L'any 2016 es promou la Xarxa d'Ateneus Cooperatius, amb la creació de punts territorials arreu de Catalunya, per portar a terme projectes de generació d'ocupació mitjançant la creació de cooperatives i societats laborals, dins el marc del Programa aracoop.
L’Ateneu cooperatiu, és una iniciativa, concebuda com espai de trobada, coordinació, aprenentatge i discussió, cooperació i transformació social amb uns principis comuns: justícia social, democràcia directa, deliberativa i participativa, decreixement i sostenibilitat, equitat i solidaritat.
Les entitats, tant públiques com privades, que formen part d'aquests ateneus són ens locals, empreses cooperatives o societats laborals, associacions i fundacions amb experiència en l'àmbit del projecte i amb capacitat per portar-lo a terme, o agrupacions sense personalitat jurídica.
La Xarxa d'Ateneus Cooperatius, distribuïts arreu del territori ofereixen diversos serveis per impulsar projectes, amb la voluntat de ser un espai referent d’innovació i suport a la creació de cooperatives i iniciatives d'economia social.
El pla de treball dels ateneus contempla les línies d’actuació següents:
- Realitzar un mapa de les entitats i empreses d’economia social i cooperativa al territori i identificar-ne les bones pràctiques.
- Informar, orientar i acompanyar les persones interessades en constituir-se en cooperativa, societat laboral.
- Informar i assessorar a associacions i SCP sobre la possibilitat de portar a terme la seva activitat econòmica en forma de cooperativa o societat laboral.
- Informar i acompanyar empresaris en jubilació i els treballadors d’empreses per a la continuïtat de l’activitat econòmica a traves d’una empresa cooperativa
- Promoure el coneixement de la formula cooperativa en centres educatius i universitats.
- Acompanyar i assessorar i promoure entre gestories i assessories i altres prescriptors sobre la gestió d’empreses cooperatives.
- Fer arribar les eines i recursos de suport a les persones i entitats de l’economia social i cooperativa als diversos àmbits del seu territori.
- Aconseguir ressò mediàtic sobre la creació d’empreses i entitats de l’economia social, a través dels mitjans de comunicació locals i impacte a les xarxes socials.