Esteu aquí: Inici Patrimoni Notícies Notícies 2016 Patrimoni engega els principals projectes arqueològics i inicia la millora de la gestió dels museus

Patrimoni engega els principals projectes arqueològics i inicia la millora de la gestió dels museus

Patrimoni engega els principals projectes arqueològics i inicia la millora de la gestió dels museus

La Comissió Informativa de Cultura, Patrimoni, Festes i Turisme acorda també revisar les normes d'ús dels monuments.
Patrimoni engega els principals projectes arqueològics i inicia la millora de la gestió dels museus El Fòrum de la Colònia és un dels projectes de restauració del patrimoni d'enguany.
09/03/2016

 

En la Comissió informativa i de seguiment de l’Àrea de Cultura, Festes, Patrimoni i Turisme, duta a terme aquest matí, s’han presentat les principals línies de l’Àrea de Patrimoni per a enguany, que se centren en l’impuls de projectes arqueològics de ciutat i en la millora de la gestió dels espais museístics.

D’una banda, s’ha informat que l’equip de govern millorarà la gestió dels espais del Museu d’Història de Tarragona. L’objectiu d’aquesta proposta, que està en estudi, és aconseguir la millor fórmula per obtenir un major rendiment del Patrimoni Històric i que aquest reverteixi en la ciutat i els seus monuments. Aquest procés de millora de la gestió tot just comença ara i s'allargarà durant el 2016, de manera que el 2017 es podrà posar en funcionament.

Des d’11 de maig de 2011 fins a data d’avui, el nombre de personal subaltern del Museu d’Història ha disminuït en 22 persones, sense que s’hagin cobert les vacants perquè la llei no ho permet. “En aquest moment la plantilla és de 25 persones amb un bon rendiment, però no és suficient”, ha explicat la consellera de Patrimoni, Begoña Floria. “Per exemple, -ha afegit- l’administració no permet donar una resposta immediata i amb prou agilitat quan es produeix una baixa o s’han d’organitzar els torns de vacances”. Per aquest motiu, l’equip de Govern proposa treure a concurs la gestió d’aquest servei.

Aquesta decisió no afectarà el futur professional de les 25 persones que actualment té assignades el Museu d’Història, que mantindran les condicions de treball del personal actual en altres recintes o espais municipals. És a dir, es mantindran les places actualment cobertes definitivament o interinament. A aquestes persones, que fins ara exercien les seves competències a museus, se’ls respectarà la seva categoria professional i se’ls podrà destinar a les escoles i altres recintes municipals. D’aquesta manera, podran obrir-se més hores les escoles a les tardes, fins ara tancades per manca d’efectius, i donar més i millor servei a la comunitat educativa i al seu entorn social. Aquestes adscripcions s’efectuaran mitjançant convocatòries internes, amb procediments transparents, que garantiran els principis d’igualtat d’oportunitats, mèrit i capacitat, i tenint en compte la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

A aquesta situació s’hi ha arribat fruit de la impossibilitat de reposar efectius de consergeria, la qual cosa ha obligat a obrir només sota demanda. És el cas de Casa Canals i Casa Castellarnau.

En canvi, amb aquesta millora del servei d’atenció al públic es pretén incentivar la venda d’entrades via web, un recurs que s’utilitza molt poc en l’actualitat i que s’inclourà al plec de clàusules. També s’optimitzaran els recursos, es guanyarà en professionalitat i anirà a càrrec de l’adjudicatari el manteniment dels edificis i recintes històrics, així com les inversions derivades de la modernització dels recintes (lectors de tiquets, sistemes de videoguiatge o ús de tecnologies a la visita dels monuments) i la gestió de preus. L’adjudicatari també haurà d’emetre informes periòdics per tal que l’Àrea de Patrimoni avaluï la bona marxa del servei, amb l’objectiu de controlar l’activitat i el relat.

Impuls dels principals projectes

La consellera de Patrimoni ha destacat també la bona entesa que s’ha creat amb la Generalitat de Catalunya arran de la creació de la comissió de seguiment el passat mes de desembre i que ja han mantingut una segona reunió aquest mes de febrer, en què regidora, director general i tècnics respectius han posat damunt de la taula temes rellevants del patrimoni de la ciutat.

En aquesta darrera trobada, tal i com destaca la consellera “hem acordat prioritzar el projecte de la Tabacalera, ja que la Generalitat també hi té especial interès” i es defineix la importància de la recuperació d’aquest espai entenent que “el rol de país que ha de jugar Tarragona va vinculat a Tarraco i Patrimoni, a la ciutat arqueològica que millor explica la història”. Ja s’ha començat a treballar per decidir entre tots com definir el projecte i els usos.

Finalment, Floria ha anunciat que des de Patrimoni s’engegarà una taula d’experts per tal d’elaborar un document dels espais de la memòria que encara falten per senyalitzar, seguint la línia engegada pel fòrum de la memòria, i ha destacat el bon ritme dels projectes de restauració d’aquest 2016, que són el Pla director del Circ, l’excavació arqueològica dels Sedassos i carrer Ferrers amb l’aportació de la Fundació Privada Mútua Catalana i el projecte del Fòrum de la Colònia.

Resolució de la instal·lació 'Banderes' i normes d’ús

D’altra banda s’ha anunciat el procés de resolució de la instal·lació Banderes, emmarcada dins el projecte Monuments d’El Teler de Llum i que va requerir d’un replanteig en el seu moment, per tal de valorar la idoneïtat de “vestir” dues escultures emblemàtiques de la ciutat.

Des de l’Àrea de Cultura s’ha contractat una empresa que realitzarà una avaluació de l’estat de les escultures (Els Herois de 1811 i Roger de Llúria) i en farà un informe, per tal de finalment poder dur a terme l’acció artística d’Àlvar Calvet, que serà de caràcter efímer i s’enregistrarà en diversos formats per després ser exposada al mes de setembre.

El debat dels diferents usos dels monuments de la ciutat, ja siguin espais o escultures, s’ha obert arran d’aquest fet i des de la Conselleria de Patrimoni s’ha optat per reformular les normes d’ús vigents a l’actualitat. És per aquest motiu que la Consellera ha proposat dur a terme unes jornades divulgatives, el màxim d’inclusives possibles, per debatre aquest tema i així presentar un nou reglament el 2017. 

Segells de reconeixement d'administració oberta