Moció per a la millora de les condicions del treball temporal a l'Ajuntament de Tarragona

Moció per a la millora de les condicions del treball temporal a l'Ajuntament de Tarragona

17/12/2019

Podeu accedir a la moció en format PFD en aquest enllaç

 

D’acord amb el que es preveu a l’article 20 del Reglament Orgànic Municipal aquest grup polític municipal, a petició de la Secció Sindical de la USOC, presenta la següent Moció d’urgència:
 
Motivació de la urgència: la data límit per a que aquest acord pugui tenir efectes és el 31 de desembre de 2019.
 
EXPOSICIÓ DE MOTIUS:
 
Les administracions públiques es troben en una situació excepcional pel que fa a l’elevada temporalitat en l’ocupació de les seves plantilles.  
 
Aquesta situació, a banda de no ser aconsellable per la repercusió directa que té en el servei públic, resulta també penosa per l’empleat públic temporal perquè li genera inestabilitat, precarietat i inseguretat laboral.
 
Conscients d’aquesta problemàtica, a l’any 2007 es va intentar aportar una solució regulant un procediment especial que es va recollir en la Disposició transitòria quarta de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (EBEP). Aquest procediment preveia fer convocatòries de consolidació d’ocupació a llocs o places de caràcter estructural que estiguessin dotades pressupostàriament i ocupades interina o temporalment amb anterioritat a l'1 de gener de 2005, amb les característiques especials que s’hi detallen.
 
La voluntat del legislador va ser fer un procediment especial amb totes aquelles places i llocs temporals amb una antiguitat superior de poc més de dos anys. Aquest precepte va continuar vigent al llarg dels anys fins a la derogació de la norma pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (en endavant  TREBEP). No obstant això, novament el legislador volgué mantenir aquell procediment especial recollint íntegrament aquell text en la Disposició transitòria quarta de la norma que l’ha seguit, però la integritat en la transcripció ha fet que es mantingui la voluntat del legislador manifestada l’any 2007, és a dir, la que assenyalava com a data de referència l’1 de gener de 2005 en comptes d’actualitzar-la com correspondria.
 
La realitat ha estat que no s’ha reduït la taxa de temporalitat a l’Administració Pública, sinó que aquesta s’ha mantingut i inclús augmentat situant-se actualment, segons els mitjans de comunicació, al voltant del 28%.
 
Govern i sindicats tenen la voluntat de reduir aquesta temporalitat fins al 8% i a tal efecte s’han adoptat diversos Acords i regulacions en les Lleis de Presupuestos Generales del Estado (en endavant LPGE).
 
El procediment necessari per poder proveir les necessitats permanents o estructurals de recursos humans passa en primer lloc per ofertar aquella plaça o lloc de treball a través del mecanisme o instrument de l'oferta d'ocupació pública (en endavant OPO).
 
D'acord amb el que es preveu a l'article 70 del TREBEP, les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés han de ser objecte de l'OPO, cosa que comporta l'obligació de convocar els processos selectius corresponents a les places compromeses dins del termini improrrogable de tres anys.
 
Aquest instrument (OPO) s'ha d'aprovar anualment pels òrgans de govern de les administracions públiques i s'ha de publicar al diari oficial corresponent. Per tant, l'OPO d'un any s'ha d'haver publicat com a màxim el 31 de desembre d'aquell any.
 
Així mateix, l'OPO pot contenir mesures derivades de la planificació de recursos humans.
 
No obstant això, l'Ajuntament de Tarragona compta amb nombroses places ocupades de forma temporal per personal contractat o nomenat sota una o diferents formes o tipologies contractuals que acumula antiguitats superiors als tres, cinc, deu, quinze i inclús més anys, pel que deixa palès que o bé aquestes places no foren ofertades o en cas d'haverse ofertat no es van convocar o nomenar definitivament.
 
