Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal PPC Històric Notícies, mocions i articles 2019-2023 Mocions Moció per tal que es retiri la pancarta amb el lema "Llibertat presos polítics" de la façana de l'Ajuntament de Tarragona i es garanteixi la neutralitat dels equipaments municipals

30/09/2019

Podeu accedir a la moció en format pdf en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Al Plenari del dia 19 de juliol de 2019 els grups d’ERC-MEC, Junts per Tarragona i la CUP, amb el suport de l’ANC, Arran, Òmnium Cultural, entre d’altres, van presentar una moció per a penjar una pancarta amb el lema “Llibertat presos polítics” a la façana de l’Ajuntament de Tarragona. A la votació es va produir un empat de 12 vots a favor i 12 en contra –amb 2 abstencions d’En Comú Podem-, i l’alcalde Ricomà va fer ús del seu vot de qualitat per tal que la moció quedés aprovada.

L’equip de govern, al impulsar aquesta moció, va pretendre donar aparença de legitimat a una imposició partidista que demostra un menyspreu a la casa de tots els tarragonins. L’alcalde Ricomà, al prendre aquesta decisió, va mostrar un tarannà més propi d’agitador social que el que li correspon institucionalment a un batlle, donat que és evident que aquesta pancarta que ocupa la façana de l’edifici consistorial ofèn i crispa a més de la meitat dels nostres veïns. Des del dia 25 de juliol fins avui, l’esmentada pancarta roman penjada a la façana de l’Ajuntament de Tarragona.

Les institucions han de ser un espai de trobada, de representativitat de la ciutadania i de debat d’idees. Per això, es fonamental preservar la seva neutralitat, objectivitat i imparcialitat. Els espais públics, les places i carrers han d’ésser espais de llibertat, pluralitat i de convivència, però amb aquestes accions el separatisme pretén apropiar-se de les institucions i de la vida pública dels ciutadans. Una administració que representa a tots -com és el Consistori- ha de deixar al marge les ideologies i vetllar per la neutralitat ideològica dels edificis municipals, respectar la llei i afavorir que tots els ciutadans, tinguin la ideologia que tinguin, puguin sentir-se representats.

En aquest sentit es va pronunciar el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (Sentència nº 579/2018), quan va apel·lar al principi de “neutralitat i objectivitat institucional”. Aquesta exigència de neutralitat –va aclarir- “és incompatible amb actuacions institucionals ‘partidistes’, alineades amb les pretensions d’un grup de ciutadans amb la inevitable exclusió de la resta”. També cal tenir en compte que el Defensor del Pueblo, el 7 d’agost de 2018, va declarar que “la llibertat d’expressió de les persones a les instal·lacions públiques té el seu límit al principi de neutralitat ideològica dels poders públics”, principi que es fonamenta en el fet que els ciutadans que acudeixen a elles tenen una pluralitat de posicions que han de ser respectades “sense que ningú pugui sentir-se molest o aliè a la institució pública de la que es tracti, que és de tots i per a tots”.

Per tal que l’espai públic i els edificis municipals de Tarragona no esdevinguin un instrument de propaganda política al servei d’una determinada ideologia i les nostres institucions siguin respectuoses amb la llei i els principis constitucionalistes, per afavorir la concòrdia entre els nostres veïns i no la desunió, el Grup Municipal del Partit Popular de Tarragona, sotmet a la consideració del Consell Plenari els següents ACORDS

PRIMER.- Que el govern municipal retiri immediatament la pancarta amb el lema “Llibertat presos polítics” penjada a l’Ajuntament de Tarragona.

SEGON.- Que el govern municipal garanteixi la neutralitat ideològica dels edificis i equipaments municipals.

Tarragona, 19 de setembre de 2019