Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal CUP Mocions presentades al plenari municipal Moció de la CUP de rebuig al model universitari de graus 3+2 (Plenari 28 setembre 2015)

27/10/2015

MOCIÓ DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR (CUP) DE REBUIG AL NOU MODEL UNIVERSITARI DE GRAUS 3+2

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Atès que el Consell de Ministres del Govern espanyol va aprovar el passat divendres 30 de gener de 2014 el Reial Decret mitjançant el qual s’aprova una nova ordenació del model universitari del nostre país que consisteix a cursar graus de 3 anys combinant-los amb dos anys més de màster.

Atès que aquesta reforma crea nous graus de 180 crèdits (actualment, són de 240 crèdits) en què els coneixements que s’ensenyaran seran molt generals i serà necessari que tots els alumnes cursin un màster per tenir una sortida professional.

Atès que malgrat que el govern espanyol intenta vendre aquesta reforma del model universitari com un confluència amb el model europeu, la societat catalana ha de ser conscient que aquesta mesura només suposarà un encariment del preu dels estudis universitaris ja que els preus dels màsters tenen un preu molt més elevat que els graus.

Atès que el govern espanyol cau en una enorme incongruència i hipocresia quan justifica el nou model universitària del 3+2 per facilitar la mobilitat dels estudiants amb els programes Erasmus el mateix any que ha retallat la partida pressupostària destinada a la mobilitat dels estudiants.

Atès que entenem que una reforma d’aquesta envergadura ha de partir d’un debat previ i profund de tota la comunitat universitària per assolir un model universitari que respongui a les necessitats reals de la societat catalana i no a les d’una minoria privilegiada. Procediment que no s’ha seguit en aquesta reforma ja que ha estat aprovada a corre-cuita sense cap debat previ en el sí de tota la societat catalana.

Atès que la majoria de sindicats, associacions i entitats estudiantils s’ha posicionat en contra d’aquesta reforma assenyalant que encarirà el preu dels estudis. Entre aquestes entitats consta el CEUCAT (Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes) que ha manifestat el seu rebuig a aquest nou model.

Atès que des de l’any 2012 el preu de les matrícules universitàries ha augmentat fins a un 66% més provocant que molts estudiants hagin d’abandonar la universitat per culpa de no poder-se finançar els estudis.

Atès que creiem en un model universitari en què els recursos econòmics no siguin un impediment per a l’accés a l’educació universitària i on el contingut acadèmic dels estudis no vingui dictat pels bancs i les grans empreses multinacionals que financen les universitats catalanes sinó per les necessitats reals de les classes populars dels nostre país.

Per tots aquests motius, el Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Instar els rectors de les universitats catalanes i el govern català a negar-se a implementar el nou model universitari de 3+2.

SEGON.- Instar tota la comunitat universitària i altres agents implicats a realitzar un debat en profunditat per establir un nou model universitari català que respongui a les necessitats dels estudiants de les classes populars i no als d’una minoria privilegiada.

TERCER.- Mostrar el rebuig d’aquest ple municipal a les pujades de taxes que han deixat molts estudiants de les classes populars sense els recursos econòmics suficients per seguir o començar els seus estudis universitaris.

Grup Municipal de la CUP a l’Ajuntament de Tarragona

Tarragona, Països Catalans, 18 de setembre de 2015

Podeu descarregar-vos aquí aquest document en format pdf