Una vintena d'agents de la Guàrdia Urbana es desplegaran des de primera hora de la tarda fins a la matinada per controlar el trànsit a la zona i garantir el bon desenvolupament de la Processó, que es preveu que segueixi un nombre important de ciutadans.
A partir de dijous a la nit ja no serà possible aparcar al tram central de la Rambla Nova. Al passeig de Sant Antoni tampoc serà possible estacionar a partir de divendres a les 9 h. També divendres al matí es tallarà l'accés a la Part Alta pel portal de Sant Antoni.
L'aparcament de la plaça de la Font també veurà afectat el seu funcionament habitual, amb restriccions tant d'entrada com de sortida.
A partir de les 16 h els agents començaran els talls de trànsit pels punts on es digui a terme la recollida de misteris per part dels armats.
En paral·lel, tal com estableix el ban d'alcaldia publicat fa uns dies, els establiments de restauració i hostaleria ubicats dins dels recorregut de la processó hauran de retirar la terrassa i qualsevol altre objecte ubicat a la via pública. De la mateixa manera, s'insta als mateixos establiments a tenir apagat qualsevol tipus de música o il·luminació de rètols i aparadors.
Tal com indica el mateix ban, es recomana al conjunt de la població que eviti en tot moment el creuament dels carrers per on passi la processó mentre aquesta s'estigui duent a terme i que segueixin les indicacions que siguin donades per personal de la Guàrdia Urbana, Protecció Civil i dels seus voluntaris.
La processó del Sant Enterrament començarà a les 19.30 h des de l'església de Sant Natzaret, a la plaça del Rei. L’itinerari que seguiran els armats de la Sang i les tretze associacions de Setmana Santa participants és: plaça del Rei, Portella, passeig de Sant Antoni, portal de Sant Antoni, plaça de Sant Antoni, Descalços, Arc de Sant Llorenç, Sant Pau, pla de Palau, Mare de Déu del Claustre, Escrivanies Velles, pla de la Seu, les Coques, Pare Iglesias, Merceria, plaça de les Cols, Major, baixada de la Misericòrdia, plaça de la Font, Sant Fructuós, Comte de Rius, Rambla Nova, Sant Agustí, Portalet, Trinquet Nou, plaça de l’Esperidió, baixada de la Pescateria i plaça del Rei.
Dispostiu de Dilluns de Pasqua
La Guàrdia Urbana ha preparat per aquest dilluns de Pasqua un dispositiu especial de vigilància i control de l’accés al medi natural. Els agents vetllaran especialment per la prevenció d'incendis a les zones boscoses de la ciutat, en una jornada en què part de la ciutadania té l'hàbit de dinar a fora i menjar la mona a l’aire lliure, en espais boscosos d’especial protecció.
L'objectiu prioritari del dispositiu és controlar que la ciutadania no encengui cap tipus de foc, ja que des del 15 de març és vigent la prohibició d'encendre qualsevol tipus de foc en terrenys forestals i a 500 metres a la rodona, tal com estableix el Pla de Prevenció d'Incendis de Catalunya. D'aquesta manera, es controlarà la possible presència de barbacoes, fogons o altres estris similars. Així mateix, també es controlarà qualsevol altra conducta incívica, com l’accés motortizat al medi natural o la vigilància de la zona d’estacionament de vehicles per evitar robatoris.
El dispositiu el conformaran tres dotacions que vigilaran tant les zones boscoses de l'interior (Pont del Diable, Llorito i Mas d'en Pastor), com les més properes al litoral (Bosc de la Marquesa i riu Francolí). En paral·lel, la unitat de drons també realitzarà inspeccions des de l’aire.
]]>El projecte inclou la restauració d’espais forestals erosionats en l’entorn del parc ecohistòric així com la creació de masses forestals més resilients i biodiverses en les àrees obagues de l’Anella Verda. El projecte també haurà de contemplar una ordenació de l’espai establint uns senders de pas, la renaturalització dels terrenys erosionats construint petits bancals de pedra, l’eliminació d’espècies al·lòctones, la plantació d’espècies tals com Quercus ilex ssp ilex, Sorbus dometica, Fraxinus angustifolia, Celtis australis i la senyalització interpretativa de l’espai per protegir la biodiversitat.
