Consulta les respostes a les preguntes més freqüents sobre la prevenció del frau en el marc del Next Generation EU.
Consulta les respostes a les preguntes més freqüents sobre la prevenció del frau en el marc del Next Generation EU.
Sí. L'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR), estableix que "tota entitat, decisora o executora que participi en l'execució de les mesures del PRTR ha de disposar d'un pla de mesures antifrau que li permeti garantir i declarar que, en el seu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès".
Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
El Pla s'aplica a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i a les entitats del seu sector públic, i també als consorcis i a les fundacions adscrites a la Generalitat de Catalunya, d'acord amb la legislació bàsica sobre règim jurídic del sector públic.
No obstant això, les entitats esmentades poden fer servir els sistemes propis de control del frau, sempre que compleixin l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR). En aquest cas, el Pla serà supletori.
Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
No. Els ens locals han d'aprovar un pla de mesures antifrau propi, que pot emparar el de les entitats executores que en depenen. En aquest cas, s'han de fer les adaptacions necessàries i s'ha de valorar la necessitat d'adaptar-lo a nivells inferiors a l'entitat executora.
L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR), estableix que tota entitat, decisora o executora, que participi en l'execució de les mesures del PRTR ha de disposar d'un pla de mesures antifrau en el termini de 90 dies des de l'entrada en vigor de l'Ordre o bé des que es tingui coneixement de la participació en l'execució del PRTR.
Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
Les despeses del pla antifrau no són elegibles. Les despeses elegibles són les que estan directament relacionades amb els objectius que s'assignen.
El frau és qualsevol acció o omissió intencionada relativa a l'ús o a la presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, o l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació, que tinguin per efecte la percepció o la retenció indeguda de fons públics, o el desviament d'aquests fons amb finalitats diferents d'aquelles per a les quals foren concebuts en un principi.
El conflicte d'interès es dona quan una persona que ha d'exercir el seu judici o discerniment professional per a una altra persona que legítimament confia en el seu judici –o en nom d'aquesta– té un interès particular (personal o professional) que podria interferir en l'exercici adequat de la seva responsabilitat a l'hora d'exercir el seu judici o discerniment professional.
La corrupció es defineix genèricament com l'abús de poder per obtenir beneficis de caràcter privat.
Comprèn diversos delictes específics: prevaricació urbanística, prevaricació administrativa, infidelitat a la custòdia de documents i violació de secrets, suborn, tràfic d'influències, malversació, fraus i exaccions il·legals, negociacions i activitats prohibides als funcionaris públics i abusos en l'exercici de la seva funció, i corrupció a les transaccions comercials internacionals.
És el qüestionari de l'annex II.B.5 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR). Conté setze preguntes per avaluar les mesures per prevenir, detectar, corregir i perseguir, arribat el cas, les accions que puguin ser constitutives de frau, corrupció o conflicte d'interès.
Aquest test suposa la fita inicial del pla antifrau, sobre la qual s'han de construir la resta de mesures de prevenció, detecció i correcció, i pot ser la base per a les avaluacions temporals.
Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
Els òrgans gestors han de dur a terme obligatòriament les actuacions següents:
Les entitats locals perceptores finals de fons del MRR que no en siguin executores no tenen l'obligació expressa de disposar d'un pla de mesures antifrau, d'acord amb la normativa del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
No obstant això, cal analitzar les bases específiques de cada convocatòria per saber si les entitats locals tenen l'obligació d'aplicar procediments de gestió adequada dels riscos relatius a la legalitat i regularitat de les operacions subjacents, i procediments de prevenció, detecció, correcció i seguiment de fraus, conflictes d'interès i irregularitats.
Les entitats locals, rebin o no fons europeus, com a gestors públics tenen l'obligació de gestionar els recursos amb una política de tolerància zero amb el frau i la corrupció, encara que no se'ls demani expressament un pla de mesures antifrau.
El Pla de mesures antifrau per a la gestió dels fons provinents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Generalitat de Catalunya és aplicable als Departaments de la Generalitat de Catalunya, a les entitats del seu sector públic i als consorcis i a les fundacions adscrits a la Generalitat de Catalunya, com a guia de referència que es pot adaptar segons les necessitats i casuístiques.
