Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Mandat 2019-2023 Moció per donar suport institucional a la iniciativa de l'AFA per proposar Tarragona com a seu de l'XI Congrés Nacional d'Alzheimer i XV Congrés Iberamericà Moció de JuntsxTGN per dignificar la Casa de la Festa i restaurar, conservar i museïtzar els Primers Negritos i els Gegants Moros Originals

19/09/2019

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Tarragona compta amb un patrimoni festiu d’incalculable valor. El Seguici Popular és un dels elements definitoris de les festes de la ciutat, es tracta del conjunt de balls i danses, bèsties i representacions al·legòriques que protagonitzen les festes des del segle xiv.  Tots els elements que formen el Seguici Popular tenen un gran valor artístic i patrimonial, són una baula de la història i la tradició tarragonines.

Des de la seva creació, els diferents elements patrimonials del Seguici Popular s’han emmagatzemat en diversos indrets. L’any 1997 diverses entitats de la ciutat van lliurar a l’Ajuntament de Tarragona un manifest que reivindicava una Casa de la Festa com a un equipament cultural digne que, entre altres objectius, permetés la bona conservació dels elements festius així com la seva explicació pedagògica i difusió.

Tots i totes som coneixedors que la Casa de la Festa, ubicada a la Via Augusta, no està complint els objectius pels quals va ser creada. Des que es va inaugurar, l’any 2008, aquest equipament cultural llargament reivindicat per la ciutadania no ha deixat de patir problemes d’humitats que estan posant en perill l’adequada conservació dels elements del Seguici Popular. Fa molts anys que la Casa de la Festa, entre altres problemàtiques, pateix filtracions d’aigua i aparicions de fongs a les parets.

Tot i els seus problemes estructurals i la manca de manteniment que pateix, la Casa de la Festa és un dels museus més visitats de la ciutat perquè els elements festius atrauen  nombroses famílies, escoles i turistes. Per això i pel valor incalculable del patrimoni festiu que existeix al seu interior, la dignificació i la potenciació cultural de la Casa de la Festa ha de ser una prioritat per tal que aquest equipament esdevingui un veritable referent a la ciutat.

Entre els elements festius i històrics que actualment hi ha la Casa de la Festa -els quals no estan exposats- es troben els Primers Negritos i els Gegants Moros Originals. Fa anys que aquestes dues parelles de gegants, d’un gran valor artístic i històric, resten en un racó de la Casa de la Festa, darrere d’unes cortines, sense mans, desvestits i amb les perruques en molt mal estat.

Els primers Negritos daten d’entre el 1856 i el 1859; i els Gegants Moros Originals es van realitzar l’any 1851. L’escultor Bernat Verderol va ser el creador d’aquestes dues parelles de gegants. Els Gegants Moros Originals es van fer per encàrrec de l’Ajuntament de Tarragona i durant gairebé 140 anys van representar la ciutat. Des de, aproximadament, l’any 1985 tant els primers Negritos com els Gegants Moros Originals van estar a l’Antic Ajuntament i, posteriorment, es podien veure al Pati Jaume I de l’actual Palau Municipal. Des que es va obrir la Casa de la Festa, resten darrere d’unes cortines.

Es tracta de dues parelles de gegants que són patrimoni de Tarragona, formen part de la història de la ciutat. Són peces que s’han pogut veure durant molts anys als carrers i places tarragonines, ballant i fent gaudir a petits i grans. Els gegants antics de moltes altres ciutats i pobles estan exposats i en un molt bon estat de conservació.

Malauradament, aquestes dues parelles de gegants no són els únics elements del patrimoni festiu que estan patint la deixadesa i les males condicions en què es troba la Casa de la Festa. La humitat també està fent malbé els elements antics que resten exposats en aquest equipament cultural.

En els últims anys, aquest plenari municipal ha debatut fins a tres mocions que demanaven la dignificació de la Casa de la Festa i la restauració, conservació i posterior exposició dels primers Negritos i dels Gegants Moros Originals. La primera, l’any 2014, es va aprovar per unanimitat; la segona, l’any 2015, també es va aprovar; i la tercera, l’any 2018, la votació de la moció va quedar en un empat i l’aleshores alcalde va declinar recórrer al vot de qualitat.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de Junts per Tarragona a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.-  Que es dignifiqui i potenciï culturalment la Casa de la Festa per tal que l’equipament esdevingui un veritable referent a la ciutat i permeti la bona conservació i exposició dels elements del patrimoni festiu de Tarragona.

SEGON.- Que el pressupost municipal de l’any 2020 de l’Ajuntament de Tarragona disposi d’una partida destinada a posar en marxa les obres de millora i les actuacions necessàries per dignificar i potenciar la Casa de la Festa.

TERCER.- Que en el menor espai de temps possible, s’iniciï la restauració, conservació i exposició dels primers Negritos i dels Gegants Moros Originals.

QUART.- Que el pressupost de l’Ajuntament de Tarragona disposi anualment d’una partida destinada a la dignificació i conservació dels elements festius antics que, tot i que actualment disposen d’una rèplica que surt al Seguici Popular, formen part del valuós patrimoni de la ciutat de Tarragona.

Tarragona, 16 de setembre de 2019