Moció de JuntsxTGN per posar fi a l'ocupació il·legal d'habitatges i garantir la bona convivència

20/07/2020

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

L’ocupació il·legal d’habitatges és una problemàtica social que la ciutat de Tarragona fa anys que pateix. Es tracta d’una situació que afecta la majoria d’àrees de la ciutat, tot i que existeixen determinades zones on el problema esdevé més greu per les dificultats per garantir una bona convivència i l’increment de la inseguretat que han generat el gran nombre d’habitatges ocupats irregularment. En concret, ens referim a les ocupacions delinqüencials a les quals és urgent fer front.

Cal distingir entre les diferents causes que acaben amb l’ocupació irregular d’habitatges: les ocupacions socials, les ideològiques i les delinqüencials. Cadascuna d’elles necessita actuacions diferenciades.  És necessari reforçar els serveis socials, la seguretat i els serveis de mediació; i és prioritari posar marxa totes les accions necessàries per posar fi a les ocupacions vinculades amb la delinqüència i l’incivisme, les quals estan generant greus problemes de convivència en determinades zones de la ciutat com és el cas del Serrallo, la Part Alta, Sant Salvador i Campclar, entre altres.

L’Ajuntament de Tarragona no pot mirar cap a una altra banda, ha d’exercir les seves competències i acudir a l’execució subsidiària davant de les problemàtiques més urgents provocades per les ocupacions delinqüencials. La inacció de l’Ajuntament de Tarragona en els darrers anys ha generat una sensació creixent de desprotecció per part dels veïns i veïnes que des de fa anys conviuen amb greus casos d’incivisme i episodis de delinqüència i violència provocats pels habitatges ocupats irregularment.

L’Ajuntament de Tarragona té l’obligació de vetllar perquè els propietaris i usuaris mantinguin els immobles en condicions adequades de seguretat, de salubritat i de conservació, tal com s’especifica a l’article 15 de l’ordenança general de convivència ciutadana d’aquesta administració local. De fet, incomplir aquesta normativa comporta sancions greus i molt greus que no s’estan interposant per part de l’Ajuntament davant de situacions en immobles on és urgent actuar.

L’Ajuntament de Tarragona ha de posar en marxa totes aquelles actuacions necessàries per poder exercir la seva competència per tramitar expedients sancionadors per incompliment de la Llei 18/2007 del dret a l’habitatge davant de l’existència d’habitatges desocupats amb caràcter permanent de forma injustificada. Per poder sancionar l’acumulació d’aquesta tipologia de pisos, l’Ajuntament ha de disposar d’un reglament per identificar-los i fomentar la rehabilitació d’habitatges perquè puguin ser llogats, dues actuacions que encara no són una realitat. De fet, el consistori podria adquirir habitatges per rehabilitar-los i destinar-los a lloguer social.

La gran majoria d’aquests habitatges són propietat d’entitats bancàries que s’han desentès de la problemàtica. A diferència d’altres municipis, davant la seva negativa a responsabilitzar-se de la situació i a denunciar-ho davant la justícia, aquestes entitats bancàries no han rebut cap mena de sanció per part de l’administració a la ciutat de Tarragona.

Tal com s’esmentava anteriorment, és necessari reforçar al màxim els serveis socials i de mediació; i incrementar el nombre d’agents a les zones més conflictives amb una major coordinació entre tots els cossos de seguretat. Cal establir un protocol d’actuacions per prevenir noves ocupacions il·legals d’habitatges i per actuar amb immediatesa un cop aquestes ja s’hagin produït.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de Junts per Tarragona a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Que l’Ajuntament de Tarragona exerceixi les seves competències per garantir les condicions adequades de seguretat, de salubritat i de conservació dels immobles, adreçant-se especialment als habitatges ocupats il·legalment que són propietat de grans tenedors.

SEGON.- Que en cas d’omissió de responsabilitat per part de la propietat, l’Ajuntament de Tarragona acudeixi a l’execució subsidiària per garantir la bona convivència de les comunitats d’habitatges.

TERCER.- Redactar un reglament per identificar tots els habitatges de la ciutat de Tarragona amb caràcter permanent de desocupació de forma injustificada i els seus propietaris.

QUART.- Fomentar la rehabilitació d’habitatges en mal estat perquè puguin ser llogats i impulsar actuacions per incrementar el nombre d’habitatges de lloguer social.

CINQUÈ.- Sancionar a les entitats bancàries propietàries d’habitatges amb caràcter de desocupació permanent i injustificada; i instar a les mateixes a responsabilitzar-se de la situació d’ocupació delinqüencial denunciant-ho davant la justícia.

SISÈ.- Reforçar els serveis socials a peu de carrer i els serveis de mediació i realitzar un seguiment i un acompanyament continuo a les famílies que manifestin que es troben en situació de vulnerabilitat per manca d’habitatge.

SETÈ.- Incrementar la presència d’agents a les zones detectades com a més conflictives a causa de l’elevat nombre d’habitatges en situació d’ocupació delinqüencial i potenciar una major coordinació entre els cossos de seguretat i el veïnat afectat.

VUITÈ.- Que el pressupost municipal de l’Ajuntament de Tarragona disposi d’una partida anual suficient adreçada a totes aquelles actuacions necessàries per prevenir ocupacions delinqüencials d’habitatges i per fer front de forma ràpida un cop s’hagin produït.

NOVÈ.- Traslladar aquests acords a totes les associacions de veïns de la ciutat de Tarragona.

A Tarragona, 14 de juliol de 2020

Dídac Nadal Abad