Moció per a la instal·lació d'una cambra hiperbàrica a Tarragona

17/10/2019

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La medicina hiperbàrica, també coneguda com a Oxigenoteràpia Hiperbàrica (OHB) s’ha convertit en una teràpia d’eficàcia contrastada en els darrers anys. Consisteix en l’ús mèdic de l’oxigen a pressions per sobre de la pressió atmosfèrica i es realitza mitjançant la coneguda cambra hiperbàrica, un recinte tancat on es manté una pressió ambiental elevada. En augmentar-hi la pressió i respirar aquest aire, es produeix un efecte beneficiós per a algunes malalties. Si, a més, s’hi respira oxigen a alta concentració, la pressió fa que l’oxigen penetri en tot l’organisme i produeixi un efecte curatiu en les malalties que provoquen manca d’oxigen en els teixits.

La medicina hiperbàrica és molt útil per al tractament de persones que han sofert una intoxicació per fum, monòxid de carboni, gas cianhídric, etc., així  com pels bussejadors que han patit un accident de descompressió o de sobrepressió. D’altra banda, en els últims anys també s’ha acumulat experiència en altres tractaments com per exemple a la regeneració de teixits i lesions musculars, d’ossos o tendons, afeccions de ceguesa i sordesa sobtada, cicatritzacions de ferides de pacients amb diabetis, cremades per l’efecte de la radioteràpia, dolors crònics com els de la fibromialgia, etc.

Catalunya compta actualment amb tres cambres hiperbàriques, una a l’Hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí, l’altra a l’Hospital de Palamós i, des del mes de febrer de 2019, la tercera a l’Hospital Universitari General de Catalunya. Això significa que a les comarques de Tarragona, davant d’emergències amb persones intoxicades i/o accidents relacionats amb la pràctica del submarinisme, la cambra hiperbàrica més propera és la de Barcelona, a una hora de distància.

Recentment, els mitjans de comunicació van informar del cas de dos submarinistes que es trobaven a Calafell i que havien hagut de ser traslladats en helicòpter a l’Hospital de Castelló, on també disposen d’una cambra hiperbàrica, després de patir problemes de descompressió. Com en tantes altres, davant d’aquesta tipologia d’emergències, el temps que transcorre entre l’accident i l’atenció mèdica és clau per a la recuperació del pacient.

Davant l’enorme importància del temps pel que fa a l’atenció mèdica i de l’elevat factor de risc que presenta el territori, cal que Tarragona disposi d’una Unitat de Medicina Hiperbàrica (UMH) per tal de donar una bona resposta i reduir al mínim el temps que transcorre des de la intoxicació/accident fins a l’aplicació del tractament.

Amb la instal·lació d’una cambra hiperbàrica a Tarragona s’aconseguirà que totes les poblacions catalanes tinguin accés a aquesta tipologia de tractament a menys d’una hora i mitja de distància. Tarragona ha de ser el referent de la medicina hiperbàrica al sud de Catalunya.

Entre els beneficis del tractament amb oxigen hiperbàric destaquen els següents:

Vasoconstricció: Disminueix l’edema aconseguit una acció antinflamatòria.
Neovascularització - Angiogènesi: Genera vasos sanguinis accelerant la cicatrització, reparació i recuperació de teixits.
Estimulació fibroblàstica: Incrementa la síntesi de colagen par a la cicatrització i reparació de ferides i teixits.
Disminueix l’estrès oxidatiu: La hipoxia genera radicals lliures y mitjançant la hiperoxia es regula la formació dels mateixos.
Neurotransmisors: Actua directament sobre la secreció i regulació dels neurotransmisors
Estimulació de cèl·lules mare: Participen a la formació de nous vasos sanguinis i de teixit.
Incrementa l’activitat immunológica cel·lular: Estimula l’acció bactericida de les cel·lules blanques de la sang.

Considerem doncs, que Tarragona, com a segona àrea metropolitana del país i davant els factors de risc existents al territori, ha de disposar d’una Unitat de Medicina Hiperbàrica (UMH).

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de Junts per Tarragona a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

SEGON.- Sol·licitar al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya a garantir els recursos professionals i econòmics necessaris per posar en funcionament la unitat de medicina hiperbàrica a la ciutat de Tarragona.

Tarragona, 10 d’octubre de 2019