“Un dels principals objectius del nou reglament és que aquest consell reculli la diversitat i la pluralitat de tots els agents que conformen la comunitat educativa a la ciutat”, ha explicat el conseller d’Educació, Berni Álvarez, qui ha afegit que, en aquest sentit, “s’incorporaran noves entitats i organitzacions que actualment no estaven representades”. “D’aquesta manera, donem resposta a la transformació social i educativa dels últims anys. Tarragona, com a Ciutat Educadora i Ciutat Amiga de la Infància, treballa per generar més i millors oportunitats educatives dins i fora de l’escola emmarcades en l’equitat educativa de la ciutadania”, ha apuntat el màxim responsable d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona.
Des d’aquest dilluns i fins al pròxim 12 d’abril, els agents de la comunitat educativa que vulguin formar part del CEMT poden presentar la seva candidatura mitjançant un formulari en aquest portal de la pàgina web de l’Ajuntament de Tarragona que l’IMET ha posat en marxa, en el qual també es troba tota la informació sobre el procés. Poden presentar candidatura els membres designats escollits per entitats o associacions i les persones representants dels consells escolars de centres dels diferents sectors. Un cop el procés finalitzi, la constitució del CEMT es preveu al mes de juny.
La setmana passada es va celebrar el primer plenari del Consell Municipal d’Educació de Tarragona, que abans de l’aprovació del nou reglament s’anomenava Consell Escolar Municipal. En el transcurs de la sessió, presidida pel conseller d’Educació, Berni Álvarez, es va informar sobre la feina portada a terme per la comissió de l’Observatori per l’equitat educativa de Tarragona i la comissió per una Ciutat inclusiva. També es va informar de la preinscripció de cara al curs 2024-2025. Aquesta primera sessió plenària va incorporar, per primera vegada, l'ús de noves tecnologies i es va celebrar de forma híbrida per tal que els membres poguessin assistir tan de forma presencial com telemàtica.
]]>D’una banda es va presentar el treball de diagnosi de la situació actual del Pla de Mobilitat (PMUS), que amb la incorporació d’un pla de participació i la seva aprovació definitiva, vol ser el Pla que marqui les prioritats a seguir a la ciutat en els propers 5 anys.
Així mateix també es van apuntar les línies principals del que ha de ser el projecte de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) a Tarragona; una nova proposta de regulació d’aparcament que pretén crear nous sectors d’estacionament regulat, en la línia dels objectius de ZBE i finalment controlar, de manera regulada, les zones d’estacionament de càrrega i descàrrega.
]]>El d'aquest dilluns ha estat el primer plenari d'aquesta taula, presidida per la consellera Mangini, i l'objectiu és crear un espai de treball transversal mitjançant reunions periòdiques entre professionals de diferents disciplines i serveis que treballen amb infants i adolescents per tal de potenciar la coordinació i el treball conjunt, ja que això és el que pot facilitar el fet de conèixer i donar resposta a les necessitats d'aquest col·lectiu.
La nova Taula Local de la Infància i l'Adolescència de Tarragona compta amb els dos equips de treball que fins ara ja treballaven en l'àmbit de la infància i l'adolescència a la ciutat. Un d'ells és el de detecció i intervenció que, liderat per l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència de l'IMSST, estudia i analitza situacions de risc o desemparament; i estableix la intervenció adient, així com situacions de complexitat en les quals estan implicats diferents serveis per tal de fer una intervenció coordinada entre tots. L'altre grup de treball és el de promoció i prevenció que, també liderat des de l'IMSST, afavoreix el treball en xarxa establint col·laboracions i actuacions coordinades encaminades a donar resposta a les necessitats detectades. La finalitat dels dos grups de treball és crear un espai participatiu i dinàmic de treball; i de reflexió que faciliti impulsar noves iniciatives i projectes conjunts.
Amb la creació, aquest dilluns, de la Taula Local de la Infància i l'Adolescència de Tarragona, les diferents tasques i accions que es duen a terme en l'àmbit de la infància i l'adolescència estaran consensuades i legitimades pel consell plenari.
]]>La jornada oferirà tres taules rodones protagonitzades per diversos agents socials, culturals i polítics de la ciutat. La primera taula tractarà del valor dels equipaments de proximitat de la ciutat de Tarragona, la segona se centrarà en els reptes de futur pel que fa al paper de les entitats i la ciutadania com a motor d'acció comunitària en els equipaments de proximitat; i l'últim debat girarà entorn la gestió corporativa dels equipaments municipals.
La Xarxa de Centres Cívics continua oferint una gran varietat de serveis a la ciutadania i a partir d'avui, dilluns 6 de novembre torna a posar a disposició les aules d'informàtica dels equipaments engegant de nou el Servei Connect@, una activitat que té l'objectiu de trencar la bretxa salarial i que a partir del dilluns 13 de novembre oferirà cursos de formació. A banda d'aquests cursos, el servei permet oferir atenció individualitzada per resoldre qualsevol dubte, necessitat i tràmit en línia que s'hagi de fer. També es poden resoldre dubtes sobre el currículum, sobre el funcionament del mòbil, la tauleta, els treballs de classe, entre altres.
