Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal PPC Històric Notícies, mocions i articles 2019-2023 Mocions Moció que presenten els Grups Municipals del Partit Popular i Ciutadans a l’Ajuntament de Tarragona per instar el Govern d’Espanya a retirar la seva proposta de cobrar peatges per circular per les autovies espanyoles

Moció que presenten els Grups Municipals del Partit Popular i Ciutadans a l’Ajuntament de Tarragona per instar el Govern d’Espanya a retirar la seva proposta de cobrar peatges per circular per les autovies espanyoles

Moció que presenten els Grups Municipals del Partit Popular i Ciutadans a l’Ajuntament de Tarragona per instar el Govern d’Espanya a retirar la seva proposta de cobrar peatges per circular per les autovies espanyoles

19/05/2021

 

 

 

 

 

PRIMER.- ANTECEDENTS

El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de Govern, aprovat pel Consell de Ministres el proppassat 27 d'abril de 2021, si bé presentat pel president Sánchez al Congrés dels Diputats en data 14 d'abril, assumeix davant la Comissió Europea la determinació de l'executiu socialista de portar endavant la seva proposta d'implantar peatges a la xarxa d'autovies estatals existents al nostre país.

Així ho transmet sense cap mena de dubte el document quan estableix literalment: "Cal desenvolupar un sistema de pagament per ús de la xarxa de vies d'alta capacitat que permeti cobrir els costos de manteniment i integrar les externalitats negatives del transport per carretera com succeeix a la resta d'infraestructures".

Decisió que queda ratificada quan en un altre punt de l'esmentat Pla es fixa al respecte: "Es revisarà el finançament de les vies d'alta capacitat i s'establirà un sistema d'ingressos que garanteixi els fons necessaris per a la conservació de la xarxa viària estatal".

Hem de recalcar la transcendència de l'instrument que recull aquestes manifestacions, ja que no estem parlant d'una proposta subjecta a posteriors estudis o debats, sinó del document oficial que el Govern ha remès a les autoritats europees per justificar el lliurament de 70.000 milions d'euros en ajudes no reemborsables durant els propers tres anys.

És més, l'avantprojecte de la Llei de Mobilitat Sostenible i de Finançament del Transport, en fase de consulta pública, ja ens advertia d'aquestes intencions governamentals quan en un dels seus paràgrafs diu: "Es plantejarà la necessitat de desenvolupar un model predictible de finançament per a la conservació i manteniment de l’estoc important d'infraestructures amb què està dotat el nostre país...”

La mesura suposarà una limitació del dret consagrat a la nostra Constitució que com a ciutadans ens permet traslladar-nos i circular lliurement per tot el territori del nostre país, que sens dubte es veurà minvat sobre aquesta xarxa de més de 12.000 quilòmetres de vies gratuïtes d'alta capacitat que vertebren Espanya.

SEGON.- REACCIONS

Les reaccions en contra d'aquesta decisió no s'han fet esperar, i cal ressaltar per la seva transcendència les següents:

La Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM) ha destacat "el seu profund rebuig a aquest tipus de mesures, que no només no reactivarien l'economia, sinó que portarien la pèrdua de molts llocs de treball al sector, a l'igual que el final per a moltes empreses transportistes que, davant l'alerta sanitària, segueixen endavant amb enormes dificultats".

Hem de recordar que el sector del transport suposa el 8,5% del PIB nacional i genera més d’1,3 milions de llocs de treball a Espanya.

Per la seva banda, el Reial Automòbil Club d'Espanya (RACE) ha assegurat que la mesura "repercutirà en la butxaca dels conductors, que ja contribueixen amb 30.000 milions d'euros a les arques de l'Estat".

I, en idèntic sentit, la Federació d'Associacions de Consumidors i Usuaris en Acció (FACUA) ha ressaltat que el Govern hauria de finançar aquestes despeses de conservació de les autovies i no fer-ho a través d'un peatge.

TERCER.- MOTIUS D’OPOSICIÓ

Des del Partit Popular i Ciutadans ens posicionem en contra d'aquesta mesura per les següents raons:

1.- Perquè la mateixa s'ha adoptat unilateralment per l'Executiu, imposant-la sense l'existència de consens ni diàleg previ, ni amb el sector del transport, ni molt menys amb les diferents forces polítiques.

2.- Perquè estem parlant d'infraestructures de comunicació que estan ja construïdes i en servei, és a dir, que no requereix finançament extern per a la seva execució, com sí ha passat amb les autopistes.

3.- Perquè per definició les autovies són infraestructures públiques i gratuïtes, entre altres coses perquè ja les hem pagat els espanyols amb els nostres impostos a través dels Pressupostos Generals de l'Estat que han permès la seva construcció.

4.- Perquè suposarà una important pèrdua de competitivitat del sector del transport de mercaderies per carretera.

5.- Perquè portarà un augment dels preus de tots els béns de consum.

6.- Perquè provocarà una notable pujada de la sinistralitat viària.

 

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grups Municipals del Partit Popular i Ciutadans a l’Ajuntament de Tarragona presenten al Consell Plenari les següents

 

PROPOSTES D’ACORD

PRIMER.- Que l'Ajuntament de Tarragona insti el Govern d'Espanya a retirar la seva proposta i no portar a la pràctica la seva idea de cobrar peatges per circular per les autovies espanyoles.

 

SEGON.- Que l’Ajuntament de Tarragona insti el Govern d'Espanya a negociar amb la resta de les forces polítiques i amb els agents dels sectors afectats una mesura de consens per solucionar el dèficit de manteniment de les vies d'alta capacitat, de manera que no repercuteixin en la butxaca dels ciutadans o privin a certs territoris, principalment a l'Espanya rural, de les connexions necessàries per a un desenvolupament econòmic, sostenible i equilibrat de tots els racons de la nostra geografia nacional.

 

TERCER.- Que l’Ajuntament de Tarragona insti el Govern d'Espanya a acordar un Pacte per les infraestructures i la mobilitat entre tots els grups parlamentaris, que tingui com a base els objectius següents:

1.- Que despolititzi les inversions en infraestructures i es comprometi amb l'eficiència la sostenibilitat.
2.- Que garantitzi l'estudi de la rendibilitat socioeconòmica i faci una anàlisi cost-benefici de les mesures preses en matèria d'infraestructures i mobilitat.
3.- Que asseguri l'estabilitat de la inversió pública en infraestructures sense dependre del cicle econòmic.

 

QUART.- Donar trasllat d'aquests acords al President del Govern i als portaveus dels grups polítics amb representació al Congrés dels Diputats, així com del Senat.

 

Tarragona, maig de 2021

Segells de reconeixement d'administració oberta