Esteu aquí: Inici Cultura Notícies Notícies 2013 La programació cultural de Tarragona ingressa 2.700.000 euros i ocupa a 423 empreses

La programació cultural de Tarragona ingressa 2.700.000 euros i ocupa a 423 empreses

La programació cultural de Tarragona ingressa 2.700.000 euros i ocupa a 423 empreses

La ciutat ha apostat per aquells elements culturals que consoliden la marca Tarragona: Tarraco Viva, el Festival SCAN i els castells “El nostre model cultural ha consolidat Tarragona com a referent cultural del sud de Catalunya”
La programació cultural de Tarragona ingressa 2.700.000 euros i ocupa a 423 empreses Imatge de la darrera edició del Festival de Fotografia Scan Tarragona
27/06/2013

“Tenim projecte cultural de ciutat amb les línies estratègiques ben definides. Un projecte que aposta per la cultura tradicional i popular arrelada a la nostra ciutat: Santa Tecla, Tarraco Viva, el nou Concurs de Castells i també en la contemporaneïtat com el Festival de Fotografia SCAN Tarragona a la que hi hem afegit els Teatres de Tarragona i el Centre d’Art. Això sense deixar de costat les altres expressions culturals que sumen fins a 2.000 actes: Premis Literaris de Tarragona, Concurs de Focs Artificials, Festival Dixieland, DO Tgna, Mudat, la Setmana del Còmic o Fira d’Art a la Rambla”. Així ho ha explicat avui la tinent d’alcalde de Cultura i Festes, Carme Crespo, a la roda de premsa de balanç dels sis anys de mandat municipal. I ha afegit: “Ningú no dubte que el nostre model cultural ha consolidat Tarragona com a referent cultural del sud de Catalunya. A Tarragona hi ha cultura tot l’any”.

La tinent d’alcalde de Cultura i Festes ha assegurat que a partir de la designació de Tarragona 2012, Capital de la Cultura Catalana, “hem establert una nova manera de fer cultura més propera als agents culturals i a la ciutadania, provocant una col·laboració més estreta entre el sector públic i el privat i proposant una relació més participativa entre tots”.

En aquest sentit, l’equip de govern ha apostat per aquells elements culturals que consoliden la nostra marca de ciutat: Tarraco Viva, el Festival de Fotografia Scan o els castells.

Una de les dades més importants és que cultura també és sinònim de creació de riquesa. És a dir, amb les programacions culturals creem riquesa i llocs de treball: com és la contractació d’acomodadors, empreses so i llum, empreses d’attrezzo, ambulàncies, empreses de seguretat... En total, s’han contractat 423 empreses, la qual cosa representa 1.190 contractes i 2.700.000 euros.
Una altra de les apostes engegades aquests darrers anys ha estat el fet d’haver reforçat “la nostra condició de capital del territori, apostant per la projecció de la ciutat a partir de quatre eixos culturals que ens distingeixen clarament, com són Tarraco Viva i la divulgació històrica, santa Tecla i les nostres tradicions, el Concurs de castells i el Festival Internacional de Fotografia SCAN Tarragona”.

Nous equipaments: Teatre Tgna, Arxiu Història i Capsa de Música
En el capítol de nous equipaments culturals a la ciutat destaca una mancança llargament reivindicada per la ciutadania: el Teatre Tarragona, el complex cultural de la Tabacalera, l’Arxiu històric Municipal i la Capsa de Música. Tots tres equipaments en funcionament des de 2012.

La clara aposta per les arts escèniques es concreta en posar l’èmfasi en un únic projecte conjunt (Teatres de Tarragona) que inclou un aforament de 3.000 localitats i que promou tant la producció com la formació i la difusió del teatre, la dansa i la música. Tot junt es converteix en un nou valor de promoció turística i econòmica de la ciutat.

Durant aquests anys també s’ha donat suport al cinema. Un exemple és l’exitosa Fill de Caín, la preestrena de la qual es va fer a Tarragona.

“En definitiva, hem fet que els ciutadans de Tarragona puguin gaudir de més de 2.000 actes culturals al llarg de l’any. Durant l’any, 900.000 persones han assistit a aquestes activitats”, ha remarcat Carme Crespo.

Tot això, en un moment on la necessitat de contenir la despesa general i haver-se d’adaptar al nou context econòmic ha afectat de ple a les estratègies culturals. És a dir, la crisi econòmica no ha permès avançar amb l’agilitat esperada tots els projectes culturals iniciats.

La cultura en xifres:

  • En l’àmbit de la cultura popular, s’ha reforçat la cooperació entre l’Administració i les entitats culturals privades tot augmentant el nombre d’iniciatives així com de participants i visitants de fora (280.000 assistents entre Carnaval, Sant Magí i Santa Tecla de l’any 2012).
  • L’edició del 2012 del Concurs de Castells ha estat la més multitudinària de la història (24.000 assistents) i després d’assumir-ne la direcció des de la conselleria és el projecte cultural amb més projecció internacional de l’Ajuntament (280 periodistes i professionals d'una seixantena de mitjans diferents van oferir la seva cobertura).
  • Tarraco Viva en un any s’ha passat de 80 a 102.000 assistents i la seva projecció internacional a partir de l’assistència de més mitjans especialitzats i bloggers de tot Europa (150 periodistes de diferents països)
  • El Festival SCAN s’ha consolidat com a festival de referència pel que fa a la fotografia emergent en l’àmbit europeu i ha augmentat el nombre d’assistents fins a 45.000.
  • S’han ampliat les localitats teatrals amb el nou Teatre Tarragona, arribant a les 3.000 butaques.
  • Tarragona compta amb un Centre d’Art Contemporani integrat en la xarxa de Centres d’Art de Catalunya.
  • S’ha reforçat el projectes culturals adreçats a un públic jove a partir de la creació de nous espais com La Palmera i la Capsa de Música.
  • La conselleria ha fet 150 noves col·laboracions amb creadors de la ciutat i projectes culturals sorgits durant aquests dos últims anys.

El futur: incorporar les línies actuals al Tgna 2017
Però el mandat no s’ha acabat i encara queden projectes pendents de realitzar. Entre ells destaquen:

  • Crear el Banc de la Cultura per convertir-lo en el canal per a la participació ciutadana en el projecte.
  • Posar en valor i projectar les activitats i els agents culturals ciutadans més rellevants.
  • Construir una xarxa cultural territorial amb objectius comuns.
  • Fomentar i projectar la creació audiovisual i la cultura per Internet i l'entorn 2.0.
  • Dotar els equipaments culturals d'infraestructura tecnològica.
Segells de reconeixement d'administració oberta