]]>L’acció s’emmarca en el pla de sostenibilitat del barri que s’impulsa des de l’Associació de Veïns de La Savinosa i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tarragona. Aquest matí, la regidora de barri de Llevant, Isabel Mascaró, ha assistit a la inauguració del mural.
Durant aquest cap de setmana, l’artista Àngel Sauret s’ha encarregat d’il·lustrar les parets de la infraestructura amb l’objectiu de dignificar el túnel d’accés a la platja i en general de tota la zona.
El mural està inspirat en el mar i convida el ciutadà a capbussar-se al fons marí com a porta d’entrada a la platja del barri.
]]>D’una banda, sentirem el testimoni d’Anna Cabó, que és la fundadora d’una petita empresa de Barcelona que des de 2015 treballa en la coordinació de projectes en matèria de polítiques d’igualtat de gènere i diversitat, atenent a les necessitats de cada cas, com la comunicació no sexista o protocols de prevenció i abordatge de l’assetjament. També parlarà Maria Àngels Cabré, membre de l’Observatori Cultural de Gènere que des del 2013 vetlla per la paritat en el món cultural i vol ser un fòrum de reflexió, debat i acció al voltant de les dones que treballen en els diversos àmbits de la cultura a Catalunya.
Les altres dues ponents son d’una banda Elina Norandi, doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i Màster en Estudis de la Dona a Douda, Centre d’Investigació de Dones (UB) i alhora professora a la Llotja i a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) sobre perspectiva de gènere, entre d’altres. I d’altra banda, Patrícia Soley-Beltran, Doctora en Sociologia del gènere per la Universitat d’Edimburg, consultora independent de gènere i autora, entre d’altres de la publicació Compta amb nosaltres! Bones pràctiques per a una programació cultural paritària per l’Ajuntament de Barcelona.
Aquesta jornada de reflexió està emmarcada en el procés participatiu de la fase d’anàlisi i de diagnosi per al desenvolupament i presentació del Pla Estratègic Tarragona Cultura, que vol abordar qüestions comunes als diferents àmbits i disciplines artístiques, associatives i professionals i on es tractaran nombrosos temes que de manera transversal sempre coincideixen amb la cultura. Aquesta primera jornada, d’accés lliure, com les altres que s’aniran desenvolupant posteriorment al llarg de l’any vinent, tindrà una primera part amb una taula rodona de les ponents i una segona part amb debat amb els i les assistents, on es recolliran propostes per incorporar al Pla.
Hi haurà disponible el servei de canguratge municipal, que des de la Conselleria d’Igualtat s’ofereix per tal de facilitar la participació a totes les persones interessades, així com un servei per seguir la jornada per part de persones amb diversitat auditiva, amb la presència d’una intèrpret de llenguatge de signes.
]]>“Volem donar solucions als problemes reals dels veïns i les veïnes i la manera de fer-ho és ser a peu de carrer”, ha remarcat Viñuales. I ha afegit: “El nostre model de govern no és el de demanar l’opinió de la gent cada quatre anys: hem implantat una nova forma de governar on la clau sigui l’augment del contacte amb la ciutadania i la potenciació de la proximitat”.
“Per aconseguir-ho —ha continuat— només hi ha un camí: millorar els sistemes d’informació més directes amb la gent i què hi ha més directe que parlar amb la gent, escoltar-los i aportar-los solucions? I això ho fem no només des de l’Ajuntament sinó a peu de carrer, on són ells: per això és tan important la figura dels Regidors i Regidores de Barri. Aquest és el nou paradigma d’actuació del nostre Govern”.
Viñuales ha explicat també que, amb la recuperació d’aquesta figura, es pretén a més “vehicular les demandes de les associacions de veïns, ja sigui sobre les activitats que organitzen o sobre altres assumptes, i per tant, afavorir una relació més propera i àgil entre l’Ajuntament i aquestes associacions”.
Amb aquesta eina de proximitat i de contacte directe amb la ciutadania és que, a partir d’avui, els vuit regidors de Govern es dividiran la ciutat per atendre els requeriments i peticions dels tarragonins i tarragonines. Les trobades seran mensuals i seran reunions bidireccionals. És a dir, a banda de la reunió dels regidors i regidores amb el veïnat, a posteriori es produirà una reunió amb el personal tècnic municipal per poder tractar la viabilitat de les propostes que es plantegin.
Cada regidor de barri fixarà un calendari de visites mensuals que es penjarà al web de l’Ajuntament per tal que els col·lectius i ciutadans puguin posar-se en contacte amb ells.