El termini d’execució dels treballs serà de 4 mesos pel que fa a la redacció del projecte. El preu de licitació és de 29.652,49 € pel total de la durada del contracte.
D’altra banda, també s’ha publicat la licitació per contractar el servei de redacció del projecte, direcció d’obra i coordinació de seguretat i salut de la naturalització i el foment de la biodiversitat dels espais urbans i periurbans del municipi. Això comprèn la naturalització de la llacuna del parc de l’Anella Olímpica, el foment de la biodiversitat en el parc de la Muntanyeta de Sant Pere i Sant Pau i la renaturalització del tram urbà de riu Clar.
El projecte de naturalització i foment de la biodiversitat dels espais urbans i periurbans del municipi de Tarragona persegueix augmentar la biodiversitat en els espais, crear àrees de refugi per a la fauna, zones pol·linitzadores, l’erradicació d’espècies exòtiques invasores, la plantació de bosc de ribera i disminuir l’erosió i fragmentació de la vegetació; i així, d’aquesta manera, renaturalitzar i millorar la resiliència de la ciutat.
El termini d’execució dels treballs serà de 4 mesos pel que fa a la redacció del projecte. El preu de licitació és de 28.547,53 € pel total de la durada del contracte.
Tant la renaturalització del Parc Ecohistòric del Pont del Diable com aquesta segona acció a licitació estan emmarcades en el projecte Tarragona GreenBelt’26, subvencionat per la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliencia (PRTR), finançat per la Unión Europea - NextGenerationEU.
]]>Els treballs han consistit en l’estassada i retirada de vegetació que entorpia la correcta circulació i desguàs de l’aigua en el tram superior del torrent.
Les tasques d'adequació efectuades també permeten minimitzar la formació de punts d’aigües estancades i prevenen l’existència d’arrossegaments en cas d’avinguda.
]]>
Per la seva part, el Subdelegat del Govern, Santiago Castellà, ha remarcat que “avui és un dia important perquè es presenta una de les concrecions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència-Finançat per la Unió Europea-Next GenerationEU. Un projecte que aconsegueix humanitzar un espai convertint-lo en uns carrers més passejables i més accessibles per a tothom”.
Abans de les obres de remodelació, la funció principal dels carrers López Peláez i Josepa Massanés era accedir a l’aparcament Saavedra. “Amb el nou mobiliari urbà, les zones enjardinades, la il·luminació, el paviment i la renovació de la xarxa d’aigua i soterrament del cablejat elèctric, la ciutat compta amb un nou espai”, ha remarcat l’alcalde.
Amb aquestes obres, les entrades i sortides al pàrquing municipal i als aparcaments provats continuaran operatius, però de tal manera que no alteraran al nou espai de convivència. Ara bé, a partir del 18 de març, l'accés a l'aparcament municipal Saavedra per Avinguda Catalunya es tancarà provisionalment durant un mes. El motiu és les obres de millora de l'accés al pàrquing i s'instal·larà la nova tecnologia de maquinària de control d'accessos. Durant aquest mes es renovarà la maquinària de l'accés de Catalunya, però també de Josepa Massanés. Per tant, durant aquest mes que durin les obres l’accés al pàrquing Saavedra serà únicament pel carrer Josepa Massanés. Un carrer que, des del passat 4 de desembre, acull el Centre d'Atenció al Client en horari de dilluns a divendres de 8.30 a 14.30 h.
També s’ha actuat en l’ampliació de la vorera en el xamfrà del carrer López Peláez amb l’avinguda Maria Cristina amb l’objectiu de crear un nou pas de vianants a la mateixa avinguda Maria Cristina. “Les voreres s’han enxampat per donar més seguretat al vianant i per acabar amb unes voreres estretes que dificultaven el pas de cadires de rodes o famílies amb cotxets”, ha apuntat l’alcalde de Tarragona.
El cost de les obres ha estat de 463.418,55 euros.