Durant tot aquest temps, el personal afectat ha prestat diligentment serveis a l'Ajuntament de Tarragona, ja que no ens consta acte que ho contradigui i han acreditat la seva capacitat i mèrit davant les tasques que els han estat encomanades.
 
Darrerament els jutjats i tribunals de justícia estan tractant nombrosos casos de denúncies respecte a aquestes temporalitats de llarga durada que provenen, tal com s'ha indicat en el paràgraf anterior, d'un sol nomenament o de l'encadenament de diversos contractes de treball. De les sentències o conclusions que estan sorgint d'aquests òrgans jurisdiccionals, queda demostrat que en aquests casos s'està produïnt un abús en la seva contractació per part de l'Administració, en aplicació del que es preveu a la Directiva 1999/70/CE del Consell de 28 de juny de 1999, relativa a l'Acord marc de la CES, la UNICE i el CEEP sobre el treball de durada determinada.  
 
La jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (sentències de 4 de juliol de 2006 C-212/04 i de 7 de setembre de 2006 C-53/04) determina que tant la Directiva com l'Acord marc assenyalats en el paràgraf anterior s'aplicaran als contractes i relacions laborals de durada determinada celebrats pels òrgans de l'Administració i demés entitats del sector públic.
 
A més, de les conclusions de l'advocada general del referit Tribunal de Justícia Europeu sobre els assumptes acumulats C-103/18 i C-429/18, es posa de manifest que no hi ha raons objectives que justifiquin la renovació de les relacions de servei temporals i que mitjançant aquestes relacions de servei temporals es pretén clarament cobrir una necessitat de personal permanent i duradora.
 
En l'actual marc normatiu espanyol es preveu el següent:
 
1. Anualment, mitjançant la corresponent LPGE es regula l’OPO aplicable a aquell any. Any rere any, l’OPO ha variat segons les circumstàncies econòmiques i socials, essent durant els darrers anys bastant limitativa, determinant, segons els sectors i salvades algunes excepcions, una taxa de reposició d’efectius inferior al 100%.
 
2. En data 29 de març de 2017, es signa a Madrid el Acuerdo para la mejora del empleo público. Hi prenen part el Govern espanyol, representat pel ministre de Hacienda i Función Pública, i els sindicats CC.OO., UGT i CSI-F. En aquest acte s’acorda l’OPO per a l’any 2017 i unes mesures en matèria de reducció de l’ocupació temporal basades en la voluntat de cercar fòrmules que reforcin l’estabilitat de les plantilles de personal i reduir el percentatge d’interinitat.
 
A tal efecte, s’autoritza a les administracions públiques amb determinades competències, sectors i serveis poder convocar, en cadascun d’aquests sectors i àmbits, les places que, almenys faci tres anys, hagin estat ocupades per personal amb una vinculació temporal, de forma que es pugui reduir, al llarg dels següents tres anys, i en un màxim d’un 90%, les places ocupades de forma temporal i en la xifra de personal amb una vinculació temporal existent a la data de la firma d’aquest Acord.
 
A més, es compta amb la particularitat de que, aquestes places no computen a efectes de la taxa de reposició.
 
La voluntat d’aquest Acord és que en finalitzar el període no es pugui produir un nou increment de les taxes de temporalitat i que aquestes s’hagin de mantenir per sota del 8%.
 
Així mateix, tampoc computa a efectes de la taxa de reposició la convocatòria de places que, en els termes previstos en la Disposició transitòria quarta del TREBEP, estiguin dotades pressupostàriament i, a la data de la firma d’aquest Acord, i des d’una data anterior a l’1 de gener de 2005, hagin estat ocupades ininterrompudament de forma interina o temporal.
 
3. L’Acord esmentat en el punt anterior es va recollir en l’articulat de la Ley 3/2017, de 27 de juny, de Presupuestos Generales del Estado per a l’any 2017 (LPGE 2017), en concret en el seu artícle 19, relatiu a l’oferta pública d’ocupació.  
 
