Esteu aquí: Inici › Patrimoni › Agenda › Passatges i Festa del Patrimoni › Violant de Bar

Violant de Bar

Una reina en un món d’homes

Yolant, per la gràcia de Déu, reyna d’Aragó, de València, de mallorques, de Sardenya e de Còrsega e comtessa de Barchelona, de Rosselló e de Cerdenya

Nascuda el 1365, filla del duc Robert I de Bar i de Maria (germana de Carles V de França), fou la segona esposa del rei Joan I el Caçador. Com a reina consort, es va envoltar de músics, poetes i escriptors, com ara Bernat Metge, el seu secretari, o Francesc Eximenis.

La correspondència de la reina ens permet apreciar no només la importància de la seva participació en les tasques de govern o l’adopció del català com a llengua preferent, sinó també la qualitat literària d’alguns textos; sens dubte, va tenir un paper molt destacat en l’impuls cultural de la corona catalano-aragonesa.

La seva relació amb Tarragona va ser especialment destacada defensant els drets de la monarquia sobre el senyoriu de la ciutat enfront del poder de l’arquebisbe. Morí a Bellesguard el 1431 i està sepultada al monestir de Poblet.

Època: Edat Mitjana (s. XIV-XV)

Intèrpret

Encarna Laínez

Es formà com a actriu a l’Escola d’Actors de Barcelona i a l’Escola de mim corporal Moveo. Estudia pedagogia teatral a l’Institut del Teatre i a Eòlia, i ha fet cursos d’escriptura teatral a l’obrador de la Sala Beckett i a l’escola de lletres de Tarragona. Ha format part de diverses companyies de teatre i ha estrenat algunes de les obres que ha escrit, com ara Fins aquí hem arribat o Cecília. Com a monologuista de personatges històrics, ha realitzat: Eve l’altre cara de Tutankhamon, La minyona de la casa Rull o La masovera de Mas Miró.


Informació pràctica

🕒 Calendari

Divendres 13 de novembre
19 h · 20 h

Dissabte 14 de novembre
12 h · 13 h · 19 h · 20 h

Diumenge 15 de novembre
11 h · 12 h

📍 Lloc
Pretori Castell del Rei
Plaça del Rei s/n

🎟 Entrada
10 € (amb fiança retornable 100% a partir del dia 16 de novembre)

ENTRADES