La il·luminació de tot aquest entorn també serà un dels elements que es milloraran. Una de les grans prioritats del consistori és la millora de l’espai públic de la ciutat. I un dels eixos per aconseguir-ho és l’enllumenat públic perquè l’objectiu és aconseguir l’eficiència energètica, que permeti reduir el consum i la factura amb la incorporació de lluminàries amb tecnologia led.
Amb la urbanització dels carrers López Peláez i Josepa Massanés finalitzen les obres compreses en el projecte d’implantació de la zona de baixes emissions i transformació digital i sostenible del transport, presentat amb el nom de “Tarragona cap al 2030” a la convocatòria de fons Next Generation-EU de 2021, amb un pressupost de despeses de 4.470.089,65 €i un ajut concedit: 3.003.080,67 €.
Les actuacions contemplades en el projecte, totes executades ja, han estat l’adquisició de tres autobusos impulsats per hidrogen, l’aparcament de dissuasió del carrer Guillem Oliver (zona Hospital Joan XXIII), la peatonalització del carrer Canyelles, la digitalització de l’activitat dels serveis públics de transport, l’ampliació de l’aparcament de dissuasió de Torroja –inaugurada el passat dimecres 6 de març— i la urbanització dels carrers López Peláez i Josepa Massanés, inagurada avui.
Per a la convocatòria de 2022, l’Ajuntament va presentar una segona bateria de mesures per a la implantació de la ZBE a la ciutat, que comprenen l’adquisició de quatre autobusos més, l’intercanviador del carrer Doctor Battestini, els treballs d’implantació de la ZBE, actualment en procés de licitació, i l’enfortiment de la ZBE. Aquesta part del projecte té un pressupost de despeses 5.342.441,01€, dels quals hi ha concedit un ajut del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència-Finançat per la Unió Europea-Next GenerationEU de 3.328.196,91 € amb un termini d’execució, segons l’actuació, del 31/12/2024 i del 30/06/2025.
La urbanització dels carrers López Peláez i Josepa Massanés és una remodelació integral que millora la pavimentació, la il·luminació i la xarxa d’aigua, incorpora nova vegetació i actua en aspectes de mobilitat per dotar de més seguretat al vianant, que és el principal beneficiat d’aquesta reforma. Cal recordar que la implantació de la ZBE conté, a més del perimetrat i la tecnologia per controlar els accessos, tota una sèrie de mesures encaminades al foment de la mobilitat sostenible, que comprenen peonitzacions, aparcaments dissuasoris o transport públic més ecològic.
]]>La caminada realitza un recorregut per la Mina de l’Arquebisbe, una infraestructura hidràulica que abastia la ciutat, i recorda la fita del 3 de desembre de 1798, quan es va posar en marxa i l’aigua va tornar a brollar de les fonts de Tarragona, algunes d’elles fetes construir expressament per a commemorar aquell esdeveniment. Els artífexs de la recuperació de la mina van ser els arquebisbes Joaquin de Santiyán i Francesc Armanyà, que van retornar a la ciutat la portada d’aigües des de la captació de Puigpelat.
Es tracta d’un recorregut circular que s’inicia al Camp de Mart i que ressegueix els vestigis de la mina romana al voltant de Sant Pere i Sant Pau i la Part Alta. Durant el camí es visiten les fites, respiralls i pous de registre, també les instal·lacions d’EMATSA i l’espai El camí de l’aigua, situat dins d’un antic dipòsit museïtzat, així com l’interior del dipòsit d’aigua de l’Oliva. La caminada acaba recorrent, ja dins el nucli urbà, l’antiga entrada de la mina romana, la torre de les aigües i les quatre fonts que va fer construir l’arquebisbe Armanyà i que encara es conserven a la Part Alta a la plaça Sant Joan, plaça de les Cols i plaça Sant Antoni.
L’itinerari és d’uns 5 quilòmetres, la durada prevista és de 3:30 hores i és recomanable portar calçat i roba còmoda. L’activitat és gratuïta amb inscripció prèvia i té un aforament de 50 places.
Les inscripcions ja estan obertes i poden fer-se a través del correu electrònic: bhmt@tarragona.cat.