L’article 19.Uno.6 de la LPGE 2017 determina una taxa addicional a la taxa de reposició d’aquest any per a l’estabilització de treball temporal que inclourà fins el 90% de les places que, estant dotades pressupostàriament, hagin estat ocupades de forma temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2016 (això vol dir que hagin estat ocupades almenys durant el període 2014-2016) en els sectors d’educació, sanitat, justícia, serveis socials, gestió i polítiques actives en matèria d'ocupació, policia local, personal docent i investigador, personal que presti serveis en matèria de gestió tributària i recaptació i d’inspecció i sanció de serveis i activitats, entre d’altres.
 
Tanmateix assenyala que les OPO que articulin aquests processos d’estabilització, s’hauran d’aprovar i publicar en els respectius diaris oficials en els exercicis 2017 a 2019 i que la taxa de cobertura temporal en cada àmbit s’haurà de situar al final del període per sota del 8%.
 
A més, tal com es preveu en l’Acord, les administracions públiques podran disposar en els exercicis 2017 a 2019 d’una taxa addicional per a l’estabilització de l’ocupació temporal d’aquelles places que, en els termes previstos a la DT 4 del TREBEP, estiguin dotades pressupostàriament i, des d’una data anterior a l’1 de gener de 2005, hagin estat ocupades ininterrompudament de forma temporal.
 
A diferència de la taxa de reposició de l’exercici, l’article 19.Cinco. de la LPGE 2017 no determina que la convocatòria de les places resultants de la taxa addicional s’hagin de realitzar en el termini no prorrogable de tres anys, a comptar des de la data de la publicació de l’OPO en la que s’incloguin aquestes places.
 
4. De conformitat amb l’establert a l’article 134.4 de la Constitució Espanyola (en endavant CE) i l’article 38.1 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Presupuestaria, si la Llei de Pressupostos no s’aprova abans del primer dia de l’exercici econòmic corresponent, es consideraran automàticament prorrogats els Pressupostos de l’exercici anterior fins a l’aprovació dels nous.
 
5. El 9 de març de 2018, el Govern d’Espanya, a través del seu Ministre de Hacienda y Función Pública, i les organitzacions sindicals CCOO, UGT i CSIF van subscriure el II Acuerdo para la mejora del empleo público y las condiciones de trabajo, que es va presentar a la Mesa General de Negociació de les administracions públiques, celebrada el
14 de març de 2018 i que fou publicat en el BOE conjuntament amb la Resolución de 22 de març de 2018, de la Secretaría de Estado de Función Pública.
 
Amb aquest acord es continua amb el camí iniciat per el Acuerdo para la mejora del empleo público signat l'any anterior, aprofundint tant en el relacionat amb la previsió de l’increment en els efectius de nou ingrés, com en el que fa referència als processos d’estabilització, ampliant i universalitzant l’àmbit dels mateixos.
 
6. El II Acord es va recollir en l’articulat de la Ley 6/2018, de 3 de juliol, de Presupuestos Generales del Estado per a l’any 2018 (LPGE 2018), en concret en el seu artícle 19, relatiu a l’OPO.  
 
L’article 19.Uno.9 de la LPGE 2018 manté l’establert a l’article 19.Uno.6 de la LPGE 2017 i autoritza una taxa addicional per a l’estabilització de treball temporal que inclourà les places de naturalesa estructural que, estant dotades pressupostàriament, hagin estat ocupades de forma temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2017 (això vol dir que hagin estat ocupades almenys durant el període 2015-2017) en els sectors i col·lectius de personal dels serveis d’administració i serveis generals, d’investigació, de salut pública i inspecció mèdica, així com altres serveis públics.
 
Tanmateix assenyala que les OPO que articulin aquests processos d’estabilització, s’hauran d’aprovar i publicar en els respectius diaris oficials en els exercicis 2018 a 2020 i que la taxa de cobertura temporal en cada àmbit s’haurà de situar al final del període per sota del 8%.
 