La figura del Regidor de Barri es va iniciar l’any 2007 quan, l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros, va fixar la micropolítica com la seva prioritat de govern. El retorn d’aquesta figura del Regidor de Barri en realitat és “la versió millorada amb què es va instaurar”. En aquest sentit l’alcalde Viñuales ha recordat: “Aquesta és una proposta que ja teníem molt clara que aplicaríem en cas de liderar la ciutat de Tarragona, però que ens va confirmar la seva idoneïtat la repetida reivindicació que ens han fet les associacions de veïns i veïnes de la ciutat en totes les reunions que hi hem mantingut”.
Consulteu els detalls de les Regidories de Barri al web www.tarragona.cat/regidoriesdebarri.
]]>El reglament defineix la Taula Local d’Infància de Tarragona com un òrgan permanent de coordinació, de consulta i d’assessorament en matèria d’infància i adolescència des de la vessant social. La Taula Pertany a l’Ajuntament de Tarragona i hi participen organitzacions, públiques i privades, representatives d’interessos socials en aquest camp.
La Taula Local d’Infància de Tarragona constitueix el principal canal de coordinació de les entitats i els organismes dedicats a la prevenció, la promoció i la protecció de la infància i l’adolescència a Tarragona. El document aprovat avui detalla els objectius i funcions de la Taula Local i fixa com a objectiu principal col·laborar en el desenvolupament de les directrius de la Taula Territorial d’Infància de Tarragona i de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya i donar viabilitat a la coordinació i al treball en xarxa de tots els professionals i les professionals que treballen en temes d’infància, a fi de garantir-ne, així, una intervenció ràpida i eficaç.
El reglament cita al seu article 3 la composició de la Taula Local d’Infància i Adolescència de Tarragona a partir dels seus òrgans: el Ple, la Presidència i els Grups de Treball. Les principals funcions dels grups de treball són estudiar i analitzar assumptes de la matèria o problemàtica específiques que tenen atribuïdes, emetre informes sobre el desenvolupament de les tasques dutes a terme i assessorar i informar el Ple de tots aquells assumptes que els grups de treball estudiïn, analitzin o gestionin.
D’acord amb els objectius generals de les Taules d’Infància i Adolescència, els grups de treball creats des d’un inici són el Grup de Treball de Detecció i Intervenció, liderat per l’Equip d’Atenció a la Infància i Adolescència de l’IMSST, i el Grup de Treball de Promoció i Prevenció, liderat per l’IMSST conjuntament amb l’IMET. Posteriorment, l’11 de novembre del 2020, es va crear un nou grup de treball, el de Petita Infància, de 0 a 3 anys.
El 16 de maig de 2019 es va fer la primera reunió informativa de la Taula Local d'Infància. Posteriorment, s'hi han anat afegint més professionals i entitats que treballen en l'àmbit de la infància i l'adolescència. En l'àmbit municipal, hi participen professionals dels serveis socials de l'Institut Municipal de Serveis Socials de Tarragona, professionals de l'Institut Municipal d'Educació de Tarragona, professionals de la Guàrdia Urbana, professionals dels Centres Cívics, dels serveis de prevenció de les addiccions, de Salut Escolar, professionals del Departament de Joventut, de Polítiques d'Igualtat i de l'Equip d'Atenció a la Infància i Adolescència (EAIA).
D'ençà que va començar a caminar la Taula Local s'han fet reunions periòdiques i anualment organitza una sessió de tots els grups de treball que formen part de la Taula. Les últimes es van fer l'11 de març de 2021, i el 20 d'octubre 2022.
La Taula d'Infància ha col·laborat en el diagnòstic del Pla local d'infància i adolescència de Tarragona (PLIAT), que lidera l'IMET. El Grup de Detecció i Intervenció actualment està treballant en l'anàlisi i la intervenció en casos d'alta complexitat. El Grup de Promoció i Prevenció actualment està treballant en diferents actuacions que sorgeixen dels eixos del PLIAT.
Durant aquest temps, la Taula ha fet especial incidència en el treball referent a l'impacte de la pandèmia en la salut mental dels infants i adolescents, i s'ha abordat la visió dels diferents participants de la Taula.
El Grup de Treball de Petita Infància està treballant en la creació d'un catàleg de serveis per a aquesta franja d'edat, i dissenyant un projecte comú d'atenció a famílies amb fills en aquesta edat.
La Taula de la Infància i l'Adolescència de la ciutat de Tarragona ha dut una tasca continuada durant aquest temps com a Taula local i regularitzar-la era una necessitat per tal de donar-li legitimitat i visibilitat, i també per donar resposta al marc legal que regula les taules d'infància i adolescència.
]]>
L’obra es durà a terme al carrer Robert d’Aguiló, davant de l’escola del Miracle.
L'adjudicació s'ha fet a l’empresa Construcciones i Reformas Ruiz S.L per un import de 32.823,05€ més 6.892,84 € en concepte del 21% d’IVA, que suposa un total de 39.715,89 €.
Aquesta actuació correspon a un dels 18 projectes guanyadors dels Pressupostos Participatius de l'exercici 2021. Es preveu que les obres tinguin una durada de dos mesos.
