Moció de JuntsxTGN per a la conservació de la creu de terme de Sant Antoni

18/07/2019

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Tarragona disposa d’una creu de terme -La Creu de Sant Antoni-, una obra escultòrica que té importància històrica i artística com a referent d’una època en la qual a la ciutat no hi havia escultures de carrer.  Ubicada al passeig de Sant Antoni, davant de l’edifici de la Diputació Provincial. La creu té la imatge de Crist, a un costat, i la de la Mare de Déu dels Dolors, a l’altre. En els extrems sobresurten quatre caps de nen. L’obra està suportada en un templet de forma octogonal i en cada una de les cares i hi ha la imatge dels sants Magí, Fructuós, Pere, Pau Antoni i Josep, i de les santes Tecla i Llúcia.

La creu, datada de l’any 1604, no és la primera que es va posar en aquest indret situat fora muralles, ja que la primera s’hauria col·locat el 1384. L’any 1299 l’orde mercedària va construir un convent a la zona que, setanta-sis anys més tard va traspassar als Pares Antonians de Valls. La constitució de la nova comunitat de frares va ser la causa que amb el temps, el portal de la muralla més proper al convent, rebés també el nom de Sant Anton, com se’l coneix en l’actualitat.

L’octubre de l’any 2017 va tenir lloc un fort temporal de pluja i vent que va provocar la caiguda d’un arbre centenari molt proper a la Creu de Sant Antoni. Aquest incident podria haver malmès el monument i actualment, amb la desaparició de l’arbrat i la seva ubicació fora de la Muralla de Tarragona,  la Creu ha quedat especialment exposada. Un altre dels perills que córrer el monument és la contaminació atmosfèrica i l’erosió.

La Reial Societat Arqueològica Tarraconense, que des del 1844 es preocupa pel patrimoni arqueològic i monumental de la ciutat, ha transmès la seva preocupació en relació a la conservació de la Creu de Sant Antoni, monument considerat bé cultural d’interès nacional.

Des del Grup Municipal de Junts per Tarragona, recordant el deure de l’administració pel que fa a la conservació, preservació i manteniment del patrimoni històric, considerem que cal protegir l’esmentat monument remarcant la necessitat del seu trasllat a un espai més segur.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de Junts per Tarragona a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Traslladar la peça monumental original de l’anomenada Creu de Sant Antoni, datada de l’any 1604, al Museu d’Història de la Ciutat, per a la seva conservació i exposició, previ informe tècnic favorable, amb la participació de la Real Societat Arqueològica Tarraconense i el vistiplau de la Comissió Territorial del Patrimoni Cultural a Tarragona.

SEGON.- Encarregar una reproducció de la Creu de Sant Antoni amb materials resistents com són les actuals resines, amb pols de marbre o similar, que substitueixi l’original existent, per tal de situar-la al mateix emplaçament.

Tarragona, 9 de juliol de 2019