Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Notícies de govern i oposició Notícies 2022 L'Ajuntament de Tarragona consensua les conclusions del ple de la química

L'Ajuntament de Tarragona consensua les conclusions del ple de la química

Entre les acords destaquen la necessitat de millorar la formació, informació i prevenció en matèria de seguretat i la necessitat d'estudis independents de la qualitat de l'aire
17/02/2022

L’Ajuntament de Tarragona ha aprovat aquest dijous en Junta de Portaveus, les conclusions del Consell Plenari monogràfic sobre Prevenció, seguretat, salut i futur de la indústria química propiciat per l’accident petroquímic de la Canonja de l’empresa Industrias Químicas del Óxido de Etileno (IQOXE). El consistori ja va consensuar una Declaració Institucional en què es comprometien a celebrar un consell plenari monogràfic. El 26 de març de 2021 es va celebrar el plenari obert a les entitats i institucions de la ciutat. L’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, destaca que “és el primer celebrat a la ciutat de Tarragona per donar veu a una pluralitat de mirades i visions. Vam celebrar el plenari perquè l’accident d’Iqoxe va marcar un abans i un després, per això vam creure necessari obrir un debat amb una àmplia representació de la societat tarragonina que conviu amb la indústria petroquímica”.

Entre les conclusions destaca la necessitat d’implantar campanyes per millorar la formació, informació i la prevenció en matèria de seguretat vers la ciutadania, així com aplicar nous mètodes i instruments per informar a la ciutadania, com el sistema Cell Broadcasting a la zona de potencial afectació d’accident químic per fer arribar missatges per SMS a totes les persones que es trobin a la zona de risc. Així mateix, també es detalla la necessitat “d’exigir a les empreses del Complex Petroquímic del Camp de Tarragona una millor comunicació amb el conjunt de la societat, especialment participant activament en campanyes informatives, mantingudes en el temps, d’informació al veïnat de com actuar en cas d’accident”.

Una altra de les conclusions és reivindicar la implantació del PLASEQTA i la gestió de les emergències es faci des de Tarragona i no de Barcelona. De fet, el retorn del PLASEQTA va ser una les primeres conseqüències de l’accident petroquímic.

Un altre és que Inspecció de Treball de Catalunya “revisi, com a mínim cada sis mesos, la contractació temporal, els equips i els ritmes de treball” de les empreses petroquímiques. “La indústria petroquímica la volem, però amb els millors estàndards de qualitat i seguretat”, remarca l’alcalde Ricomà.

També apunta la necessitat desenvolupar, per a millorar la seguretat de la ciutadania, “estudis independents de la qualitat de l’aire i epidemiològics des de la Generalitat o, per contra, impulsar-los des dels municipis”.

Finalment, també dibuixa com a necessari “obrir un debat al voltant del model econòmic pel Camp de Tarragona que tingui en consideració la diversificació econòmica”. “La descarbonització és un objectiu global compartit i, en el cas del Complex Petroquímic, és absolutament necessari. El camí és cap a l’energia verda, neta i renovable”, subratlla l’alcalde Ricomà.

Les conclusions aprovades s’enviaran a totes les persones, entitats i institucions que van participar en el Consell Plenari i també a la Generalitat de Catalunya.

Consulteu el document complet amb les conclusions (PDF).