]]>Els nous sensors basen el seu funcionament en la detecció de manera remota del soroll que produeix la sortida d’aigua quan hi ha fuites a les canonades d’abastament. Aquests es comunicaran amb el centre de control des d’on es registraran les dades que permetran verificar i reparar el punt de la xarxa on s’han detectat les pèrdues. A més, la informació recollida també serà tractada amb eines d’anàlisi d’intel·ligència artificial per detectar patrons anòmals que facilitin la detecció de fraus.
Aquests nous elements s’afegeixen al sistema de control ja en funcionament per a la detecció de fuites. La companyia d’aigües compta amb 30 estacions remotes que controlen la pressió i el volum d’aigua a la xarxa. A més, disposa d’un equip de cerca fuites que fan campanyes intensives amb aparells mòbils en els 97 sectors hidràulics en què estan dividides les xarxes municipals. Aquest elevat grau de sectorització és una altra eina que la companyia ha posat en marxa recentment per fer més eficients les campanyes de cerca de fuites i fraus.
Juntament amb les campanyes constants de detecció de fuites, també es duen a terme tasques de renovació de xarxa. Així, durant el 2023, es van renovar completament més de dos quilòmetres en trams d’entre 200 i 400 metres que han suposat un cost aproximat d’un milió d’euros.
]]>
Les actuacions bàsicament consisteixen en la reducció de la densitat d'arbrat, com el pi blanc; l'arranjament de la distància entre capçades; la desbrossada d'elements i posterior retirada de troncs i trituració de restes de poda i estassada. Enguany es faran a Mas Morató, El Rodolat, Sant Salvador, Sant Ramon i Santa Isabel. L'actuació forestal planificada per aquest any té un abast de 125.900 m².
La consellera de Protecció Civil, Sonia Orts, apunta la gran feina que s'està fent i alhora demana "la conscienciació i col·laboració ciutadana, tant pel que fa a propietaris de terrenys, com de la població en general". Orts també explica que "davant la situació de sequera i amb temperatures cada vegada més altes, el risc d'incendis també augmenta clarament i, per tant, treballem per prevenir al màxim aquesta situació".
Les condicions climàtiques afavoreixen el risc d'incendi forestal, per la qual cosa cal recordar l'obligació dels propietaris de mantenir el terreny de totes les parcel·les, en bon estat de neteja i adequació de les condicions de conservació, lliure de vegetació seca i amb la massa arbòria aclarida i evitar la continuïtat horitzontal entre les copes de l'arbrat per evitar facilitar la propagació dels incendis, cap a l'interior de la urbanització o cap a la vegetació de l'entorn.
Així mateix, es demana la col·laboració de la població per tal que no faci actuacions negligents que puguin ser origen d'aquest tipus d'incendis, com el llançament de burilles enceses o llumins, així com elements de foc d'artifici, sobretot en zones envoltades d'arbrat o vegetació. No es poden fer barbacoes en terrenys no autoritzats; tampoc dur a terme cremes de residus al jardí o fer ús d'abocaments incontrolats. En cas de visualització d'una columna de fum o incendi cal trucar al 112.
Recordem els consells d'autoprotecció de Protecció Civil per a la població. També podeu consultar el plànol de les zones on es treballa.
]]>Arran de les inspeccions i avisos fets per part de veïns i un cop feta la investigació, s’han pogut identificar i localitzar els autor dels fets, a qui se’ls hi ha imposat en sis dels casos una multa lleu de 600 € i els altres quatre, una multa greu de 2.400 €. Les localitzacions estan en zones molt diferenciades de la ciutat que van des de la Mora, al carrer Guad-el-Jelú o el Polígon Francolí, entre d’altres.
L’any passat es van posar 52 d’abocaments incontrolats (on hi consten els 9 de novembre i desembre) i el 2022, 58. Des de l’Ajuntament, la consellera de Neteja Pública, Sonia Orts, vol destacar "els bons resultats obtinguts gràcies a la gran feina coordinada entre Neteja i UMA, que estan detectant cada vegada més i de manera més efectiva, aquests infractors”, però alhora estem esperançats “perquè creiem que mica en mica estem fent més conscients als tarragonins i tarragonines de la gravetat d’aquests fets, i esperem que això es vegi revertit en les xifres, de manera progressiva”.
