Moció de JuntsxTGN per la creació d'un Consell Municipal de Serveis Socials

19/06/2020

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

Malgrat petits avenços, a l’Ajuntament de Tarragona encara ens queda camí per recórrer per aconseguir una participació ciutadana real que disposi dels instruments necessaris per incorporar definitivament al veïnat i a totes les entitats i associacions de la ciutat en la presa de decisions.

Un dels àmbits on la participació de la ciutadania ha de ser cabdal és el dels Serveis Socials. Tot i disposar d’altres consells i taules municipals encaminades a afavorir la participació en determinats àmbits socials com ara els de la discapacitat i la gent gran, nombroses entitats del tercer sector que actuen a la ciutat no formen part de cap òrgan participatiu vinculat amb l’Ajuntament de Tarragona. De fet, Tarragona és l’única capital catalana que encara no disposa d’un Consell Municipal de Serveis Socials en la seva globalitat.

És imprescindible que des de l’administració local s’involucri a tots els agents socials de la ciutat en la presa de decisions en matèria de polítiques socials. Les persones que treballen i/o col·laboren en activitats relacionades en el benestar social són les que disposen d’una major informació de la realitat i de les necessitats d’aquest àmbit a la ciutat. Una de les necessitats actuals, entre moltes altres, és la d’elaborar una llista única de les famílies usuàries tant dels serveis socials municipals com de les entitats de caràcter assistencial per disposar d’una radiografia real i poder posar en marxa les accions més adequades.

Des de l’Ajuntament de Tarragona hem d’apostar per una etapa més activa on es fomenti la participació ciutadana i el debat entorn totes les activitats del tercer sector de la ciutat. Cal promoure un espai on totes les entitats i organitzacions d’aquest àmbit puguin transmetre les seves experiències, inquietuds, necessitats i on es fomentin les bones pràctiques en la intervenció social.

En els darrers mesos i en context de la crisi per la Covid-19, diverses entitats socials de la ciutat han tingut dificultats per posar-se en contacte amb l’Ajuntament de Tarragona davant les necessitats i urgències que tenien i segueixen tenint dia a dia. Es tracta d’una problemàtica que s’arrossega des de fa anys i que aquesta crisi sanitària, econòmica i social ha tornat a evidenciar.

La creació del Consell Municipal de Serveis Socials permetrà millorar la relació i la coordinació entre les entitats del tercer sector i l’Ajuntament de Tarragona, esdevenint un nexe entre l’administració local i la ciutadania. Entre altres objectius, aquest nou òrgan de participació també possibilitarà analitzar la situació de l’acció social a Tarragona, realitzar un informe anual, fer un seguiment i una avaluació de l’actuació municipal i de la realitat de la ciutat; i formular i executar propostes de millora.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de Junts per Tarragona a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.-. Crear el Consell Municipal de Serveis Socials de Tarragona com a òrgan de participació ciutadana per analitzar, consultar, debatre i proposar millores en matèria de serveis socials a la ciutat.

SEGON.- Crear i aprovar, al llarg d’aquest any 2020, el reglament de funcionament del Consell Municipal de Serveis Socials de Tarragona mitjançant un procés participatiu amb les entitats del tercer sector i d’acord amb el que estableix la normativa vigent.

TERCER.- Que el futur Consell Municipal de Serveis Socials de Tarragona estigui format per personal tècnic, membres de tots els grups municipals i representants de les entitats i organitzacions que treballen i/o col·laboren amb activitats relacionades en el benestar social i la qualitat de vida a la ciutat.

QUART.- Informar d’aquest acord a les entitats del tercer sector de la ciutat de Tarragona.

A Tarragona, 10 de juny de 2020

Dídac Nadal Abad