Esteu aquí: Inici La ciutat Notícies Notícies 2010 L’Ajuntament presenta un nou equipament per a l'atenció a les persones sense llar

L’Ajuntament presenta un nou equipament per a l'atenció a les persones sense llar

L’Ajuntament presenta un nou equipament per a l'atenció a les persones sense llar

Aquest nou servei consolida el model engegat el passat mes d’agost, que en aquests tres mesos ha gestionat 1.405 àpats i 303 allotjaments
05/11/2010

L’Ajuntament ha presentat avui un nou creat per a atendre les persones sense sostre. Aquest nou espai no és la continuïtat del què s’ha tingut fins ara, ja que, a banda de l’espai físic, suposa un enfocament i unes solucions diferents per a les persones amb aquesta problemàtica.

A Tarragona, durant els últims 20 anys aquest servei ha estat gestionat per una entitat privada, en concret, Càritas, amb el suport de l’Ajuntament i de la Xarxa Santa Tecla. A mitjans d’aquest any, 2010, Càritas expressa la seva voluntat de no seguir donant aquest servei i aleshores la Xarxa Santa Tecla fa una nova proposta d’externalització i s’estudia el projecte; que finalment s’acaba desestimant per dues raons: d’una banda perquè la proposta era inviable econòmicament i d’altra banda perquè calia superar el model assitencialista.
 
Així mateix, cal dir que el tancament d’aquest edifici no va suposar en cap cas un cessament de l’atenció ja que, durant aquest temps, s’ha seguit prestant. Això sí, aplicant ja el canvi de model a una atenció més integral.
 
Cal remarcar que el servei d’atenció mai ha estat interromput i que des del passat mes d’agost s’estan atenent  les persones sense llar a l’oficina d’atenció de serveis socials a la Part Alta i que en total s’han gestionat 1.405 àpats i 303 allotjaments.
 
Està venint, doncs, un 90% de la població registrada com a sense sostre que tenim a la ciutat.
 
Com a exemple del treball personalitzat que estem fent a hores d’ara podem dir que tenim en projecte de reinserció sociolaboral a 3 persones i una quarta que ha acceptat entrar en un programa de deshabituació alcohòlica.
L’important és que sempre s’ha prestat el servei, que hi ha hagut solució de continuïtat. I que ara, amb el nou local, millorarà qualitativament.
 

Condicions que reunirà el Nou Servei d’Atenció a les Persones sense Sostre

Donarà resposta específica a les necessitats del col·lectiu, tenint en compte que:
  • La resposta ha de ser individualitzada
  • Pot variar segons la voluntat i l’evolució de cada persona usuària
  • Sempre cobrirà les necessitats mínimes
  

Grups als quals assisteix i serveis que prestarà

En el Nou Servei distingirem tres grups de persones usuàries, amb la finalitat de donar-los un servei més adequat a les seves necessitats. Així, els casos de persones que viuen al carrer es consideren: 
  • Crònics i Habituals: recursos:
    • Allotjament
    • Alimentació
    • Higiene personal i roba
    • Atenció sanitària
    • Prestacions econòmiques
  • Incipients: recursos:
    • Cobrir les necessitats més bàsiques
    • Facilitar l’accés a serveis i prestacions
    • Reinserció social i laboral
  • Transeünts de pas per la ciutat:
    • Alimentació, higiene personal i allotjament
    • Transport que garanteixi l’apropament al seu entorn familiar i/o social, on puguin restablir-se
 

El Punt d’Atenció

 

Equipaments

  • És un local fàcilment accessible i dotat amb els serveis de dutxes i lavabos, a més d’una zona d’atenció per a la tramitació administrativa, gestions necessàries i serveis tècnics.
  • És un espai on es fa l’atenció a la persona usuària i se la deriva al recurs més adient en funció de cada cas (atenció personalitzada), a més de facilitar-li roba i estris de neteja, així com una dutxa.
 

Personal

  • L’equip humà que realitzarà la primera atenció a la persona usuària del Punt d’Atenció estarà integrat per una Treballadora familiar i un Integrador Social.
 

Horari

  • El Punt d’Atenció estarà obert en horari de matí. Ha de ser un lloc molt normalitzat que no generarà cap aglomeració ni una major concentració de població indigent.
  • Excepcionalment, durant la campanya “Iglú” quan posem en marxa el programa onada de fred, el Punt d’Atenció també estarà obert durant la tarda per acabar de donar suport al servei.
 

Alimentació i pernoctacions:

  • No són serveis que s’ofereixin al Punt d’Atenció, sinó que se segueix prestant als restaurants de la ciutat. En aquest sentit, hi ha molts restaurants disposats a donar àpats. Tenim la possibilitat de donar servei de menjador a 35 persones en un únic lloc, de moment derivem 3-4 persones màxim a cada lloc per a no generar conflictes ni aglomeracions.
  • Pel que fa a les pernoctacions, la mitjana es de 10-12 per nit.
 

Ubicació

  • El local del Punt d’Atenció està ubicat al carrer Simth, núm 6 (baixos) i començarà a funcionar abans de Nadal.
 

Treball en xarxa i protocol d’actuació

  • Si les persones en situació d’exclusió per trobar-se vivint al carrer (transeünts o sense llar) han arribat a aquesta situació a causa de múltiples factors i pateixen les conseqüències dels processos d'expulsió dels sistemes de protecció social, no podem esperar a trobar una resposta unilateral per part dels Serveis Socials, sinó que cal dissenyar estratègies que impliquin al conjunt del sistema.
  • El protocol dissenyat relaciona els diferents departaments i administracions que juguen un important paper en l’atenció.
Segells de reconeixement d'administració oberta