Ball de Serrallonga

Santa Tecla Tarragona

Ball de SerrallongaEl Ball de Serrallonga és la nostra versió particular de les festes en què els trabucs, els arcabussos o altres armes de foc es posen al servei del vessant més lúdic. El Serrallonga és avui l'únic exponent viu a la ciutat d'una celebració en altres temps absolutament presidida pel so eixordant de bandolers i molts d'altres personatges que, amb independència d'una sovint inadequada correspondència cronològica, exhibien les seves armes, esdevingudes estris lúdics, durant tota la festa gran de la ciutat.

Referència històrica

El seu origen es remunta a les èpoques properes al temps històric del bandoler. Malgrat això, el primer text documentat data a la població de Tona el 1760.

Característiques

Indumentària
El 2002 es renova el vestuari dels tres personatges principals i el 2003 es completa de la mà de Núria Domènech. Estan inspirats en les imatges més teatrals i dramatúrgiques que havien caracteritzat els Serrallonga anys enllà.
Estris
Trabucs els bandolers i pistoles la Joana i el nen.
Artistes
El diable burlesc, pintat per Antoni Torrell; disseny del vestuari.
Iconografia
Representa la colla de bandolers del mític bandoler català del segle xvii Joan Sala, alies Serrallonga. Forma part del grup de balls parlats.
Música
Cobla de tres quartans, amb flabiol, tamborí i sac de gemecs, a la qual s'han afegit instruments com la tarota, l'acordió i el violí

Moment recomanat

La representació del dia 22 a la plaça del Rei.

Ball de Serralonga Petit

Sortida al carrer des de l'any 2008.

square_img
25/09/2023

Sandra Ramos: "Santa Tecla és un referent a nivell nacional que ens situa com a capital de la Festa Major"

La consellera de Festes ha lamentat l’accident ocorregut ahir a la nit durant la Traca i ha assegurat que “s’han acomplert totes les estrictes mesures de seguretat”

Vegeu-ne més
square_img
21/09/2023

L’actor Oriol Grau pronuncia un pregó de Santa Tecla irreverent i emotiu reivindicant el paper de la cultura, la llengua i el feminisme

Grau: “En aquesta primera escola de teatre de carrer que és el ball de Dames i Vells, he après l'ofici de fer riure, que tantes satisfaccions m'ha donat a la vida”

Vegeu-ne més
square_img
21/09/2023

El Ball de Dames i Vells, distingit amb el 46è Premi el Balcó Tarragoní de l'any

L'alcalde Rubén Viñuales ha lliurat el guardó, que anualment atorga Òmnium Cultural del Tarragonès

Vegeu-ne més
square_img
21/09/2023

Els cossos de seguretat presenten un dispositiu a mida per als dies forts de Santa Tecla

S'amplia la presència policial i un dels punts que es controlarà més és la venda d’alcohol no autoritzat i els furts

Vegeu-ne més

APP TGN Agenda

Descarrega’t l’app TGN Agenda i tindràs a mà tota l’activitat de la ciutat de manera permanentment actualitzada. L’aplicació t’informarà dels esdeveniments relacionats amb la cultura, les festes, el patrimoni i l’esport i podràs personalitzar-la segons els teus interessos. Estigues al dia de les festes de Santa Tecla de manera ràpida i senzilla!