Esteu aquí: Inici Tarragona Impulsa Notícies Noticies 2020 DEBAT RADIOFÒNIC SOBRE PATRIMONI DOCUMENTAL: «TIC, GESTIÓ DOCUMENTAL I NOVES OPORTUNITATS PROFESSIONALS»

DEBAT RADIOFÒNIC SOBRE PATRIMONI DOCUMENTAL: «TIC, GESTIÓ DOCUMENTAL I NOVES OPORTUNITATS PROFESSIONALS»

DEBAT RADIOFÒNIC SOBRE PATRIMONI DOCUMENTAL: «TIC, GESTIÓ DOCUMENTAL I NOVES OPORTUNITATS PROFESSIONALS»

Jornada tecnològica en l'àmbit del patrimoni cultural
09/01/2020

 

La Sala Green de Tarragona Impulsa va acollir la primera edició de la Jornada tecnològica en l'àmbit del Patrimoni Cultural. El programa emès en directe per Tarragona Ràdio i conduït per Núria Cartanyà, va centrar el debat en el marc del Patrimoni Documental.

Aquesta ha estat una iniciativa de l’àrea d’emprenedoria del SMO organitzada per l’AODL de Patrimoni Cultural i subvencionada pel SOC en el programa de suport al desenvolupament local.

La consellera de Desenvolupament Econòmic, Laura Castel va donar la benvinguda institucional al públic assistent i als convidats a la taula de debat. Va remarcar la importància del patrimoni cultural com a un dels motors econòmics més potents i la notable incidència de les noves tecnologies en aquest àmbit. També va fer esmena de la recent creació de la mesa de Desenvolupament Econòmic.

Tot seguit, es va donar pas als participants a la taula de debat. Per una banda, representada per professionals del món de l’arxivística, els quals, ens van donar una pinzellada sobre la important tasca duta a terme pels arxius sobre la preservació i difusió del patrimoni documental, així com els diferents serveis dels quals disposa. Ricard Ibarra, director de l’Arxiu Històric Provincial de Tarragona, va incidir sobre l’abast i magnitud que suposa a escala de tota la província. Durant la seva intervenció també fer valdre el gran potencial del patrimoni cultural i les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i documentació.

L’Arxiu Municipal de Tarragona, representat per Jordi Piqué, cap de servei de l'Arxiu i Documentació Municipal de l'Ajuntament de Tarragona, va explicar les diferents tasques que s’hi desenvolupen i les seccions que el constitueixen. Finalment, en aquesta primera ronda Judit Vidal, doctora en història moderna i professora accidental d’arxivística i historiografia, va intervenir en representació de la URV.

En una segona ronda de presentacions, es va donar pas a Maria Roig, freelance del món audiovisual especialitzada en documental familiar. Carlota Royo i Joana Zapata,  van exposar el seu punt de vista des de la vessant més empresarial.

Maria Roig, especialista en matèria audiovisual en la vessant del cinema familiar i domèstic, va ser la primera a intervenir com a exemple pràctic de l’àmbit privat  i com a professional del sector. Com a guionista i directora, ens va il·lustrar amb la seva experiència pel que fa a la  recuperació, preservació i difusió del patrimoni documental familiar.

També va remarcar que les noves tecnologies al servei de la informació, han facilitat la tasca de consulta i la investigació. La URV disposa d’una unitat especialitzada en cinema.

Joana Zapata, periodista i representant de S.Morris, dedicada a la producció audiovisual ens va parlar sobre el documental i el món fotogràfic. Joana, va ressaltar la tasca dels arxius públics i privats com a font d’informació de fets històrics, així com la rellevància del seu paper per al territori.

Durant el debat es va fer una reflexió de la importància de la professió d’arxiver com a peça clau  per a la preservació del patrimoni documental i la seva gestió. També es va reflexionar sobre les  noves competències complementàries que ha hagut d’adquirir l’arxiver, conforme a les noves exigències i evolució tecnològica.

Els estudiants de grau en història van ser-hi presents de manera molt participativa, juntament amb altres professionals del sector.

Es van tractar diversos temes com: la importància de la preservació del patrimoni, el paper que juguen els arxius, l’aplicació de les noves tecnologies, les noves oportunitats laborals i un ampli ventall de perfils professionals que necessàriament estan connectats amb aquest àmbit.

Es va debatre també, sobre la gestió de fons documentals, fons fotogràfics i col·leccions patrimonials.

Carlota Royo, en representació de Nubilum: consultoria i gestió de continguts digitals; Coeli: consultoria en la difusió de col·leccions patrimonials, va intervenir explicant  el  desenvolupament de programari específic que han desenvolupat. També des d’un punt de vista empresarial, va parlar sobre gestió de dades, digitalització, conservació, memòria històrica, descripció de fons i els diferents perfils tècnics més demandats com enginyers tecnològics, bibliotecaris, historiadors, etc.

Les problemàtiques que es presenten respecte a la normativa que reguli la documentació generada en xarxes i correus electrònics i els drets d’imatge, van ser un dels darrers punts a tractar.

Els participants a la taula van coincidir en la manca de recursos per a la catalogació i descripció de fons. Ricard Ibarra també va parlar de les diferents branques que ofereix l’arxivística i la formació especialitzada com el post grau en gestió de documents electrònics.

El tema del patrimoni documental, dona tant de si que, sense gairebé adonar-nos,  es va arribar al final de la jornada amb una sensació generalitzada de voler-ne més. Tot un èxit sense dubte, amb la intenció de repetir en futures edicions, segons va augurar l’AODL de patrimoni cultural que estava entre la cinquantena d’assistents que hi havia a la sala Green. Sense oblidar-nos, dels oients que de ven segur també ens escoltaven des de l’altra banda de la banda ampla.

Un cop finalitzada l’emissió en directe, els diferents professionals, alumnes i futurs emprenedors van compartir un espai de networking , tot fent un cafè, que va facilitar l’intercanvi d’impressions i la coneixença entre els assistents.

Aquí podeu tornar a escoltar el debat: https://bit.ly/36WCCe4

 

 

 

   

 

Segells de reconeixement d'administració oberta