Moció de Junts per Tarragona per reobrir a la ciutadania la Ciutat de Repòs i de Vacances

28/01/2020

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

Exposició de Motius

La Ciutat de Repòs i de Vacances, coneguda també com a Ciutat Residencial i ubicada a la carretera N-340 a l’altura de la Platja Llarga, es va crear l’any 1957 en el marc de l’obra sindical d’Educació i Descans de la dictadura franquista. Va ser dissenyada pels arquitectes Antoni Pujol i José María Monravà; i les extenses instal·lacions acollien famílies que venien a passar les vacances d’estiu.

L’any 1980 l’equipament va passar a mans de la Generalitat de Catalunya i el govern català va tornar a inaugurar l’equipament l’any 1983 després unes obres que van costar aproximadament 100 milions de pessetes (600.000 euros). La Ciutat de Repòs i de Vacances suposava una despesa de manteniment de fins a un milió d’euros l’any i la Generalitat de Catalunya la va tancar l’any 2011.

Actualment, vuit anys després, l’equipament continua tancat i amb un estat de degradació elevat. Es tracta d’un espai d’aproximadament catorze hectàrees d’extensió que resta abandonat i que s’ubica a l’àrea de Llevant de la ciutat de Tarragona, una zona que pateix una mancança enorme d’equipaments i serveis públics. En els darrers anys s’han posat sobre la taula diverses propostes per reactivar el recinte, però cap d’elles s’ha fet realitat.

La Ciutat de Repòs i de Vacances s’ha de reobrir a la ciutadania. És imprescindible elaborar un estudi de les necessitats en matèria d’equipaments públics que existeix a l’àrea de Llevant  i, a partir d’aquí, amb coordinació amb el Departament d’Economia de la Generalitat de Catalunya -qui té la titularitat- i amb un procés de participació ciutadania, establir els usos públics a crear en aquest espai. De fet, el Pla d’Ordenació Urbana Municipal (POUM) especifica que la zona on s’ubica la Ciutat Residencial està catalogada com a equipament d’interès públic o social.

Entre altres serveis, aquesta extensa superfície es podria aprofitar, per exemple, per ubicar serveis públics que fa molts anys que es reivindiquen per part de la ciutadania, com són la creació de pistes esportives a l’aire lliure i de locals destinats a les entitats veïnals, socials, esportives, ecologistes i culturals.

Entre altres espais, la Ciutat Residencial també podria incloure una oficina que realitzi les funcions de l’Oficina Municipal d’Atenció a la Ciutadania (OMAC), una altra de la Guàrdia Urbana per incrementar la presència d’agents, una Llar de Jubilats, una Llar d’Infants, un Centre d’Atenció Primària (CAP) i un centre d’interpretació de la natura amb tallers i horts urbans.

El grup municipal de Junts per Tarragona, en els darrers anys, s’ha reunit múltiples vegades amb l’administració titular de l’equipament amb l’objectiu de recuperar la Ciutat Residencial per a la ciutat de Tarragona i som conscients que l’actual equip de govern té aquesta voluntat.  És imprescindible, però, que l’Ajuntament de Tarragona acceleri el procés de negociació i defensi els interessos de Tarragona davant totes les administracions.

Per reobrir la Ciutat de Repòs i de Vacances, cal que l’Ajuntament de Tarragona es desplaci, parli, negociï i arribi a un bon acord amb el Departament d’Economia per poder destinar aquest equipament a usos públics que millorin les condicions de vida de la ciutadania.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de Junts per Tarragona a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Fer prevaldre la lleialtat institucional entre les administracions públiques i iniciar de manera immediata la coordinació entre l’Ajuntament de Tarragona i la Generalitat de Catalunya per recuperar, al més aviat possible, la Ciutat de Repòs i de Vacances per a la ciutadania.

SEGON.- Que s’elabori un projecte d’actuació mitjançant un procés de participació ciutadana per reobrir i donar ús la superfície on s’ubica la Ciutat de Repòs i de Vacances amb l’objectiu de dignificar l’espai i posar fi a la manca d’equipaments públics que hi ha actualment a la ciutat.

TERCER.- Que es realitzi un calendari d’actuacions per tal d’elaborar i executar el projecte de reobertura de la Ciutat de Repòs i de Vacances en terminis i accions planificades que esdevinguin una realitat progressivament.

QUART.- Que el pressupost municipal de l’Ajuntament de Tarragona disposi, anualment, d’una partida destinada a la creació d’espais municipals i manteniment de la superfície on actualment s’ubica la Ciutat de Repòs i de Vacances.

CINQUÈ.- Que es notifiquin aquests acords a totes les entitats socials, veïnals, esportives, ecològiques i culturals de l’àrea de Llevant de la ciutat de Tarragona.

Tarragona, 17 de gener de 2020