Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Notícies de govern i oposició Notícies 2023 El Consell Plenari aprova el Pla Local de Cooperació i el Pla Estratègic de Centres Cívics

El procés d'elaboració dels dos plans ha comptat amb la participació de diverses entitats i col·lectius de la ciutat
El Consell Plenari aprova el Pla Local de Cooperació i el Pla Estratègic de Centres Cívics Foto: Isaias Mena
28/04/2023

El Plenari de l'Ajuntament de Tarragona ha aprovat aquest matí, per unanimitat, el Pla Estratègic de Centres Cívics. Com a equipaments de proximitat amb més de trenta anys d'història, connectats amb el territori i la ciutadania, i que esdevenen un punt de trobada entre persones i col·lectius, els Centres Cívics requerien la construcció d'un programa que els definís com a equipaments de i per la ciutadania i que recollís la gran diversitat de mirades i vivències en un document compartit.

A partir d'aquest Pla Estratègic, la Xarxa de Centres Cívics té l'oportunitat de posar al centre les polítiques en matèria d'acció comunitària, cultural i social de la ciutat, definir els equipaments de proximitat necessaris i projectar els reptes per ampliar, avaluar i millorar aquest servei de proximitat.

El procés d'elaboració del pla s'ha estès durant dos anys (2021-2022). S'ha impulsat des del mateix departament de Centres Cívics i s'ha comptat, també, amb assessorament extern i amb la participació d'11 departaments municipals, 16 entitats i col·lectius i s'ha convidat a tots els grups municipals a participar-hi. També va obrir una enquesta ciutadana, ja que tot i estar en un context marcat per la pandèmia era necessari incorporar les màximes definicions i aportacions possibles.

Durant la seva gestació, s'han dut a terme diferents grups de treball amb l'objectiu de crear una visió sobre la realitat dels centres cívics i ajudar a assentar les bases de futur de la Xarxa. A cada grup de treball s'han definit els valors, missió, objectius i reptes del servei que han esdevingut cabdals per a la redacció del present pla.

El pla estratègic s'estructura en quatre parts, la primera on es posa de manifest el valor estratègic i la visió de la Xarxa de Centres Cívics; a la segona es dibuixen el mapa d'equipaments actual i s'aborden models de gestió a dur a terme; la tercera tracta del marc operatiu, on es defineixen les programacions, els projectes i els serveis que es duen a terme a més de la definició dels equips de treball que hi formen part i el seu entorn relacional. I finalment, els reptes de futur, determinats en reptes per iniciar aquest 2023 i el 2024 i per continuar durant els anys 2025 i 2026, recollits en 6 eixos on es presenten un conjunt de mesures determinades per 23 objectius estratègics i 51 objectius operatius per una millor avaluació del funcionament del servei.

Per la seva banda, l'aprovació del Pla Local de Cooperació 2023-2024, comporta una resposta necessària al compliment d'un treball extens, fruit d'un procés de diagnosi, anàlisi i avaluació de les polítiques de Cooperació a l'Ajuntament de Tarragona, on hi han participat veus diverses provinents d'entitats, associacions i moviments socials així com la ciutadania.

Entre els anys 2017-2020, el departament de Cooperació es va dotar d'unes línies estratègiques que, a través d'un procés participatiu d'avaluació, van d'esdevenir el punt de partida de l'elaboració d'aquest primer Pla de cooperació de la ciutat.

Aquest pla contempla, doncs, les diferents tasques amb competència dins la conselleria de Cooperació, que corresponen a, d'una banda, les accions de cooperació directa a nivell municipal; les de cooperació indirecta o executades a través de les ONG i promogudes per l'Ajuntament a partir de la convocatòria de subvencions, per altra banda. Així com pel fet de transversalitzar les polítiques de cooperació a altres àrees i serveis municipals i l'ajut humanitari i d'emergències, responent a les situacions d'emergència, siguin d'origen natural o humà, de països empobrits o en conflicte; entre d'altres.

Aquest Pla municipal contempla a més treballar en la línia de l'Agenda 2030 i els seus 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), així com l'Acord de París sobre el Canvi Climàtic, que responen amb un compromís renovat amb la cooperació i el multilateralisme i una voluntat transformadora per a erradicar la pobresa, reduir les desigualtats, i aconseguir el desenvolupament sostenible sense que ningú quedi enrere, des del protagonisme nacional i la responsabilitat compartida; tots ells objectius que també segueix el nou pla aprovat a Tarragona.

Finalment, el Pla també es fa ressò i s'alinea amb les polítiques de cooperació impulsades per l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al desenvolupament (AECID) i l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD), adoptant l'Enfocament de Gènere i Basat en Drets Humans (EGiBDH), amb un enfocament que posa les persones al centre i reforça la importància dels governs locals a dur a terme accions d'incidència a favor del respecte dels drets humans.