Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal PSC Notícies i mocions 2019 fins al juny EL GRUP MUNICIPAL PSC PRESENTA UNA MOCIÓ PER ADHERIR-NOS AL PROJECTE CIUTATS DEFENSORES DELS DRETS HUMANS 2019

01/04/2019

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La defensa dels drets humans és un deure que totes les administracions han d’assumir i que cal realitzar a escala global i local, tal com s’estableix al dret internacional dels drets humans.

Els municipis tenen un paper fonamental en la promoció i garantia dels drets humans i per això han elaborat i assumit documents com la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat i la Carta-Agenda Mundial de Drets Humans a la Ciutat.

Les Nacions Unides demanen als governs una protecció especial als defensors i defensores de drets humans: individus, grups i organismes de la societat que promouen i protegeixen els drets humans i les llibertats fonamentals, particularment pel que fa a col·lectius en situació de vulnerabilitat.

Molts d’aquests defensors i defensores posen en perill la seva vida i llibertat pel fet de reivindicar i exercir drets que són universals. Al 2018, 321 defensors i defensores en 27 països van ser atacats i assassinats pel seu treball, el número més alt mai registrat, segons dades de Front Line Defenders.

En solidaritat amb les lluites pels drets humans a tot el món, i en suport a les persones defensores dels drets humans que les sustenten, 26 municipis catalans hem dissenyat i organitzat per setè any consecutiu, i amb suport de la societat civil, el projecte Ciutats Defensores dels Drets Humans.

Per tot l’exposat anteriorment, el Grup Municipal PSC a l’Ajuntament de Tarragona, proposa l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Ens adherim al projecte Ciutats Defensores dels Drets Humans que se celebrarà en dues edicions, al març-abril i a l’octubre de 2019.

SEGON.- Afermem el nostre compromís amb els drets humans a escala local i ens comprometem a mantenir i intensificar les polítiques públiques de suport als defensors i defensores de drets humans, tant a escala local com internacional.

TERCER.- Recordem la situació d’especial vulnerabilitat que viuen determinades minories i col·lectius i la indefensió que pateixen davant les violacions dels seus drets.

QUART.- Condemnem la imposició de limitacions a les activitats dels defensors i defensores de drets humans, incompatibles amb el dret internacional dels drets humans, i la seva persecució i assetjament per part de governs autoritaris.

CINQUÈ.- Exigim la immediata llibertat de Abdulhadi Al-Khawaja (Báhrein) i Ilham Tohti (República Popular Xina), que fa anys que ens agradaria poder convidar a participar en el projecte però segueixen privats de llibertat únicament per haver denunciat les violacions dels drets humans dels seus respectius governs.

SISÈ.- Rebutgem la persecució judicial a persones i entitats que treballen per la defensa i garantia de drets fonamentals com és el cas d’Helena Maleno (participant al projecte al 2015) i Pro Activa Open Arms, entre d’altres.

SETÈ.- Instem el Govern de la Generalitat i el Govern de l’Estat a mantenir i ampliar les polítiques públiques de suport als defensors i defensores de drets humans a escala internacional.

Tarragona, 29 de març de 2019