A més, tal com es preveu en aquest Acord, les administracions públiques podran disposar en els exercicis 2017 a 2019 d’una taxa addicional per a l’estabilització de l’ocupació temporal d’aquelles places que, en els termes previstos a la DT 4 del TREBEP, estiguin dotades pressupostàriament i, des d’una data anterior a l’1 de gener de 2005, hagin estat ocupades ininterrompudament de forma temporal.
 
A diferència de la taxa de reposició de l’exercici, l’article 19.Cinco. de la LPGE 2018 no determina que la convocatòria de les places resultants de la taxa addicional s’hagin de realitzar en el termini no prorrogable de tres anys a comptar des de la data de la publicació de l’OPO en la que s’incloguin aquestes places.
 
7. Com a conseqüència de la situació política de l’Estat espanyol, l’any 2019 no compta ni es preveu comptar amb una LPGE pel que resulta d’aplicació, de conformitat amb l'article 134.4 de la CE esmentat en el punt 4 , la prórroga de la LPGE de l’any anterior (2018).  
 
Però la pròrroga de la LPGE no implica l’aplicació íntegra del contingut d'aquella norma en l’exercici següent. Així, pel que fa referència als increments retributius, aquests tenen la vigència que es detalla a la LPGE d’aquell any i, als efectes de poder donar compliment a la voluntat del Govern espanyol i sindicats signants del II Acuerdo, es va regular mitjançant el Reial Decret-llei 24/2018, de 21 de desembre, els increments retributius dels empleats públics pel 2019.
 
En canvi, aquest RDL 24/2018 no diu res respecte a l’oferta pública d'ocupació pel que continua vigent l’assenyalat a la LPGE 2018 i que té consonància amb l'acordat en el II
Acuerdo ja que aquest, tot i tenir efectes pels exercicis 2018, 2019 i 2020, només contemplava la regulació de l’oferta pública d’ocupació per al 2018, així com també pel que fa referència als processos d’estabilització de l’ocupació pública, prolongant els seus efectes al llarg de la vigència del II Acuerdo.
 
En base a aquestes disposicions normatives, administracions d'arreu de l'Estat espanyol com per exemple els ajuntaments de El Ejido, de Torrejón de Ardoz, de Motril, de Collado Villalba, de Arcos de la Frontera, de Trebujena, de Boadilla del Monte, de Gozón, de Benavente, de Santa Pola, de Aranjuez, o ajuntaments capital de província com els de Castelló de la Plana o, els que a més són capitals amb població similar o superior a la de Tarragona, com els ajuntaments de Múrcia, de València o de Madrid, i inclús Diputacions provincials com la de Palencia, de Cádiz o la de Sevilla, han dut a terme o estan duent a terme processos d'estabilització o consolidació de les seves plantilles.
 
Són tantes les administracions que s'acullen a aquests processos que la Secretaria de Estado de Función Pública del Ministerio de Hacienda y Función Pública ha dictat uns criteris comuns per a l'aplicació del procés d'estabilització derivat de la LPGE del 2017.
 
En base a aquests criteris, correspon a l'Ajuntament de Tarragona en quina oferta incloure les places ocupades de forma interina o temporal que han de formar part dels processos d'estabilització. Així mateix, assenyala que res impedeix que, convocada una plaça en una oferta, i no havent estat coberta, pugui ser de nou inclosa en una altra oferta, per tant conclou que l'OPO del 2019 hauria de recollir totes les places pendents de convocar a dita data.
 
Així mateix, res impedeix que una OPO ja publicada pugui ser objecte de modificació amb posterioritat i que els referits criteris del Ministerio de Hacienda y Función Pública són perfectament aplicables a l'idèntic procés d'estabilització derivat de la LPGE del 2018.
 