]]>“El Pla vol canviar profundament la Part Baixa en favor del benestar de les persones que hi viuen i com a revulsiu social i econòmic del centre de la ciutat, posant en valor els elements patrimonials i d’identitat del barri, i ocupant-se de l’urbanisme, l’espai públic, la mobilitat, el comerç i l’activitat econòmica, la participació ciutadana i la cultura. Per això hem volgut preguntar als veïns i veïnes de la Part Baixa perquè decideixin com ha de ser la regeneració urbana del barri i la seva revitalització”, remarca l’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà. L’alcalde ha recordat la importància de la Part Baixa “per al nostre Govern. Per aquest motiu, des del primer moment que vam assumir el lideratge de la ciutat hem invertit molts esforços a canviar coses fonamentals del barri amb l’objectiu de revertir aquesta degradació històrica”. Entre aquestes coses l’alcalde ha citat les obres de remodelació a l'estació de bombament de sanejament del carrer Barcelona que “ha fet possible augmentar la capacitat de l'EB fins al màxim que permet la instal·lació i facilitarà la recuperació de la xarxa en episodis de pluges torrencials; la remodelació a fons del carrer Orosi que començarà després de Setmana Santa i que representaran dignificar una de les entrades de Tarragona i la millora d’espai urbà dedicat als ciutadans de la Part Baixa i, en especial, als seus infants com el nou parc infantil de la Plaça dels Carros o l’ampliació que es farà als de la plaça dels Infants, per citar-ne alguns”. I ha conclòs: “Aquest pla serà el full de ruta que marcarà la transformació de la Part Baixa i això és un compromís de ciutat”.
Per la seva part, el conseller de Territori, Xavier Puig, assegura que "amb aquest pla farem el gran canvi que necessita Tarragona començant pel barri del Port" i ha afegit "un pla que beneficiarà molt al barri. Per això, la prioritat era escoltar a les persones que hi viuen per fer valdre els elements d’identitat que distingeixen i fan únic el barri del Port, així com reivindicar els elements del patrimoni històric situats a la Part Baixa. A partir d’aquí teixirem les línies estratègiques que passen per dotar de centres comunitaris, millorar l’accessibilitat i les voreres o la creació de més espais verds, així com continuar amb la connexió entre el centre i la Part Baixa, com és el cas dels carrils bici que ja estem executant. Un eix clau serà l’eix Unió, Apodaca i Reial”.
El Pla Integral de la Part Baixa (PIPB) és una eina per la regeneració urbana i la revitalització del barri que vol treballar per millorar el benestar de les persones que hi viuen i ser un revulsiu social i econòmic del centre de la ciutat, posant en valor els elements d’identitat que distingeixen i fan únic el barri, així com reivindicar els elements del patrimoni històric. És, per tant, un pla que inclou tant un treball de diagnosi com una estratègia d’actuació amb accions de caràcter integral. Fins ara s’han desenvolupat les dues primeres fases de treball: la primera correspon a la realització de la diagnosi tècnica inicial i la segona, al procés participatiu, amb què s’han recollit múltiples aportacions ciutadanes que han permès confeccionar una diagnosi integrada així com recollir propostes que, a partir del mes d’abril serà analitzada la seva viabilitat durant la tercera fase, que clourà el mes d’octubre.
La diagnosi del PIPB s’estructura en set àmbits: la demografia, l’urbanisme, l’espai públic, la mobilitat, el comerç i l’activitat econòmica, la cultura i la participació. Demogràficament, el barri del Port té una població de 7.645 habitants, que ha gaudit d’un cert creixement durant els darrers anys. Conté una població lleugerament més envellida que a escala municipal i, a més, durant els propers 15-25 anys es jubilarà quasi el 20 % dels seus habitants. D’una banda, té més població en edat d’emancipació (13,2 %) que a la mitjana de la ciutat de Tarragona (11,8 %), una qüestió primordial a l’hora de planificar les necessitats d’habitatge futures, però per contra, té menys població infantil. És un barri que acull població vulnerable, ja que en el darrer recompte de persones sense llar, el 60 % es trobaven a la Part Baixa.
En l’àmbit urbanístic, actualment existeixen vint-i-dos solars buits, la major part de propietat privada, i un gran nombre d’habitatges en venda a preus força reduïts. El parc d’habitatges és força envellit i els edificis tenen un baix comportament energètic. De fet, el barri és el que rep més ajuts de pobresa energètica de l’àmbit centre de la ciutat i també s’hi concentra un alt percentatge de sol·licituds d’habitatge protegit oficial de tota la ciutat (9,29 %). El barri del Port és un barri dens, on només un 5,4 % corresponen a espais lliures i, en canvi, la xarxa viària és present en més del 30 % de la superfície. De fet, només el 43 % de la superfície és completament per a vianants.
El barri gaudeix d’espais públics de referència com la plaça dels Infants i dels Carros, que disposen d’espais de joc, de descans i amb sòl permeable. De fet, els parcs infantils estan a una distància accessible de menys de 10 minuts des de qualsevol punt del barri. És un barri amb pocs espais verds, i l’arbrat no és present en tots els carrers i manca de continuïtat en diversos eixos. En equipaments, existeix una mancança d’equipaments quotidians de proximitat, com ara un centre cívic, equipaments per la gent gran o una escola bressol. El barri del Port és proper al riu Francolí i una cinquantena d’edificis es troben en risc d’inundabilitat a causa d’aquesta proximitat.
