Tarragona escoltarà el testimoni de víctimes de la guerra civil i el franquisme
L’Antiga Audiència de Tarragona acollirà dimarts vinent primera Audiència Memorial que se celebra a la ciutat i a la província de Tarragona. Es tracta d’un acte pioner d’escolta, reconeixement institucional i reparació simbòlica dedicat a totes les víctimes i les diverses generacions afectades per la guerra civil i la dictadura franquista. L’acte, obert a tothom, tindrà lloc el 9 de desembre, a les 18h, a l’Antiga Audiència. L’objectiu de l’Audiència Memorial, organitzada per la Direcció General de Memòria Democràtica de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Tarragona, és propiciar la reparació simbòlica i el reconeixement institucional de les persones que van patir les conseqüències de la guerra i la dictadura.
La consellera de Memòria Democràtica, Sandra Ramos, ha manifestat que “ens emociona molt ser en aquest projecte perquè com a Ajuntament i com a institució, perquè ens urgeix ser aquí i posar-nos d’acord perquè tot allò que va passar no es torni a repetir” i ha afegit que “Tarragona, amb una conselleria pròpia de Memòria Democràtica, ja fa anys que programa actes de divulgació i sensibilització, com aquest, per fer justícia amb el món i reconciliar-se amb la història, però avui estem especialment emocionats per col·laborar amb aquesta gran iniciativa”.
L’Audiència Memorial permetrà escoltar el testimoni de deu persones, totes elles tarragonines o vinculades amb Tarragona, que, de forma directa o indirecta, van patir les conseqüències de l’alçament militar, el període revolucionari, la guerra civil i la dictadura franquista, inclosa la clandestinitat i la lluita per les llibertats.
Amb aquest acte, es convida a trencar el silenci sobre els fets de la guerra civil i la repressió de la dictadura, a participar en el reconeixement i la reparació moral a les víctimes i a posar en valor la capacitat de resiliència individual i col·lectiva. La iniciativa permet recuperar les diverses memòries personals que han quedat retingudes en el si de les pròpies famílies.
D’aquesta manera, es podrà escoltar el testimoni de fills i filles, néts, nebots i altres familiars, fins a 4 generacions, de persones que van ser assassinades per les patrulles i comitès revolucionaris a la rereguarda, per les autoritats o pels nazis a camps de concentració, condemnades a presó pel franquisme i víctimes directes de la repressió a finals de la dictadura.
L’acte començarà a les 18h i serà conduït per l’advocada i mediadora, experta en resolució de conflictes i impulsora de les Audiències Memorials, Mireia Vives Puig, guardonada amb el Premi Justícia ADR 2022 de la Generalitat de Catalunya per la iniciativa de les Audiències Memorials a Catalunya, premi que va rebre conjuntament amb el també advocat, mediador i impulsor de les Audiències, Jordi Palou-Loverdos. Després d’una introducció, es podrà escoltar el testimoni dels deu participants, cadascun dels quals exposarà la seva vivència personal.
Posteriorment, intervindrà el Sr. Jaume Camps, historiador, que farà una contextualització històrica dels fets narrats. Tancaran l’acte els parlaments institucionals de l’alcalde de Tarragona i del conseller de Justícia i Qualitat Democràtica de la Generalitat de Catalunya. Al final, les autoritats entregaran un detall simbòlic a les persones participants. Finalment, hi haurà una trobada i diàleg informal entre participants, assistents i representants institucionals.