Esteu aquí: Inici Tarragona Impulsa Notícies Noticies 2020 Reflexionem sobre les oportunitats d'explotar dades obertes en el sector turístic

Reflexionem sobre les oportunitats d'explotar dades obertes en el sector turístic

Reflexionem sobre les oportunitats d'explotar dades obertes en el sector turístic

La Sala Green va ser l’escenari d’un debat que es va retransmetre en directe per Tarragona Ràdio des de l’Espai Tabacalera.
Reflexionem sobre les oportunitats d'explotar dades obertes en el sector turístic Moment de l'Aperitiu Tecnològic
13/07/2020

Una iniciativa de sensibilització, impulsada pel departament d’emprenedoria i Desenvolupament Local de Tarragona Impulsa adreçada al sector turístic per conèixer des de l’experiència aportada pels professionals convidats a la taula, els beneficis en l’ús i gestió de les dades i diferents eines al nostre abast per millorar la competitivitat empresarial i establir noves estratègies sobretot arran de la COVID19, tenint en compte que, el sector turístic ha estat un dels més castigats per aquesta pandèmia.

Núria Cartanyà, de Tarragona Ràdio va ser l’encarregada de presentar i moderar aquest tastet tecnològic en clau local i que s’iniciava poc més enllà de les 12 h del migdia.

Un cop presentats els ponents participants: Alba Colet, consultora de creuers del Port de Tarragona; Xavier Melero, director general de Tamarit Beach Resort; Francisco Javier Castillo, conseller delegat de DNA Expertus; José Luis Albacar, propietari d’Eventium Consulting i Joan Borràs, cap de Tecnologia del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat i fer unes primeres pinzellades sobre la importància de la gestió de dades, va donar pas a l’AODL de Patrimoni Cultural i Turisme, qui breument va explicar que aquesta activitat formava part de tot un conjunt de mesures de suport a l’activació econòmica del sector. L’AODL va recordar que en aquests moments, també s’està oferint una píndola formativa en modalitat d’autoformació en línia per als professionals del sector turístic, tant de l’àmbit públic com privat, amb l’objectiu de donar a conèixer al teixit empresarial, els coneixements i les eines necessàries per entendre els nous protocols d’higiene general i desinfecció emesos per l’ICTE (Instituto para la Calidad Turística Española). Igualment va recordar que aquest curs, organitzat conjuntament amb el Patronat Municipal de Turisme, estarà disponible fins al 24 de juliol i que la inscripció encara està oberta.

Seguidament la moderadora va donar pas a Laura Castel, consellera de Desenvolupament Econòmic i presidenta del Patronat Municipal de Turisme, qui va agrair l’assistència i participació dels presents i elogiar l’encomiable tasca de tots aquells amb qui havia estat treballant d’ençà de prendre possessió del càrrec. Va ser un comiat, ja que aquest acte, segurament seria la darrera compareixença institucional com a consellera per dedicar-se de ple al càrrec que ostenta al Senat.

El debat va discórrer en ambient distés i familiar. Algunes de les idees més rellevants i compartides pels ponents van ser, entre d’altres, que la situació a la qual ens hem vist abocats ha accelerat els processos tecnològics. Que les dades per si mateixes no valen res, que cal innovar i ser competitius i la clau resideix en el tractament d’aquestes dades, convertir-les en coneixement i poder creuar-les. Que el big data, en realitat només queda relegat a les grans empreses i corporacions com Google i que cal centrar-se en el “petit data” i recopilar dades sobre el comportament i tendències dels usuaris en els hàbits de consum, entre d'altres, i generar aquesta informació que ens permetrà analitzar i implementar noves estratègies de futur tenint en compte la segmentació.

Alba Colet, va explicar que aquesta gestió de dades permet treballar amb previsió i planificar a dos anys vista en el cas de l’acollida de creuers a la nostra ciutat i que és important poder obtenir dades tant de comerç o les empreses de transport per citar-ne algunes. També va intervenir il·lustrant-nos amb l’exemple pràctic de com en una experiència experimental als passatgers dels creuers, previ consentiment dels mateixos, se’ls hi dotava de GPS per estudiar la mobilitat i poder acotar l’itinerari que seguien per la ciutat per zones que permetien saber les preferències culturals, comercials, etc.

En un altre ordre d’idees, també es parla sobre les dades quantificables com les d’ocupació hotelera però, - i les emocionals? Com es quantifiquen? - Una de les preguntes que la moderadora llençà sobre la taula de debat. Caldrà conèixer en tot cas, les oportunitats que aporta cada font i saber les seves limitacions.

Joan Borràs, d’Eurecat, explica que s’està treballant en un projecte basat en una segmentació molt acurada de les dades de diverses fonts amb l’objectiu de centralitzar-les a fi que aportin valor afegit a tots els agents del sector. Un dels grans reptes és la integració de dades. Una de les eines en què es treballa per posar-la a l’abast del sector és la plataforma d'informació turística Tourism Data System 2+ que es desenvolupa en el marc del PECT TurisTIC en família, liderat per la Diputació de Tarragona i el seu patronat de turisme, un projecte cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea . Aquesta té com a punt de partida el Tourism Data System, una plataforma d'informació per als allotjaments i gestors turístics que abasta tota la regió de Tarragona, la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre.

Es fa palès que les eines per poder implementar i poder recollir aquestes dades són molt costoses i que no estan a l’abast de tothom.

Es parla també de com la COVID19 ens ha fet accelerar aquesta immersió tecnològica de manera potser desendreçada però sense dubte ha vingut per quedar-se.

Finalment es va parlar sobre les noves competències tecnològiques demandades en els perfils professionals, com el màrqueting digital o la gestió de dades. També sobre les noves tendències en l’aplicació de les dades a altres aspectes que estan a l’ordre del dia com la sostenibilitat i les destinacions turístiques intel·ligents.

Hem d’estar atents als nous paradigmes i canvis de models més competitius. Les dades ens poden ajudar a conèixer més al detall les preferències dels visitants.

Finalment, es va entrar a la recta final del debat. La moderadora donava pas en antena a la trucada d’una oient dedicada a assessorar nous emprenedors, en concret de com assessorar-los en les eines de consulta existents sobre indicadors turístics. La resposta no es va fer esperar, es va mencionar el Portal de dades Obertes de l’Ajuntament i el Tourism Open Knowledge, una web de dades obertes que han desenvolupat el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i el Departament d'Innovació Turística del centre tecnològic Eurecat.

Torna a escoltar l'aperitiu radiofònic aquí

 

Segells de reconeixement d'administració oberta