Pel que fa a la mobilitat, el barri gaudeix d’una bona cobertura de transport públic, ja que pràcticament tot ell té una parada de bus a 100 metre de distància, a més d’acollir l’estació de tren que suposa un punt clau pel barri i la ciutat. Per contra, la condició topogràfica i infraestructura ferroviària suposen una connexió poc àgil amb l'entorn. Existeixen carrers amb pendents molt pronunciats, entre el 6 % i 10 %, i per fer-hi front només hi ha un sol ascensor per accedir a l’Eixample, fet que deixa mig barri a una distància de més de 10 minuts.
L’activitat comercial del barri està basada en la quotidianitat, amb una elevada presència d’establiments d’alimentació per l’aprovisionament dels residents, però amb més de dos-cents locals buits, sigui perquè es troben en reforma o en venda o lloguer. Existeix un potencial d’atracció de visitants d’altres zones de la ciutat, gràcies a la proximitat amb el port i amb el moll de creuers, sempre que es procuri que les persones transitin pel barri. Per ara, la proporció d’habitatges d’ús turístic (HUT) és de 9,14 HUT/100 habitants, una xifra similar a la zona del centre de la Rambla.
Culturalment, és un barri amb una alta presència de béns patrimonials destacables, amb diversos nivells de protecció (termes romanes, teatre romà, l’entorn del carrer Apodaca i plaça dels Carros o la plaça dels Infants), però també es mantenen elements del passat industrial del barri que poden ser claus en la seva transformació, alguns dels quals es troben buits i podrien acollir activitats culturals, comunitàries o productives.
El Pla Integral de la Part Baixa ha desplegat una àmplia estratègia de participació ciutadana, partint de la constitució del Grup Impulsor al mes de novembre, el qual ha celebrat diversos tallers deliberatius, fins a l’enquesta en línia que ha rebut 395 respostes o la realització de dues rutes exploratòries. Pel que fa a la dinàmica social, comunitària i cultural del barri, la ciutadania denota que cal disposar de més espais i equipaments sociocomunitaris, sociosanitaris, culturals i educatius (centre cívic, casal de la gent gran, escola bressol, ampliació del CAP, etc.) i per fer-ho cal identificar i rehabilitar edificis amb valor patrimonial i que es troben en desús. Així mateix, es reivindica una descentralització dels recursos d’assistència social existents al barri avui en dia.
Pel que fa a l’urbanisme, espai públic i mobilitat, la ciutadania considera que cal incorporar millores en l’accessibilitat i la qualitat de l’espai públic ampliant voreres i eliminant barreres arquitectòniques especialment en carrers com Apodaca o Reial, o implementant plataformes úniques i pacificant carrers com Orosi o del Mar, però també dotant el barri de més espais d’estada i activitat alhora que es millorin les connexions amb el mar obrint la façana marítima i la resta de la ciutat. Aquestes intervencions haurien de ser compatibles amb les necessitats d’aparcament existents. En l’àmbit del comerç i l’activitat econòmica es proposa la generació de pols d’atracció amb capacitat per dinamitzar el teixit comercial amb espais d’oci, artístics o amb equipaments de referència. Cal una estratègia de reactivació de baixos comercials que contribueixi a diversificar el teixit comercial, ja que el 70 % de les persones enquestades fan les compres quotidianes alimentàries i no alimentàries (farmàcia, perruqueria, etc.) en el barri, però per a compres d’oci, llar, roba i complements en un 90 % surten fora. Un dinamisme que la ciutadania proposa compatibilitzar amb estratègies per fer front a la gentrificació i a la profusió dels habitatges turístics.
Del treball realitzat durant la diagnosi i el procés de participació s’identifiquen dos grans eixos de potencial transformació i quatre grans àmbits d’oportunitat, que seran el principal focus d’atenció durant la tercera fase del treball, d’anàlisi i viabilitat de les propostes. D’una banda, el carrer Apodaca i el carrer Reial i els àmbits d’oportunitat són (1) la Plaça dels Infants, l'antiga fàbrica de la Chartreuse i les zones verdes del carrer Zamenhoff juntament amb els Jardins Vapor; (2) el teatre romà, les termes i les naus del seu entorn; (3) la façana marítima de Plaça dels Carros fins a Plaça de la Pedrera i l’estació; (4) la Plaça General Prim i l’entorn del Palau Firal.
El Pla Integral de la Part Baixa (PIPB) s’estructura en quatre fases. En la primera, fins al desembre de 2022, es va fer la diagnosi tècnica inicial, en la qual es va dissenyar el programa de participació del pla i es van recollir les dades estadístiques i indicadors per formular una prediagnosi de l’estat del barri.
