Esteu aquí: Inici La ciutat Notícies Notícies 2010 La ciutadania ja pot fer tràmits integrals i personalitzats amb l’Ajuntament des de casa

La ciutadania ja pot fer tràmits integrals i personalitzats amb l’Ajuntament des de casa

La ciutadania ja pot fer tràmits integrals i personalitzats amb l’Ajuntament des de casa

Des d’avui el web municipal disposa de la carpeta de serveis i tràmits amb 70 fitxes informatives, 11 de les quals permeten realitzar tràmits electrònics integrals
26/07/2010

 

L’Ajuntament de Tarragona ha posat en marxa avui la seva carpeta de serveis i tràmits. Amb aquesta nova eina la ciutadania ja pot realitzar fins a 11 tràmits des de casa a través del web municipal, com ara sol·licitar un volant d’empadronament o modificar les seves dades fiscals. A més, també disposa de fitxes informatives de 59 serveis municipals. La tinent d’alcalde de Societat de la Informació, Begoña Floria ha explicat: “des d’avui la relació de la ciutadania amb l’Ajuntament canvia radicalment, amb aquest nou servei facilitem la relació i ens adaptem a les necessitats actuals, a més d’agilitzar la tramitació interna”.  La carpeta ciutadana posa a disposició de la ciutadania un espai online de fàcil accés i segur perquè pugui realitzar tràmits amb l’Ajuntament a qualsevol hora del dia. D’aquesta manera, s’estalvia temps i desplaçaments a les dependències municipals.
 
L’objectiu final de la carpeta és incloure tots els serveis i tràmits municipals. En aquesta primera fase, s’han prioritzat els tràmits més demandats per la ciutadania a les Oficines d’Atenció al Ciutadà i al Contribuent. La carpeta es pot consultar directament mitjançant l’adreça http://tramits.tarragona.cat o bé a través del web principal de l’Ajuntament, www.tarragona.cat.  A la carpeta la ciutadania podrà trobar-hi:
  • Fitxes descriptives dels tràmits municipals, on s’especifica tota la informació perquè la ciutadania conegui en què consisteix aquest tràmit i què ha de fer per demanar-lo. Actualment es pot consultar la descripció de 59 fitxes classificades per temes i perfils. D’aquesta manera es pot consultar la informació dels tràmits relacionats amb el padró, serveis socials i habitatge, entre d’altres.
  • La tramitació telemàtica d’alguns tràmits, com ara l’expedició automàtica de documents o la sol·licitud d’alguns espais mitjançant formularis electrònics. En aquests moments es poden realitzar telemàticament 11 tràmits, relacionats majoritàriament amb l’expedició de volants d’empadronament  i amb la consulta i modificació de les dades fiscals. S’ha decidit prioritzar la gestió electrònica d’aquests tràmits perquè són dels més demanats per la ciutadania: l’any 2009 es van realitzar a l’OMAC 25.092 consultes i peticions relacionades amb els volants d’empadronament, i en el primer semestre de 2010 es van atendre 1.198 consultes a l’Oficina d’Atenció al Contribuent relacionades amb el domicili fiscal.
  • La consulta de dades personals, com ara la informació actualitzada del padró o les dades fiscals i tributàries del contribuent a través de l’eina La meva carpeta. D’aquesta manera el ciutadà podrà obtenir, entre d’altres, una relació completa de tots els rebuts municipal dels últims exercicis fiscals.
 
Mitjançant una eina de seguiment, l’usuari de la Carpeta podrà saber en tot moment l’estat dels tràmits i expedients iniciats amb l’Ajuntament.
 
Amb la posada en marxa de la carpeta de serveis i tràmits, l’Ajuntament de Tarragona compleix amb els criteris marcats per la Llei 11/2007, que regula l’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. D’aquesta manera la carpeta garanteix la privacitat de les dades i la validesa dels documents expedits, a més de complir amb els criteris d’accessibilitat establerts per la normativa vigent.
 

Una aplicació a mida

L’Ajuntament de Tarragona va començar a tramitar amb l’eina l’eTram, la plataforma genèrica de tramitació electrònica proporcionada pel Consorci de l’Administració Oberta de Catalunya (AOC) amb 5 tràmits. Aquesta nova aplicació, en canvi, ha estat dissenyada a mida segons les necessitats de l’Ajuntament de Tarragona, ja que la plataforma de tramitació electrònica està integrada amb el registre d’entrada general del consistori i la base de dades de tercers. Aquestes integracions fan de la carpeta de l’Ajuntament de Tarragona una de les més avançades des del punt de vista tècnic del conjunt de carpetes dels ajuntaments catalans.
 
L’Àrea de Societat de la Informació de l’Ajuntament de Tarragona ha liderat el desenvolupament de la carpeta de serveis i tràmits, que ha estat desenvolupada tècnicament per l’empresa Semic. El projecte ha tingut un pressupost de 62.448,44 €, dels quals una bona part han estat subvencionats per l’AOC. Cal recordar que el 2008 l’Ajuntament de Tarragona va posar en marxa un projecte que incloïa l’ampliació del web municipal amb la creació dels webs de les conselleries i el desenvolupament de la carpeta de serveis i tràmits. Aquest projecte tenia un pressupost global de 132.000 €, dels quals 85.260 € van ser subvencionats per l’AOC.
 

Cap a la modernització administrativa

L’Ajuntament de Tarragona es troba immers en un procés de modernització administrativa i la posada en marxa de la carpeta de serveis i tràmits és un dels primers passos que es fa en aquest sentit. Paral·lelament, l’Ajuntament està treballant en altres projectes:
  • La implantació d’un gestor únic d’expedients, Sigem, que agilitarà la tramitació dels expedients en els diferents departaments de l’Ajuntament.
  • La carpeta empresa. Es tracta d’una aplicació similar a la carpeta de serveis i tràmits, però que incorpora un registre de representats que permetrà a les empreses poder realitzar les seves gestions amb l’administració còmodament.
  • La seu electrònica, un nou espai web que englobarà diferents serveis municipals com la carpeta de serveis i tràmits, la carpeta empresa, el tauler d’anuncis i el perfil del contractant. Tota la informació disponible en aquesta futura plataforma estarà certificada per l’Ajuntament, tal com estableix la Llei 11/2007.
 

El certificat digital

Per a la gestió telemàtica de la majoria de tràmits i per a la consulta de dades personals els usuaris necessitaran el certificat digital, un document electrònic que garanteix la identitat d'una persona en un sistema informàtic i permet realitzar tràmits telemàtics amb plenes garanties tècniques i jurídiques en diferents portals o plataformes, com la Carpeta de serveis i tràmits de l’Ajuntament de Tarragona.

A Catalunya, el principal proveïdor de certificats digitals és l’Agència Catalana de Certificació, CATCert. Es pot demanar gratuïtament a través del web www.idcat.net.
Els nous DNI ja incorporen certificats electrònics. Per utilitzar-los es necessita de forma indispensable un lector de targetes.

La Fábrica Nacional de Moneda y Timbre també ofereix un certificat digital àmpliament reconegut. Es pot demanar a través del seu web www.fnmt.es.
Segells de reconeixement d’administració oberta