Esteu aquí: Inici Cultura Notícies Notícies 2017 Inauguració de l'exposició "Jean-Marie del Moral. Fotografies 1972/2017" a Casa Canals

Inauguració de l'exposició "Jean-Marie del Moral. Fotografies 1972/2017" a Casa Canals

Inauguració de l'exposició "Jean-Marie del Moral. Fotografies 1972/2017" a Casa Canals

Es tracta d'una selecció antològica del reputat fotògraf francès, conegut pels seus retrats d’artistes als seus estudis i també pels seus paisatges fotogràfics.
04/10/2017

Aquest dimecres 4 d'octubre, a les 19.30 h, tindrà lloc la inauguració de l'exposició "Jean-Marie del Moral. Fotografies 1972/2017", organitzada per la Fundació Forvm. L'acte, que comptarà amb la presència de l'artista, tindrà lloc a Casa Canals (c. d'en Granada, 11), seu de l'entitat. La mostra es podrà veure fins al diumenge 3 de desembre.

La Fundació Forvm per a la Fotografia exposa la mostra “Jean-Marie del Moral. Fotografies 1972/2017”, selecció antològica del reputat fotògraf francès, conegut pels seus retrats d’artistes als seus estudis i també pels seus paisatges fotogràfics.
L’ autor ha seleccionat 65 imatges en blanc i negre per una exposició que repassa 45 anys de treball.
La inauguració -que comptarà amb la presència de l’artista- tindrà lloc a la seu de la Fundació Forvm aquest dimecres 4 d’octubre 2017 a les 19.30 h, després de la presentació del llibre "Apel·les Fenosa, entre París i el Vendrell" -amb text de Josep Miquel Garcia i fotografies de Jean-Marie del Moral- que tindrà lloc prèviament al Museu d’Art Modern de Tarragona a les 18.30 h.
Jean Marie del Moral (Montoire, França, 1952) és fill d’exiliats espanyols republicans i actualment viu a Mallorca. L’any 1973 entra com a fotògraf al diari comunista francès L’Humanité, on realitza reportatges de tipus social, com la cobertura de la Revolució del Clavells de Portugal (1974). Seguidament viu al Canadà i als Estats Units, on descobreix l’obra dels grans fotògrafs americans: Paul Strand, Walker Evans, Irving Penn i Manuel Alvarez Bravo.
L’any, 1978, essent jove fotògraf de L’Humanité, realitza un reportatge sobre els intel·lectuals espanyols després de la mort de Franco i entra per primera vegada en el taller d’un pintor. Aquell pintor era Joan Miró i l’esdeveniment li canviarà tota la vida.
A partir d’aquell moment no deixarà de fotografiar a pintors i escultors de tot el món. Jean-Marie del Moral va adonar-se que podia mirar el món a través dels tallers dels artistes i així fou com va començar a fotografiar els estudis com a espais mentals dels creadors. Uns espais de treball o de reflexió gairebé sagrats, uns territoris íntims i de vivències personals que, gràcies a la mirada respectuosa i neta del fotògraf, nosaltres ara també podem veure.
A més de Joan Miró, el fotògraf va tenir el privilegi de retratar artistes com ara Miquel Barceló i Apel·les Fenosa, amb els qui també establí una entranyable amistat; i molts altres pintors i escultors, com ara Antoni Tàpies, Antonio Saura, Julian Schnabel, Salvador Dalí, Roy Lichtenstein, Robert Motherwell, Zao Wou-Ki, Ai Weiwei, Antonio Saura, o Palazuelo.
2
Compromès des de molt jove amb el progrés cultural i amb la recerca de la perfecció, Jean-Marie del Moral afirma que,”la bellesa i el sentit ja no interessen tant en el món de l’art“ i que “la transgressió i la banalitat estan guanyat terreny perillosament”.
Aquest vessant social, rescatat en aquesta exposició, es filtra dins els seus retrats d’intel·lectuals i de creadors. Jean- Marie del Moral els mira amb compromís i naturalitat i els copsa amb tot allò que ofereix la fotografia pura i en blanc i negre i realitza construccions estètiques d’una riquesa excepcional que assoleixen l’essencialitat mitjançant la puresa i la simplicitat.
Viatger incansable, Jean-Marie del Moral també exposa les seves fotografies fetes a l’ample dels cinc continents. En aquestes escenes, la seva mirada es manté sempre neta i respectuosa amb la gent anònima, que immortalitza en la seva quotidianitat.
En un altre apartat de l’exposició, ens mostra els seus paisatges d’espais en què no surt cap figura humana, unes imatges que esdevenen abstractes i emocionals. “Aquestes abstraccions són una part de la realitat que en general l’ull menysprea -diu Del Moral-. En canvi a mi sempre m’han fascinat. Una fascinació que em ve de l’amor que tinc per la pintura abstracta, sobretot per la dels expressionistes abstractes nord-americans”.
En tot cas, la qualitat i la bellesa de les fotografies de Del Moral són fruit del seu gran talent i de la seva immensa curiositat: “A l’hora de fer fotografies no tinc prejudicis. M’agrada molt mirar. Sempre dono el mateix consell als fotògrafs joves: Si vas passejant i alguna cosa t’atura l’ull , és que allà hi ha una fotografia”.

Segells de reconeixement d'administració oberta