Esteu aquí: Inici La ciutat Notícies Notícies 2009 El Pla de competitivitat de la Tarraco romana es posa en marxa

El Pla de competitivitat de la Tarraco romana es posa en marxa

El Pla de competitivitat de la Tarraco romana es posa en marxa

09/03/2009
El Pla de Competitivitat de la Tarraco romana és una iniciativa compartida per les 4 administracions municipals on es troba el Patrimoni Mundial romà: Altafulla, Constantí, Roda de Barà i Tarragona. Han liderat el projecte i  van aconseguir que l’administració de la Generalitat i la de l’Estat donessin suport a un Pla que pretén consolidar la Tarraco romana com una destinació principal del turisme cultural de la Mediterrània.
 
Aquest projecte suposarà una inversió de més de 4 milions de euros en 3 anys, repartides a parts iguals entre l’administració catalana, la de l’Estat i el Consorci que els 4 ajuntaments han de crear per a la gestió del Pla.
 
Propostes concretes
El Pla orienta les seves accions en 4 grans productes prioritari. El primer són les estades de pocs dies (city breaks) tan de turisme internacional com domèstic. En segon lloc, les excursions de dia, per tal d’augmentar la presència en el conjunt de la Tarraco romana del turisme cultural de sol i platja, i també la dels creueristes que utilitzen el port de la ciutat, a més d’augmentar la quota del gran mercat de l’àrea metropolitana de Barcelona. El tercer producte està orientat cap l’augment del turisme de reunions i negocis, i el darrer, de caràcter estructurant del territori, a la consolidació de la ciutat de Tarragona com un node principal de distribució de fluxos de turisme cultural cap a la resta de l’espai de la demarcació (hub turístic).
 
Per assolir l’objectiu indicat i consolidar aquests productes s’ha desenvolupat un Pla d’Actuació, l’execució del qual és la concreció de l’objecte del recolzament institucional. El Pla de Competitivitat de la Tarraco romana contempla fins a 43 accions a executar en els propers 3 anys, i que impliquen propostes pels 4 municipis que integren el Patrimoni Mundial.
 
5 grans eixos
Les accions estan agrupades en 5 eixos temàtics, sent el de Planificació, organització i gestió del producte turístic el que ha de començar a fer realitat operativa el projecte. La creació del Consorci Gestor, el nomenament de la gerència del Pla o el disseny de manuals de producte per a la gestió dels conjunts per a cadascun dels enclavaments en són les accions estrella d’aquest eix.
 
El segon eix d’actuació s’orienta cap a l’especialització dels recursos i la tematització de l’oferta. En aquest bloc destaca la creació de Plans d’Aprofitament per a cadascun dels conjunts monumentals vinculats a la Tarraco romana, a més de definir un Pla d’Interpretació del patrimoni d’aquest període. La millora de la connectivitat entre els diferents conjunts és també una de les propostes a desenvolupar.
 
El tercer eix gira al voltant del concepte d’especialització de la destinació. Integra la creació d’un centre d’interpretació d’aquest període, el desenvolupament d’un pla de senyalització específica pel conjunt del patrimoni de la Tarraco romana, així com el reforçament d’un programa de merchandising potent, que permeti la presència de la destinació arreu.
 
El quart eix és el del màrqueting i comercialització del producte turístic especialitzat. Contempla el desenvolupament d’accions comercials als mercats prioritaris, així com la creació de material promocional específic per al conjunt dels actius del Patrimoni mundial. Una de les accions més esperades és la millora de punts i espais per a la informació turística a la ciutat de Tarragona, i que també s’ha contemplat en aquest projecte.
 
El darrer eix, amb menys accions, però igualment important, està orientat al desenvolupament de serveis turístics especialitzats. En aquest àmbit es treballarà per desenvolupar el caràcter de destinació enogastronòmica del conjunt, així com de desenvolupar eines tecnològiques que permetin una millor gestió del  flux de visitants entre els diferents enclavaments del conjunt.
 

El Pla de Competitivitat és un pla orientat a la millora de les condicions de competència, tal i com el seu nom suggereix, i totes les accions estan encaminades a reforçar directament aquest objectiu. És per això que no contempla directament la millora de l’entorn urbanístic dels espais on s’ubica el Patrimoni mundial, però sí que genera una certa necessitat per adequar els seus entorns, per adaptar-se a les necessitats d’augment de visitants.

Segells de reconeixement d’administració oberta