L’exposició ‘Llum, natura centrum est’ de Marcel·lí Antúnez clou amb un workshop col·lectiu i la gran rua ‘Les bèsties del Serrallo’
L’exposició Llum, Natura Centrum Est de Marcel·lí Antúnez Roca encara els seus últims dies al Tinglado 2 del Moll de Costa. El pròxim diumenge, 24 de maig, la mostra, coproduïda per Mèdol -Centre d’Arts Contemporànies i Port Tarragona, posarà el seu punt i final després de més de dos mesos d’estada a Tarragona, més de 2.700 visitants i més de 150 assistents a les activitats complementàries.
Per a la seva cloenda, s’han programat diverses propostes participatives i innovadores. Demà divendres, s’impartirà un workshop col·lectiu en el qual els i les participants treballaran junt amb l’artista per a crear objectes i vestits inspirats en l’imaginari mariner del Serrallo. Aquestes creacions protagonitzaran diumenge al matí una gran rua, anomenada ‘Les Bèsties del Serrallo’.
Dissabte al matí, a les 10 hores, es farà un assaig de la rua i diumenge, a les 12, la comitiva donarà el tret de sortida al recorregut. Aquest començarà a la Pèrgola del Serrallo, recorrerà el carrer Trafalgar i el Moll de Costa fins a arribar al Tinglado 2, on se celebrarà la clausura de l’exposició.
Les diverses activitats participatives busquen fer créixer el projecte artístic, obrint-lo a la ciutadania i implicant-lo amb la comunitat serrallenca i l’imaginari mariner. La inscripció al workshop és gratuïta i oberta a tothom en aquest enllaç: https://tuit.cat/7rlYf.
La natura com a espai central
Llum, Natura Centrum Est convida el públic a reconnectar amb la natura com a subjecte actiu, escoltant animals, plantes i territoris com a part d’un relat compartit que fomenta la reflexió, la resistència i l’aprenentatge. L’exposició reivindica la natura com a espai central de trobada i creació col·lectiva, en diàleg directe amb la societat contemporània. Per fer-ho, la mostra es desenvolupa en cinc sales interconnectades on els visitants recorren un "campament creatiu” amb objectes diversos, que es transformen i interactuen amb ells. En total, s’hi reuneixen més de 320 obres -telons parpella, murals, dibuixos, escultures, vestits de paper, carros, animals i vídeos- creades al llarg de deu anys en projectes col·laboratius.
Els elements exposats provenen de projectes públics i comunitaris, alguns ja parcialment desapareguts, i mostren la trajectòria d’Antúnez en diàleg amb diversos grups. La mostra inclou també noves pintures realitzades per l’alumnat de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona sobre la biografia del pagès naturista Llum de la Selva (1877-1983), que constitueixen la primera biografia gràfica dedicada a un dels personatges dels pòsters pagesos presents a l’exposició.
El projecte es va presentar prèviament a Barcelona, a la Sala Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), durant les festes de Nadal de 2025, amb activacions diàries que en reforçaven el caràcter participatiu.
Un artista que combina art i participació
Marcel·lí Antúnez Roca (Moià, 1959) és reconegut internacionalment per les seves instal·lacions interactives, accions performàtiques i obres col·laboratives, així com per la seva trajectòria amb el col·lectiu La Fura dels Baus, del qual fou cofundador. El seu univers, conegut com Marcelaxia, combina tecnologia, participació i art visual, amb especial interès per l’art col·laboratiu, el cos, el dibuix i l’ecologia. Les seves obres s’han mostrat en festivals i museus internacionals, incloent París, Londres, São Paulo, Tòquio, Moscou, Rotterdam, Seül i Quebec.