plantilla que es trobava a l’assemblea. Posteriorment, i com a reacció, la Guàrdia Civil va presentar una denúncia contra els denunciants, i també contra els testimonis. Aquesta contradenúncia deriva en un procés penal que afecta als quatre treballadors i als dos assessors sindicals. Cal dir que l’empresa Expert en cap moment va interposar cap denúncia pels fets que havien esdevingut dins les seves instal·lacions.

Onze anys després dels fets i del tancament d’Expert, quan els afectats esperaven que l’expedient ja hauria estat arxivat, ens trobem davant d’un judici amb petició per part de la Fiscalia de penes de presó i multes econòmiques. I tot plegat pel simple fet d’haver intentat defensar uns llocs de treball i d’haver patit una agressió policial. Davant d’això es vol donar a conèixer a l’opinió pública aquesta greu i injusta situació, i fer una crida a la ciutadania, les diferents forces polítiques, sindicals i socials a donar suport a l’absolució d’aquestes persones afectades.

Per tots aquests motius, el grup municipal de la CUP  proposa al Ple Municipal l’aprovació dels següents ACORDS:

PRIMER.  Expressar suport a les encausades, atès que la mateixa Fiscalia contemplà l’arxiu dels fets i que l’empresa no va posar cap denúncia, i també donada la dilació en el temps del cas i les conseqüències que aquesta i la desproporció de la causa comporten.

SEGON. Recolzar la petició d’arxiu de la causa atès que les conseqüències per les seves vides i les de les persones més pròximes, poden ser terribles.

Grup Municipal de la CUP a l’Ajuntament de Tarragona

Tarragona,  Països Catalans, 18 de setembre de 2015

Podeu descarregar-vos aquí aquest document en format pdf