Esteu aquí: Inici La ciutat Notícies Notícies 2021 Tarragona presenta el seu pla de sostenibilitat turística a la convocatòria dels fons Next Generation de la UE

Tarragona presenta el seu pla de sostenibilitat turística a la convocatòria dels fons Next Generation de la UE

Tarragona presenta el seu pla de sostenibilitat turística a la convocatòria dels fons Next Generation de la UE

El Patronat Municipal de Turisme opta a rebre fons europeus amb una estratègia basada en l’ecoturisme i els valors mediambientals per esdevenir una destinació més innovadora i sostenible
Tarragona presenta el seu pla de sostenibilitat turística a la convocatòria dels fons Next Generation de la UE Foto: Manel R. Granell.
14/10/2021

El Patronat Municipal de Turisme de Tarragona (PMTT) ha presentat un pla de sostenibilitat turística de Tarragona a la convocatòria extraordinària de plans de sostenibilitat dels fons Next Generation de la UE

Per optar als fons europeus, s’ha presentat una estratègia que inclou projectes destinats a donar suport a la transformació de la ciutat en una destinació més sostenible, innovadora i resilient, alhora que avança cap a una major cohesió territorial, no només relacionada amb l’oferta del destí, sinó creant connexions amb destinacions de l’entorn i de diferents regions.

La proposta presentada inclou diferents projectes, estructurats en 4 eixos programàtics: transició verda i sostenible, millora de l’eficiència energètica, transició digital i competitivitat. El projecte presentat per optar als fons Next Generation està valorat en 3.472.000 € per executar entre 2022 i 2024.

El fons europeu Next Generation (NGEU) és un instrument de recuperació de la Unió Europea que va aprobar el Consell Europeu el 21 de juliol de 2020, amb l'objectiu de donar suport als estats membres en la recuperació econòmica de la pandèmia de la COVID-19 i, alhora, impulsar la transició ecològica i digital. Està dotat de 750.000 milions d’euros destinats en gran part a finançar projectes de transició ecològica i digital, creixement sostenible, resiliència econòmica, cohesió social i territorial, i millora del funcionament institucional.

Un pla de sostenibilitat turística basat en l’ecoturisme i els valors mediambientals 

Segons explica l’alcalde de Tarragona i conseller de Turisme, Pau Ricomà, “Tarragona té una oportunitat en aquesta covocatòria per complementar l’oferta turística actual –sobretot cultural i urbana— amb una oferta de patrimoni natural al voltant del nucli urbà que, amb la gestió adequada, pot esdevenir un recurs de primera per a un ecoturisme sostenible allunyat del model de sol i platja”.  “L’adequació ecoturística d’aquests recursos naturals permetrà diversificar l’oferta turística de manera que la natura complementi la visita cultural, que és el primer motiu de visita dels nostres turistes”, afegeix l’alcalde i president del Patronat Municipal de Turisme.

La readequació dels recursos naturals que planteja el pla presentat aconsegueix, d’altra banda, ampliar l’espai turístic i descongestionar així les zones més saturades, i també vol contribuir a desestacionalitzar i ampliar la temporada turística si es genera una oferta associada als valors mediambientals, com per exemple el cicloturisme. La incorporació a la proposta de la façana marítima de la ciutat, integrada en la línia de la costa i que inclou el tradicional barri mariner de Serrallo –reconegut amb la marca Barri Mariner de Catalunya per l’Agència Catalana de Turisme-, també contribuirà a reforçar el teixit comercial local, especialitzat en gastronomia marinera.

El Pla de Sostenibilitat Turística de Destí en la categoria de "destí urbà amb identitat turística" s’articularia al voltant d’una oferta ecoturística de qualitat, basada en els valors naturals de la ciutat, diversificada i més desestacionalitzada. És a dir: crear propostes d’ecoturisme en les àrees naturals de la ciutat per complementar i diversificar l’oferta de la destinació i millorar l’experiència turística. Es tracta a més d’un Pla adaptat a les noves tendències del turisme, orientat al model de desenvolupament de compromís amb els Objectius de Desdenvolupament Sostenible (ODS) i alineat amb l’estratègia de transició energètica d’Espanya 2030.

L’aprovació del Pla suposaria que durant tres anys es podrà desenvolupar una bateria de projectes encaminats a millorar l’experiència del visitant i a assolir una millor rendibilitat del turisme en clau sostenible, amb iniciatives de proximitat i màxim respecte al medi ambient.

Intervencions als camins verds, el front marítim, la plataforma del Miracle i el Serrallo

El Pla de Sostenibilitat Turística de Destí pretén millorar el destí urbà de la ciutat amb el desenvolupament de noves propostes ecoturístiques que se sumin a l’oferta actual per diversificar-la i ampliar l’àrea d'interès turístic. 

El pla intervindrà en la restauració mediambiental dels recursos naturals de l'àrea de litoral, especialment en els entorns del camí de ronda, que voreja el litoral des de la Punta del Miracle fins a la platja de Tamarit. Aquesta restauració és fonamental per dinamitzar itineraris que, mitjançant una aplicació digital o amb visites guiades, recorrin espais d'interès paisatgístic, com platges de sorra, sistemes dunars, comunitats vegetals i avifauna. Aquestes actuacions es faran extensibles als senders de l’Anella Verda.

L’oferta es complementarà amb una reconversió sostenible dels serveis que ofereixen les platges urbanes, com ara sistemes per reduir els residus, la incorporació de punts de càrrega per a cotxes i bicicletes elèctrics o la millora de la il·luminació amb tecnologia LED al Front Marítim. A més, es dignificarà un dels punts més concorreguts de l’àrea litoral urbana de la ciutat: la platja del Miracle, amb la millora de l’actual plataforma i la creació de zones verdes per dotar-la de nous usos turístics.

La intervenció també actuarà en una de les àrees més emblemàtiques de Tarragona: el barri del Serrallo, amb la incorporació de wifi 5G i la pacificació del trànsit dels carrers interiors, col·laborant així a la millora de l'experiència del visitant i, a la vegada, dinamitzant el comerç local, especialitzat en la gastronomia marinera.

El Pla de Sostenibilitat Turística també disposa d’un pla de màrqueting i de comunicació digital amb la finalitat de promocionar els nous productes turístics. Les actuacions es distribueixen en els eixos programàtics indicats i s’alineen amb les marques estratègiques d’"El Serrallo, barri mariner" i "Tarragona, essència mediterrània".

Segells de reconeixement d’administració oberta