Avisar d’incidències
Des de l’Ajuntament es recorda a tots els ciutadans que cal una major sensibilització i cura per part de tothom, alhora que s’avisa que no complir amb les ordenances municipals, en aquest cas l’Ordenança General de Convivència Ciutadana, comporta aquestes sancions econòmiques que acabem de detallar.
Recordem els serveis de què disposa l’Ajuntament per a la recollida de mobles i/o l’alerta d’incidències a la via pública:
UMA
La UMA posa a disposició el seu telèfon de contacte directe, amb la finalitat de realitzar denúncies anònimes, si s’escau, d’abocaments i voluminosos a la via pública, així com de resoldre dubtes, també de caràcter privat/anònim. S'accepta format trucada o whatsapp. Tel: 673 752 103
]]>El dimecres, 28 de febrer a les 17:30h al Centre Cultural Antic Ajuntament, Ematsa organitza l'espectacle familiar "Llibres sota un paraigües" a càrrec d'Agus Farré. Una proposta que a través dels llibres fa un recorregut lúdic i familiar amb diferents activitats per a propiciar el consum responsable de l’aigua.
“La cura de l’aigua és una tasca de tota la ciutadania i Ematsa impulsa activitats per tal de fer arribar aquest missatge als més petits de casa”, explica el president de la companyia, Rubén Viñuales, i afegeix “ho fem col·laborant i creant sinergies amb les entitats i iniciatives socials que promouen espais de trobada familiars i el nou Festivalet Blau és una gran oportunitat que, a més, neix amb una gran ambició de promoure l'hàbit lector i el llibre infantil i juvenil”.
L’esdeveniment es du a terme del 22 de febrer al 12 de març i té com a objectiu dinamitzar llibreries, visualitzar la creació local i col·laborar d’una manera activa a crear hàbits lectors. S’han programat prop d’una quinzena d’activitats a llibreries, biblioteques, impremtes i espais culturals de la ciutat.
Més informació clicant sobre aquest link d'Instagram.
]]>La campanya es va començar a finals de tardor i s’allargarà fins a principis de primavera. Es tracta d’uns treballs necessaris per a evitar els efectes urticants d’aquesta espècie d’eruga, que sol aparéixer especialment entre els mesos de febrer i abril.
Segons ha explicat el conseller de Medi Ambient i Espai Públic de l’Ajuntament de Tarragona, Guillermo García de Castro, “donades les condicions climatològiques d’aquest principi d’any favorables per a la reproducció d'aquesta espècie, amb altes temperatures i manca de precipitacions, enguany s'han hagut d’intensificar els treballs”.
La processionària és una eruga peluda amb pèls molt urticants, ja que produeixen una toxina anomenada Thaumatopina. Els seus efectes es produeixen en entrar en contacte amb l’eruga o acostar-se, ja que els seus pèls es desprenen quedant suspesos en l’aire, sent les principals víctimes infants i animals de companyia.
]]>La reposició es realitza cada any entre els mesos d’octubre i febrer, temps òptim de plantació. Fora d’aquesta temporada, també es van reposant algunes necessitats imprevistes però en menor mesura.
L’arbrat reposat moltes vegades respecta l’espècie preexistent, però també en moltes ocasions es canvia per una altra espècie més resistent, més sostenible i més resilient davant la situació de sequera o fins i tot perquè hi hagi una major varietat d’arbrat arreu de la ciutat.
Durant aquesta reposició de 2024, les espècies que més s’estan col·locant són l’acer campestre, la Melia azedarach, Sophora japonica, o Ligustrum japonica entre d’altres.
La reposició d’arbres es fa al llarg de tota Tarragona. El conseller d’Espai Públic de l’Ajuntament de Tarragona, Guillermo García de Castro, ha explicat “l’aposta ferma per tenir al dia les necessitats detectades de les diferents zones de la ciutat”. “Es reposen tant els escocells viaris de manera que tots estiguin plens, com també els parc i altres zones verdes de Tarragona”, ha explicat García de Castro.
