Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal PPC Notícies i mocions 2015 Moció per iniciar els tràmits per obtenir les certificacions de 'Destinació de Turisme Familiar' i de 'Sello de Turismo Familiar'

Moció per iniciar els tràmits per obtenir les certificacions de 'Destinació de Turisme Familiar' i de 'Sello de Turismo Familiar'

Moció per iniciar els tràmits per obtenir les certificacions de 'Destinació de Turisme Familiar' i de 'Sello de Turismo Familiar'

28/09/2015

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’Agència Catalana de Turisme (ACT) distingeix, mitjançant la certificació de Destinació de Turisme Familiar (DTF), aquells municipis que són “especialment sensibles a aquest segment de la demanda i ofereixen uns equipaments i serveis adaptats a les necessitats de les famílies amb nens”. A la província, Calafell, Salou, Cambrils, Vila-seca (La Pineda Platja), les Muntanyes de Prades i, recentment, El Vendrell, són els indrets que ja gaudeixen d’aquesta certificació.

Estableix l’ACT que “un dels principals objectius del segell DTF per a municipis del litoral és el reposicionament de destinacions madures molt conegudes pel turista o bé d’aquelles en les que cal un impuls que les faci encara més atractives davant de l’oferta creixent de sol i platja de l’arc mediterrani amb l’objectiu d’ajudar-les a diferenciar-se de la competència”. Aquest seria el cas de Tarragona, ciutat que presenta cada cop un turisme més perllongat en el temps, no exclusivament basat en una oferta de platja, i que presenta suficients establiments d’allotjament, restauració, i d’oci i lleure que, al igual que pels adults, poden ser adreçats als nens. Es tracta d’acollir tant aquesta demanda atractiva, com a les prop de 100.000 famílies nombroses catalanes, 2.500 de les quals viuen a la ciutat de Tarragona.

A més a més, segons les dades oferides per l’ “Estudi sobre polítiques locals de suport a les famílies nombroses” presentat el 12 de maig de 2015 per l'Associació de Famílies Nombroses de Catalunya (FANOC), els ajuntaments catalans “suspenen” en matèria d'ajudes a les famílies nombroses, i reclamen una major difusió, per part de l’administració local, de les possibles mesures que les podrien afavorir.

L’obtenció d’aquesta certificació implicaria obtindre, per Tarragona, una distinció pel seu posicionament vers el client familiar, un sector turístic que no ha estat massa potenciat en una ciutat Patrimoni de la Humanitat, que compta amb diferents espais dels que poden gaudir les famílies amb nens. De fet, el 60% dels visitants que arriben a Catalunya s’integren en el segment de turisme familiar, és a dir, adults amb fills que vénen a gaudir de l’estada.

Una DTF és atorgada si un Ajuntament ofereix serveis especialitzats per a les famílies, especial atenció a les normes de seguretat, tant en espais públics com en la resta d’establiments certificats amb la marca o que gaudeixen d’aquest segell, un ampli programa d’animació, serveis i activitats per a nens, instal·lacions adequades per als més petits en zones públiques, allotjaments i oferta complementària, i fàcil accés a la informació dels programes d’activitats diàries, per planificar millor l’estada. I, en aquest sentit, Tarragona està suficientment preparada per a oferir aquest servei a aquest sector poblacional.

D’altra banda i més enllà de l’àmbit exclusivament català, existeix un altre reconeixement en matèria de turisme familiar, en aquest cas a nivell nacional, atorgat per la “Federación Española de Familias Numerosas (FEFN)”, mitjançant el denominat “Sello de Turismo Familiar (STF)”, creat l’any 2013.

Aquesta distinció també serveix per a promocionar els establiments i destinacions turístiques que facin una aposta pel turisme familiar, avalant instal·lacions, centres culturals, així com emplaçaments turístics de les localitats i fins i tot municipis (com és el cas de Toledo), que siguin pensades per les famílies amb nens.

I és que, segons un estudi realitzat per l’empresa turística DNA per a la FEFN, les principals destinacions de turisme familiar escollides per les famílies són la ciutat de Madrid i les províncies d’Alacant i Tarragona, aspecte que destaca que la nostra ciutat es beneficia turísticament de les localitats veïnes però que encara ha d’aprofundir com a ciutat per a ser una principal destinació familiar per sí mateixa. De fet, l’elaboració d’un nou producte anomenat “Turismo familiar a les Ciudades Patrimonio” és precisament un dels punts del Pla Operatiu 2015 del Grupo de Ciudades Españolas Patrimonio de la Humanidad, de la que Tarragona en forma part.

S’ha de tindre en compte, a més, que Tarragona ja gaudeix d’aquesta certificació nacional pel que fa a la seva Catedral, i que, a banda de que per sí mateixa podria obtenir-la, hi han d’altres espais que mereixerien aquest mateix reconeixement, com ara els recintes històrics que formen part del conjunt arqueològic de Tarraco, Patrimoni de la Humanitat.

En definitiva, es tracta de convertir Tarragona en una ciutat atractiva per les famílies, per considerar que reuneix els requisits necessaris per a obtindre ambdós reconeixements, i al tractar-se d’un aspecte que millorà la imatge de la ciutat envers els visitants, i que la consolidarà com a destí turístic de primer ordre.

És per aquest motiu que l’Ajuntament de Tarragona adopta els següents

ACORDS

PRIMER.- L’Ajuntament de Tarragona iniciarà els tràmits per tal de demanar l’obtenció de la certificació de Destinació de Turisme Familiar, atorgada per l’Agència Catalana de Turisme.

SEGON.- L’Ajuntament de Tarragona iniciarà, simultàniament amb l’anterior sol·licitud, donat que és compatible, els tràmits per tal de demanar l’obtenció del “Sello de Turismo Familiar”, atorgat per la “Federación Española de Familias Numerosas” a nivell de ciutat.

TERCER.- L’Ajuntament de Tarragona adaptarà la seva oferta al turisme familiar, disposant els recursos principals del municipi (espais culturals, naturals i platja), i la seva oferta en restauració i d’altra complementària (com per exemple, punts d’informació turística), dissenyant amb les associacions hoteleres, gastronòmiques i de restauració, uns programes per tal de garantir a les famílies visitants tota una sèrie de serveis adequats a les seves necessitats concretes.

QUART.- Un cop entri en funcionament el Comitè Marca Tarragona, aquest serà l’organisme que coordinarà, potenciarà ambdues certificacions i difondrà un turisme familiar vers els visitants, mitjançant uns programes i protocols de qualitat amb les entitats implicades.

Segells de reconeixement d’administració oberta