L'Ajuntament de Tarragona no ha aprovat ni, lògicament, publicat l'OPO de l'any 2019, pel que el termini per fer-ho s'exhaureix el proper 31 de desembre de 2019.
 
El fet que una plaça o lloc de treball hagi estat inclosa en una OPO no garanteix que aquesta hagi estat convocada i/o ocupada de forma definitiva.
 
Moltes de les places incloses a les darreres OPO estan cobertes de forma temporal, bé amb un nomenament de personal interí o mitjançant contractes temporals, per personal amb més de tres anys de serveis ininterromputs.
 
Cal cercar una solució a aquesta llarga temporalitat i les OPO aprovades i publicades fins a la data no preveuen cap procès d'estabilització o consolidació del treball temporal, sinó tot el contrari, es tractarà de processos selectius de lliure concurrència que no prenen degudament en consideració la situació del personal contractat de llarga durada.
 
D'acord amb el que es preveu a l'article 37.1.l) del TREBEP, són objecte de negociació els criteris generals sobre ofertes d'ocupació pública (en endavant OPO).
 
Els sindicats amb representació a la mesa de negociació de les condicions del personal funcionari i a la mesa negociadora del conveni laboral han presentat, per unanimitat, un pacte / acord que permeti incloure en l'OPO 2019 els processos d'estabilització i consolidació de places i llocs de treball que reuneixin les condicions referides en el marc legal actual assenyalat anteriorment en el TREBEP i les LPGE 2017 i 2018 i la negociació dels criteris generals que han de regir sobre aquestes OPO.
 
Tal com determina el TREBEP, per a la validesa i eficàcia dels acords és necessària l'aprovació expressa i formal pels òrgans de govern de les administracions públiques, en aquest cas, el Consell Plenari.
 
De conformitat amb l'article 21.1.g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i l'article 53.1.h) del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, és competència de l'alcalde aprovar l'OPO, competència que pot ser delegada en un altre/a regidor/a d'acord amb el es prevegui en el cartipàs vigent.
 
Per tot l'exposat anteriorment, el Consell Plenari acorda, de conformitat amb la voluntat manifestada pels sindicats amb representació en aquest Ajuntament:
 
Primer. Incloure a l'OPO de 2019 un procés d'estabilització i consolidació de treball temporal que inclogui totes aquelles places que a la data del present acord reuneixin les condicions determinades per la legislació vigent, tant si han estat objecte d'oferta en OPO anteriors com si no ho han estat, modificant, si s'escau, les OPO que correspongui.
 
Segon. Aturar temporalment la convocatòria de totes aquelles places incloses en el procés d'estabilització i consolidació assenyalat en el punt anterior mentre no s'hagin determinat, mitjançant negociació colectiva, els criteris generals que han de regir en aquests processos.
 
Tercer. Fer els tràmits necessaris amb la màxima celeritat i urgència als efectes de que l'OPO de 2019 pugui ser aprovada i publicada abans del 31 de desembre de 2019.
 
Així mateix, el tinent d'alcalde, coordinador de l'Àrea de Serveis Generals i Govern Obert, per delegació de l'alcalde, de conformitat amb el vigent cartipàs que recull els diferents decrets d'Alcaldia de delegació de competències, resol:
 
Primer. Aprovar en l'OPO de 2019 un procés d'estabilització i consolidació de treball temporal que inclogui totes aquelles places que actualment reuneixin les condicions determinades per la legislació vigent, tant si han estat objecte d'oferta en OPO anteriors com si no ho han estat, modificant, si s'escau, les OPO que correspongui.

Segon. Fer els tràmits necessaris amb la màxima celeritat i urgència als efectes de que l'OPO de 2019 pugui ser aprovada i publicada abans del 31 de desembre de 2019.
 
Tarragona, a la data de la signatura electrònica.
 
 
 
 
 

 

Segells de reconeixement d'administració oberta