Entre les actuacions destaquen les primeres plantacions d’arbres als patis de les llars municipals d’infants la Taronja, El Ninot, El Miracle i l’Arrabassada. La naturalització d’aquests patis forma part del projecte de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET) encaminat a combatre la crisi climàtica en els equipaments escolars i ho fa en aquells centres que són de la seva titularitat, les llars municipals d’infants. Amb la plantació d’aquests arbres s’amplien les zones verdes i es generen nous espais d’ombra als patis de les llars, ja que els infants són un dels col·lectius més vulnerables davant l’emergència climàtica actual i el que més la patirà en el futur.
]]>Quatre empreses han presentat la seva oferta al lot 1 del concurs públic del nou contracte de la brossa. Es tracta de GBI Paprec SA, FCC Medio Ambiente, Urbaser SA i la UTE Valoriza Servicios Medioambientales. Totes quatre optaven a gestionar el servei de neteja viària. La companyia guanyadora del concurs també s'encarregarà del transport i recollida de residus urbans, així com de la informació i educació mediambiental, i la neteja de les platges i solars.
Durant l’estudi tècnic de les quatre ofertes, s’han valorat aspectes que han de permetre millorar la neteja i els resultats de recollida selectiva actuals a la ciutat i permetre assolir els objectius marcats per la Unió Europea. En concret, del servei de neteja s’ha valorat la proposta tècnica del servei de neteja viària i de platges (també els mitjans materials, rendiments dels serveis i els itineraris planificats), la neteja dels polígons industrials i comercials, l’alta qualitat de la neteja (per resoldre problemes de neteja com la brutícia acumulada sota els bancs i racons), mesures per optimitzar el consum d’aigua per poder afrontar la situació actual de sequera i previsions de futur.
Pel fa al servei de recollida, s’ha valorat la proposta tècnica de recollida, incloent un servei de recollida innovadora per provar noves estratègies per augmentar la selectiva, les mesures proposades per controlar els impropis (residus que no pertoquen dins els contenidors) en el context de tancament de contenidors previst a la normativa de residus, el servei de recollida a la Part Alta per l’interès cultural i patrimonial de la zona, la metodologia per fer arribar la recollida selectiva a punts de difícil accés a la ciutat on actualment només hi ha contenidor gris (com la zona de Viladegats, la zona del Vinyet, etc.) i el parc de contenidors, on s’han valorat el model de contenidor ofert per substituir els soterrats i les tasques de restauració per economia circular dels contenidors actuals. També s’ha valorat la implementació d’una recollida porta a porta als polígons comercials per oferir un servei alternatiu i eliminar les actuals illes de contenidors de Les Gavarres, que són focus d’abocament incontrolats i brutícia.
Així mateix, i sent que el contracte tindrà una vigència de deu anys, s’han valorat criteris per fer front a la nova Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, com les estratègies per millorar la recollida selectiva, on s’han puntuat de forma positiva les metodologies de recollida intel·ligent que preveu aquesta llei, un nou servei de malbaratament alimentari per aprofitar menjar encara en bon estat que actualment arriba als contenidors i repartir-lo a entitats socials del municipi, la recollida de voluminosos realitzada per empresa d’inserció o centre especial de treball i reutilitzar els voluminosos donant-los una altra vida útil, també com a novetat es valoren les estratègies que aplicaran les empreses per reduir la generació de residus.
Per altra banda, es valora en el nou contracte la comunicació directa amb la ciutadania mitjançant la nova APP que ha de permetre sol·licitar la recollida de voluminosos i poda de forma àgil i ràpida, veure els resultats de selectiva de cada domicili, la consulta de la taxa d’escombraries, enviar suggeriments i queixes, etc. També es valora la nova plataforma de control i execució del servei que ha de permetre pagar pels serveis realment executats i amb la qualitat de neteja exigida.
Altres aspectes tècnics que s’han considerat necessaris han estat el pla de formació i motivació del personal, el pla de manteniment preventiu i correctiu de la maquinària, dels vehicles i instal·lacions, i la planificació dels treballs dels encarregats/des de l’empresa.