La segona fase correspon al Procés participatiu i s’ha desenvolupat entre el novembre de 2022 i el març de 2023. A través d’una enquesta ciutadana, la constitució del Grup Impulsor del PIPB amb entitats representatives del barri, diversos tallers deliberatius i la realització de rutes exploratòries. En aquesta fase s’ha contrastat la diagnosi tècnica amb les aportacions ciutadanes, s’han recollit les propostes d’actuació formulades per part dels veïns i veïnes.
La tercera fase correspon a l’anàlisi i viabilitat de propostes. L’equip redactor del PIPB, format per TerritorisXLM i BCQ Arquitectura Barcelona, analitzarà les propostes recollides, n’estudiarà la seva viabilitat tècnica i les estructurarà a partir de les grans estratègies del pla. Així mateix, seran recollides en un pla d’acció on es detallaran totes les accions integrades.
La darrera fase, que es preveu al novembre del 2023, correspon a l’aprovació del PIPB per part del ple municipal.
Consulteu el document Pla Integral de la Part Baixa. Fase 2, diagnosi i procés participatiu (PDF).
]]>“Mai abans s’havia fet una actuació tan important i extensa al riu Francolí, es tracta d’una proposta ciutadana que s’ha fet realitat i que esdevé una prova pilot de cara a la més que necessària renaturalització del riu Francolí, una de les màximes prioritats de la conselleria de Medi Ambient que posarem en marxa després que el projecte Greenbelt fos seleccionat per rebre els Fons Europeus Next Generation”, ha manifestat Miguel. La consellera de Medi Ambient ha destacat que aquest projecte ha permès “desbrossar la zona per recuperar l’ecosistema d’aquest important espai natural. S’han plantat espècies autòctones i s’han eliminat les espècies invasores per, en definitiva, tornar a tenir un bosc de ribera amb la seva biodiversitat”.
Gràcies a aquest projecte, el riu Francolí ha guanyat un nou itinerari circular de natura i descobriment del riu Francolí, també s’ha recuperat el Camí vell dels horts del Francolí i s’ha adequat l’accés i la connexió entre el Parc Ecohistòric del Pont del Diable i l’itinerari de natura a través del Camí del Riu. Els treballs han permès extreure 80 metres cúbics de canya i recuperar 1.000 metres de camí natural. En total, s’han desbrossat 19.000 metres quadrats terreny.
Mitjançant els mateixos treballs també s’ha instal·lat un plafó divulgatiu del riu Francolí a la zona i s’ha reubicat i actualitzat la senyalització existent. “Es tracta d’un projecte que està totalment alineat amb els objectius de la Conselleria de Medi Ambient pel que fa a la preservació, millora i divulgació del patrimoni natural que tenim a la ciutat de Tarragona”, ha afegit Miguel, que ha agraït a l’Associació Aurora “la gran actuació duta a terme en aquest espai”.
Per la seva banda, la consellera de Districtes, Paula Varas, ha subratllat que el resultat d’aquesta millora al Parc Francolí evidencia “el gran valor que té l’aposta pels pressupostos participatius a l’hora d’obrir un procés de participació ciutadana per rebre i fer realitat les propostes de millora per part de la ciutadania”.
Varas ha recordat que els pressupostos participatius s'executen "amb voluntat de fomentar la participació, de manera que cada ciutadà pugui no només fer propostes si així ho considera oportú, sinó també seguir el procés d'elaboració d'una idea fins a l'obra final, adquirint així experiència sobre com es fa un projecte”. “La restauració i millora d’aquest espai natural de la ciutat va ser un dels projectes més votats, no hauria estat possible sense la participació ciutadania i el treball conjunt entre les conselleries de Medi Ambient i Districtes de l’Ajuntament de Tarragona”, ha conclòs Varas.
Per la seva banda, el tècnic de projectes de l’Associació Aurora, Àlex Benítez, ha manifestat que “estem molt contents d’haver format part d’aquest projecte dels pressupostos participatius i millorar aquest espai natural. Hem desbrossat canya i extret el seu rizoma; i plantat plantes autòctones i, a la vegada, creat un nou itinerari per obrir a la ciutadania l’àrea de la reclosa”. Benítez ha destacat que els treballs han estat fets per persones afectades de malaltia mental. L’Associació Aurora és una entitat sense ànim de lucre que té com a objectius la inserció social i laboral de les persones afectades de malaltia mental; i el suport i l’atenció a la seves famílies.
]]>Aquesta eina de participació ciutadana arriba després de finalitzar els tallers temàtics i les enquestes ciutadanes que també pretenien identificar les problemàtiques urbanístiques i recollir propostes entorn al barri. Entre les qüestions que es treballaran durant el recorregut destaquen la convivència de mobilitats, la percepció de seguretat, el confort i els recorreguts no discriminatoris, l’eliminació de barreres arquitectòniques, la senyalització i el transport públic adaptat i les reserves d’aparcament.
