Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Mandat 2019-2023 Articles d'opinió Dídac Nadal: El govern més ‘mediambientalment sostenible’...?

Dídac Nadal: El govern més ‘mediambientalment sostenible’...?

02/09/2020

Hi ha poques coses que generin un consens tan ampli com la premissa que els vehicles elèctrics estan cridats a convertir-se en els grans protagonistes en l’àmbit de la mobilitat en un futur immediat. Segons dades de la Generalitat de Catalunya, de desembre de 2019, actualment al nostre país hi ha matriculats 17.000 vehicles elèctrics. El parc mòbil de vehicles poc contaminants creix de manera ràpida i constant. Fins i tot a Tarragona es van adquirir els dos primers vehicles 100% elèctrics el darrer mes d’octubre!

Els vehicles elèctrics han de ser una aposta de present a Tarragona. Però per ser-ho cal creure-s’ho i actuar en conseqüència. Actualment, a la ciutat trobem un total de 8 punts de recàrrega municipal: dos de càrrega ràpida (Plaça Imperial Tàrraco i a l’Arrabassada) i sis més de recàrrega semi ràpida (Anella Mediterrània, Les Gavarres, Parking de l’Hospital Joan XXIII, Rambla President Lluís Companys, Av. Vidal i Barraquer i al Parking Saavedra). Aquesta oferta es complementa amb l’oferta privada, però caldria qüestionar si és una xarxa pública prou àmplia per satisfer la demanda d’un sector a l’alça.

El que no deixa de cridar l’atenció és que, actualment, a Tarragona trobem aparcaments municipals on els vehicles elèctrics de la flota municipal poden efectuar les seves recàrregues de bateria però, en canvi, aquests punts no estan a disposició dels usuaris de l’aparcament, propietaris de vehicles elèctrics.

D’altra banda, Tarragona, com a membre de l’Aliança de municipis per la interoperabilitat, és beneficiària del Pla Estratègic per al desplegament d’infraestructures de recàrrega per al vehicle elèctric a Catalunya (PIRVEC). En tant que membre d’aquesta aliança, els punts de recàrrega municipals de Tarragona funcionen (entre altres sistemes de pagament) amb una targeta unificada amb la qual es pot pagar la recàrrega a tots els municipis que formen part d’aquesta aliança.

Sorprenentment, aquesta targeta no es pot expedir a Tarragona, cal desplaçar-se a municipis propers com Cambrils, Valls o Reus per obternir-la. Encara és més sorprenent que des de l’empresa pública d’aparcaments no tenen coneixement de l’existència d’aquesta targeta.

Els vehicles elèctrics suposen un estalvi energètic i econòmic (a Tarragona tenen una bonificació del 50% sobre l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica, aparcament gratuït a les zones blaves i descomptes als aparcaments municipals) i, entre altres beneficis, són nets i no fan soroll.

Cal incorporar més vehicles elèctrics a la flota municipal, incloure criteris de mobilitat elèctrica i baixes emissions als plecs de contractació, augmentar els punts de recàrrega ràpida, redactar un Pla de mobilitat elèctrica, incentivar l’ús de vehicles elèctrics i limitar l’accés als vehicles contaminants. I sobretot cal que el govern municipal, autoproclamat el govern més mediambientalment sostenible de la història de la ciutat posi en pràctica la teoria i faci un pas endavant per facilitar que els vehicles elèctrics siguin, realment, una aposta de present a Tarragona.

Tarragona, 28 d’agost de 2020

Dídac Nadal