GBI Paprec SA ha destacat en la bona dedicació al servei de neteja viària, en els recursos materials emprats i en la planificació dels itineraris, també en el servei de platges, on aporten nova maquinària tractora no prevista als plecs. També ha previst maquinària de lloguer pel primer any del servei mentre no arribin els nous vehicles.
Així mateix, ha destacat en les metodologies que han de permetre donar compliment a la nova llei de residus, en concret, en les estratègies per millorar la recollida selectiva, ja que permetran la identificació d’usuaris/es de tots els contenidors menys el vidre i instal·len una obertura que facilitarà la separació dels residus d’envasos i cartó als comerços, milloren la comercial amb la recollida d’envasos, milloren l’estètica i la qualitat del parc de contenidors fent que tots els contenidors siguin iguals (inclosos els d’oli i tèxtil), també en els mètodes per millorar la generació de residus posant en servei una màquina trituradora de poda a la deixalleria que optimitzarà els desplaçaments i un nou servei no previst als plecs de màquina compostadora automàtica, que reduirà les tones d’orgànica que cal enviar a compostatge i els desplaçaments. Han fet una molt bona proposta del servei de recollida porta a porta al polígon comercial de Les Gavarrers per millorar-ne la neteja i facilitar la separació dels residus als establiments i aposten per les illes emergents en alguns punts de difícil accés.
També proposen que tots els manteniments preventius dels vehicles i màquines adscrites al servei es realitzin als tallers oficials, per millorar la garantia i bon estat de tota la flota durant tot el contracte i dedicar el personal del taller intern a la neteja i a les revisions i comprovacions diàries de la flota.
Per altra banda, han destacat en el pla de motivació, on preveuen una sèrie de premis anuals pel personal, entre els quals destaquen dues pagues addicionals anuals a dues persones treballadores de qualsevol categoria, i el pla de formació on l’empresa, per millorar la promoció interna i les capacitats del personal, subvencionarà carnets de camió i especialitzats.
També han destacat en l’aposta de tecnologia amb intel·ligència artificial per controlar els impropis i controlar la qualitat de la neteja, la qual cosa li ha permès aconseguir la puntuació més alta en l’oferta tècnica.
A més a més, l’empresa aporta els llocs de treball necessaris per garantir la subrogació del personal efectivament adscrit al contracte de Tarragona.
El contracte de recollida i neteja urbana estava vigent des del 2 de maig de 2002, quan el Consell Plenari de l’Ajuntament de Tarragona va acordar adjudicar el contracte de concessió administrativa per la prestació del Servei de recollida i transport de residus urbans, neteja viària i de platges i de gestió de la deixalleria del municipi de Tarragona, per un termini de 10 anys, a l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas, S.A. Per acord de la Junta de Govern Local de data 8 de novembre de 2004, es va aprovar la incorporació del servei de neteja de platges a aquest contracte.
Posteriorment, el Consell Plenari del 13 de desembre de 2010 va aprovar la modificació d’aquest contracte, allargant el termini de la concessió per un període de 10 anys més pròrrogues, de manera que l’actual contracte finalitzava el 28 d’abril de 2023. El Consell Plenari de 15 de novembre de 2019 va aprovar una segona modificació, per eliminar i substituir les 119 illes de contenidors soterrats de la primera fase per contenidors de superfície, per l’adquisició de maquinàries de neteja que havien finalitzat l’amortització econòmica, entre d'altres aspectes tècnics per millorar el servei.
Abans d’encetar-se la licitació del contracte, es va iniciar un procés participatiu al ple al qual van participar 2.493 persones. Paral·lelament, també es va fer una consulta preliminar de mercat per conèixer les innovacions amb l’objectiu d’incorporar en aquest contracte la millor tecnologia i mitjans. La finalitat d’aquesta consulta era conèixer les innovacions i millors tecnologies que ofereix el mercat sobre vehicles, maquinària i contenidors pel nou contracte de recollida de residus i neteja viària, amb l’objectiu de preparar la licitació. Les conclusions de la consulta es van publicar al perfil del contractant.