El Pla Integral de la Part Baixa es tracta d’una eina per a la regeneració urbana i la revitalització del barri que vol portar a terme un canvi profund de la zona en favor del benestar de les persones que hi viuen i com a revulsiu social i econòmic del centre de la ciutat, posant en valor els elements d’identitat que distingeixen i fan únic el barri, així com reivindicar els elements del patrimoni històric situats a la Part Baixa.
Consulteu tota la informació sobre el procés participatiu del Pla Integral de la Part Baixa.
]]>L’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, ha estat present avui a la roda de premsa i ha anunciat que aquest es el primer pas, necessari, per a la remodelació de tot el recinte i que amb el nom de Parq Fòrum que es vol proposar, “està clar que volem prioritzar ambdues coses: un parc obert als veïns i veïnes i una recuperació digna del monument i de la importància que va tenir en època romana”. Així mateix, Ricomà, ha volgut destacar “que tot i que el projecte ve de lluny, s’ha volgut ampliar i millorar en tots els aspectes i això ho podrem fer gràcies al fons Next Generation”.
Segons el conseller de Patrimoni, Hermán Pinedo, “el Fòrum es a hores d’ara un lloc incòmode i sense accessibilitat; cal reconvertir-lo en un espai modèlic, del que es l’essència de la nostra ciutat, que convivim amb el Patrimoni dia a dia” i ha afegit “cal que estigui ben restaurat, amb noves excavacions i una museïtzació a l’alçada del que ja estem fent a la resta de monuments”, però per tot això, abans “cal dur a terme aquesta diagnosi per saber quines son les necessitats i les voluntats dels qui el transiten i hi conviuen dia a dia”.
Sota el nom Parq Fòrum de la Colònia, aquest procés engega ara amb la voluntat de dur a terme un estudi previ de diagnosi participat amb perspectiva de gènere i interseccional, a fi d’incorporar la visió de cadascú dins d’aquest projecte urbà. Això vol dir treballar des d’una visió inclusiva per donar resposta a les necessitats i els desitjos del conjunt de la societat, tenint en compte la seva diversitat de gènere, d’edat, d’origen o funcional, entre d’altres, a l’hora de planificar i dissenyar els espais urbans. El resultat és una ciutat més justa, equitativa, segura, sostenible i accessible. I tot això es fa comptant amb la participació de les persones interessades.
La informació prèvia esdevé un element essencial per al desenvolupament de tot procés participatiu. La participació dels agents socials està supeditada al coneixement i informació que aquests tinguin sobre el contingut del procés que es desenvolupa al territori. De la mateixa manera, cal socialitzar els aspectes bàsics sobre la qüestió a tractar per tal de generar un debat enriquidor en el qual tothom hi pugui prendre part.
És l’eina principal a través del qual es posa a l’abast de la ciutadania tota la informació del procés participatiu i és l’espai a la plataforma de participació en línia de l’Ajuntament.
Es preveu celebrar una jornada de portes obertes del Fòrum de la Colònia durant el matí del dissabte 11 de març de 9.30 a 14 h. Aquesta jornada permetrà la difusió del procés de diagnosi, donar a conèixer a la població els espais de participació i especialment fomentar la participació a través d’una enquesta de percepció, accessible a l’espai web del procés. Durant la sessió hi haurà suport de persones dinamitzadores i suport comunicatiu amb un panell informatiu sobre el procés i amb QR d’accés a l’enquesta.
Ja hi ha disponible a l’espai web del procés una enquesta de percepció del monument, que serà accessible fins al 31 de març, adreçada a recollir elements de diagnosi sobre l’espai públic que contempla, amb una perspectiva feminista i interseccional. La seva finalitat és conèixer les necessitats i experiències diverses de les persones participants.
L’enquesta recull informació sobre els següents aspectes:
La vessant deliberativa del procés de diagnosi es preveu estructurar a partir dels següents espais participatius:
Fins a mitjans de març, es preveu copsar el discurs particular d’entitats de diferents perfils (dones, comerciants, entitats culturals, persones amb diversitat funcional) que siguin interlocutors clau de l’entorn, en relació al monument i els seus usos per part dels diferents col·lectius.
A finals del mes de març, s’organitzaran dos itineraris a peu en grups organitzats segons perfil. Es realitzarà una passejada amb perspectiva de gènere, amb dones i persones no binàries i una altra passejada amb perspectiva inclusiva i d’accessibilitat oberta a la ciutadania; així com també amb persones amb capacitats diverses i/o amb mobilitat reduïda.
La finalitat és identificar, des d'una perspectiva de gènere i interseccional, factors urbans (aspectes físics, socials i funcionals) que influeixen en l’ús del monument com a parc públic i l’accessibilitat per part dels veïns i veïnes.
Les passejades es realitzaran els següents dies: la passejada exploratòria amb perspectiva de gènere serà el dijous 23 de març de 17.30 a 19.30h i la passejada amb perspectiva inclusiva i accessibilitat, serà el dimarts 28 de març de 17.30 a 19.30h.