Els treballadors d'un organisme gestor de subvencions que en sol·licitin tenen les obligacions dels perceptors finals de fons del MRR si aquest és el fons de finançament de la convocatòria. En aquest cas, han de vetllar pel compliment de totes les obligacions que se'ls imposi en aquest sentit a l'ordre que estableixi les bases i la convocatòria a la qual es presenten.
Algunes d'aquestes obligacions són preveure mesures antifrau en la gestió dels fons percebuts i signar la declaració d'absència de conflicte d'interès (DACI), entre d'altres.
No. El pla de mesures antifrau és un document que ha d'elaborar cada entitat decisora o executora d'acord amb el que estableix l'Ordre ministerial HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR. No hi ha un model concret que sigui obligatori, sinó que les entitats han de dissenyar un pla en funció del que considerin més adient, segons la seva potestat i capacitat d'autoorganització.
Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
Per complir amb els objectius que estableixen el PRTR i la Decisió d'execució del Consell, els destinataris dels ajuts són els que s'ha especificat que poden ser-ho per a l'actuació concreta. Poden ser beneficiaris els que sol·licitin i rebin els ajuts, i poden ser perceptors finals els beneficiaris, els adjudicataris d'un contracte i els subcontractistes. Cada ajut previst de forma individual ha d'examinar-se tal com estableix la mesura a la qual pertany, de manera que no hi ha una resposta genèrica, sinó que cal examinar cada cas.
La identificació d'entitats executores, amb les obligacions que estableix l'Ordre HFP/1030/2021 –entre les quals s'inclou l'aprovació del pla antifrau– s'até al que recull la Resolució 1/2022, de 12 d'abril, al tercer punt, “Entitats executores del PRTR”.
Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
Resolució 1/2022, de 12 d'abril, (Obre en una nova finestra)
de la Secretaria General de Fons Europeus, per la qual s'estableixen instruccions per clarificar la condició d'entitat executora, la designació d'òrgans responsables de mesures i òrgans gestors de projectes i subprojectes, en el marc del sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (castellà)
L'entitat pública que realitza una convocatòria estatal o autonòmica té la consideració d'entitat executora, i ha de complir les obligacions que les ordres ministerials HFP/1030/2021 i HFP/1031/2021 estableixen per a aquest tipus d'entitats.
Per a l'execució dels projectes finançats amb aquestes convocatòries, les entitats locals hauran d'incórrer en despeses, previsiblement a través de licitacions públiques, per la qual cosa tindrien igualment la consideració d'entitats executores, amb les obligacions que els imposen les ordres esmentades.
Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
Ordre HFP 1031/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
El Sistema Intern d’Alertes de l’Administració de la Generalitat de Catalunya en Matèria d’Infraccions Normatives i Contràries a la Integritat Pública (SIA) és el mecanisme establert pel Govern de la Generalitat perquè es comuniquin a la mateixa Administració possibles infraccions normatives o incompliments de la integritat presumptament comesos pels seus òrgans o per les persones que hi presten servei.
L’element central del Sistema és el canal intern d’alertes, dissenyat de forma segura i amb garantia d’anonimat i de confidencialitat, per a les persones que informin sobre actuacions irregulars en el context laboral o professional de l'Administració de la Generalitat. També preveu la protecció de les persones alertadores i el procediment de gestió de les alertes i esdevé un nou component del sistema d’integritat pública de la Generalitat.
A través del Sistema Intern d’Alertes es pot alertar sobre les anomalies següents:
L'obligació de presentar una DACI s'imposa a les persones que intervenen en els diferents procediments i que d'alguna manera tenen capacitat d'influir-hi o de condicionar la decisió sobre l'adjudicació, la concessió o la resolució.
No cal estendre l'obligació de subscriure les DACI a tot el personal de cada àrea gestora del projecte si no participen ni influeixen en els procediments.
Respecte al cas concret de l'interventor, regeix el mateix principi: l'ha de signar en cas que la seva actuació pugui influir en el procediment, com pot ser per la seva assistència a una mesa de contractació o, si escau, per ser membre del mateix òrgan col·legiat de contractació.
Article 61 del Reglament 1046/2018 de 18 de juliol (Obre en una nova finestra)
sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (castellà)
Ordre HFP 1031/2021, de 29 de setembre, (Obre en una nova finestra)
per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)
sobre aspectes que s'han d’incorporar als expedients i als plecs rectors dels contractes que es finançaran amb fons procedents del Pla de recuperació, transformació i resiliència (castellà)