Amb tot això a punt, es va treure la licitació el setembre de 2022, però cap empresa es va presentar a la licitació i el concurs va quedar desert. Al juliol de l’any passat, quan el contracte feia dos mesos que estava caducat, es va tornar a portar a plenari una nova licitació que incorporava elements diferents com l’increment del preu base de licitació i l’augment dels preus d’inversió, a causa de la inflació. És a dir, es va adequar el preu de les màquines, es va incrementar l’interès aplicat a les inversions (a la primera licitació se situava en 2,5% i l’actual està al 4,5%) i també es va allargar la duració del contracte, inicialment previst per nou anys fins a situar-lo en deu.
També es van incorporar a la nova licitació aprovada el juliol de 2023 canvis tècnics com la recollida de residus a la Part Alta amb illes emergents. És a dir, s’elimina el servei de porta a porta domèstic i només es mantindrà aquesta modalitat en el comercial. Els contenidors de resta i orgànica estaran tancats i funcionaran amb una identificació.
Un altre dels canvis que presenta el nou contracte és que s’inclou com a requisit el servei de neteja Pam a Pam.
També se suprimeix el requisit d’incorporar vehicles d’hidrogen. És a dir, es manté la descarbonització de part de la flota amb vehicles elèctrics, però se substitueix aquesta exigència dels vehicles d’hidrogen per l’augment de la partida de neteja per festes, que és una de les èpoques de l’any en què es fa més necessari actuar amb més recursos de neteja a la via pública.
A més a més, també s’ofereix un solar municipal a lloguer a banda del contracte per les empreses que vulguin ubicar-hi la campa de vehicles de reserva i camions que no càpiguen a la nau de l’EMT, que serà el nou parc de vehicles dels equips de neteja. Aquest és un dels criteris clau que han fet que la nova licitació atragués a més d’una empresa a participar al concurs.
En definitiva, s’han adequat alguns dels criteris de la licitació per poder obtenir uns nous serveis més adequats a la realitat urbanística i social de Tarragona, a les necessitats de neteja actuals. Tot plegat per assolir els objectius en recollida i gestió de residus, en transparència, traçabilitat i en control del servei.
]]>Amb els treballs de poda del carrer Ramon i Cajal es van detectar una vuitena d'oms inestables, a l'alçada de l'accés al Parc de la Ciutat, que presentaven problemes de seguretat a causa de les múltiples ferides que aquests presenten com a conseqüència de podes anteriors així com també a causa de cops de vehicles rebuts.
Els arbres seran reposats al llarg d'aquest mateix any amb altres exemplars d'una espècie més apropiada per vies com aquesta, enlloc dels oms actuals.
]]>“Es tracta de dues actuacions molt demandes per les famílies i pels equips docents”, ha apuntat el conseller d’Educació, Berni Álvarez, qui ha avançat que hi ha més actuacions previstes com ara la plantació d’arbrat i la millora de la climatització de la llar d’infants municipal El Ninot. “La crisi climàtica actual afecta a tothom, però precisament els infants són un dels col·lectius més vulnerables envers aquesta problemàtica que hem d’afrontar”, ha manifestat Álvarez, que ha explicat que “combatre aquesta emergència i millorar les llars d’infants pel que fa al confort climàtic és una de les màximes prioritats de la conselleria d’Educació”.
Entre les actuacions emmarcades en l’objectiu de fer front a la crisi climàtica a les llars d’infants municipals s’inclouen accions com ara la naturalització dels patis, l’impuls de l’energia renovable, el foment de l’educació ambiental i la gestió de residus. Algunes de les actuacions anteriors han estat la renaturalització de la llar d'infants municipal Sant Salvador i la plantació d'arbres a la llar d'infants municipal La Taronja.
]]>Finalitzat el periode de recollida d'arbres, aquests seran traslladats al viver municipal, sota la supervisió del Departament de Parcs i Jardins. Es durà a terme un procés de selecció per determinar quins arbres compleixen les condicions fisiològiques necessàries per adaptar-se al clima locals. Aquells arbres considerats aptes seran replantats, promovent la conservació i ampliació de les àrees verdes de la ciutat. Els no aptes, per la seva banda, iniciaran un procés de compostatge que es destinarà al manteniment de parcs i jardins de la ciutat, tancant així el cicle de vida d'aquests arbres de manera sostenible i beneficiosa.
]]>