Els resultats obtinguts mitjançant la participació de la ciutadania seran incorporats a un informe de resultats. Posteriorment es preveu dur a terme dues sessions de treball amb els serveis tècnics municipals i l’equip extern encarregat de dur a terme el projecte d’urbanització a fi de traslladar-los recomanacions per incorporar la perspectiva de gènere i inclusiva al projecte executiu.
El conseller Pinedo ha conclòs que “les propostes que es puguin definir durant l’estudi de diagnosi, un cop analitzades tècnicament, permetran la revisió del projecte original” i ha afegit “per enriquir-ne els objectius de millora de l’espai monumental i l’entorn urbà immediat”, en definitiva del que esdevindrà el parc arqueològic del Fòrum de la Colònia.
Per a tirar endavant el projecte, es proposa, d’una banda adaptar a la normativa vigent que exigeixen els Next Generation, com és: sostenibilitat, perspectiva de gènere i eficiència energètica, com a principals; la reinserció del monument al teixit urbà a través d’un pla de museïtzació integral i finalment actualitzar l’entorn; instal·lacions de xarxa de comunicació, electricitat, clavegueram, aigua, etcètera.
El calendari del projecte se situa en quatre anys (2022 – 2025) i comporta les següents accions:
El Fòrum de la Colònia va ser el centre neuràlgic de Tàrraco. Els carrers principals hi conduïen i s'hi concentrava tota l'activitat pública de la ciutat, per la qual cosa es va convertir en un punt de trobada i de reunió de les elits locals. A més, s'hi va desenvolupar tota l'activitat administrativa. Va ser, en definitiva, el cor de la vida social i política de la colònia.
S’ha documentat una primera plaça construïda en època republicana i presidida pel temple dedicat a la tríada capitolina ―Júpiter, Juno i Minerva—. Possiblement, aquest espai estava envoltat per porticats. En època augustiana, amb la construcció del teatre, la plaça va sofrir una primera transformació obrint-se al mur de tancament de la graderia o cavea. Finalment, en època tiberiana es va construir una nova plaça pública annexa (forum adiectum), més elevada respecte de la primera plaça. Aquest nou fòrum estava presidit per una basílica de tres naus, una de les quals s’obria a una nova plaça porticada per tres dels seus costats. El porticat del costat sud se sustentava sobre un criptopòrtic documentat en recents excavacions realitzades al carrer Gasòmetre.
El Fòrum local estava situat a la part baixa de la ciutat romana, dins l'àrea residencial, a mig camí entre l'espai administratiu provincial i el port. Actualment es troba delimitat pels carrers Cardenal Cervantes, Lleida i Gasòmetre.
]]>La nova ordenança de terrasses està en aquests moments en fase d’elaboració: per una banda, amb el debat a les reunions periòdiques de la comissió d’estudi de la nova ordenança de terrasses, integrada per personal tècnic de l’Ajuntament i tots els grups amb representació municipal; i a partir d’avui, amb el procés participatiu, que, segons indica la consellera de Domini Públic, Cinta Pastó, “vol actualitzar la consulta que ja es va fer al 2020 i recollir totes les opinions possibles”.
“El passat mes de desembre, amb motiu de la primera reunió de la comissió, ja avançàvem que comptaríem amb l’opinió de la ciutadania, ja que es tracta d’un tema que afecta molts sectors: restauració, veïnat, persones amb mobilitat reduïda, comerç i ciutadania en general” ha afegit Pastó. La regidora ha reivindicat el procés participatiu del 2020, però ha recordat que “l’aturada de l’activitat econòmica que es va produir per la COVID i tots els canvis derivats de la pandèmia, fan necessària una revisió i actualització del treball fet, que és molt”.
La consellera ha demanat també la màxima participació perquè l’ordenança reflecteixi “les inquietuds ciutadanes de la forma més fidel possible i s’asseguri un consens que faci que la norma sigui sòlida i duradora”.
Ahir dimarts 28 de febrer va tenir lloc la tercera reunió de la comissió d’estudi de l’ordenança de terrasses de l’Ajuntament de Tarragona. Sobre aquest treball, Cinta Pastó ha informat que “s’està avançant en una ordenança consensuada i que es pugui adaptar als canvis de regulacions supramunicipals, i per això és necessari el màxim consens polític, tècnic i ciutadà”. “La voluntat és que estigui enllestida enguany” ha conclòs la responsable de Domini Públic de l’Ajuntament..
L’objectiu del nou marc regulador és compatibilitzar l’ús de l’espai públic d’ús general amb l’ocupació amb terrasses i extensions comercials, garantir la qualitat dels espais públics per a tota la ciutadania, donar suport a l’activitat econòmica de tots els sectors afectats i establir el règim jurídic aplicable a la instal·lació de terrasses i extensions comercials.
Consulteu l’enquesta al portal de participació ciutadana de l’Ajuntament de Tarragona.
]]>Mitjançant aquest procés participatiu es vol incorporar la perspectiva de gènere i interseccional a les actuacions a dur a terme per donar resposta a les necessitats de la societat.
]]>