Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2018 Moció del PDeCAT, en mom de la JNC, amb motiu del Dia contra la LGTBIfòbia

Moció del PDeCAT, en mom de la JNC, amb motiu del Dia contra la LGTBIfòbia

06/06/2018

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

El 17 de maig és el Dia Internacional contra l’Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia. Aquesta efemèride es celebra des del 2005 i commemora que el 17 de maig de 1990 l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va suprimir l’homosexualitat de la seva llista de malalties. La celebració d'aquest dia internacional té com a finalitat coordinar internacionalment l'organització d'activitats per incrementar la consciència sobre l'homofòbia, la transfòbia, la bifòbia i la fòbia a la intersexualitat. Així mateix, també pretén estimular l'interès de les autoritats i la població per garantir els drets LGTBI al món.

Catalunya ha estat pionera en la lluita contra la discriminació LGTBI. El Parlament de Catalunya, l’any 1998, va ser el primer a aprovar la Llei 10/1998, de 15 de juliol, d’unions estables de parella, i va reconèixer, així, les parelles de fet homosexuals. Anys després, l’any 2005, l’Estat espanyol reconeix el matrimoni homosexual. Va ser l’octubre de 2014 quan el Parlament de Catalunya va tornar a fer un pas endavant amb l’aprovació de la Llei antihomofòbia, una normativa pionera per la introducció d’un règim d’infraccions i sancions. L’Ajuntament de Tarragona va acordar implementar aquesta llei mitjançant una Declaració Institucional acordada el 20 de maig de 2016.

Tot i aquests grans avenços, però, malauradament, continuem tenint nombrosos exemples que evidencien que la discriminació LGTBI encara és vigent en la nostra societat. En són exemples les agressions homofòbiques de Sitges pel Carnestoltes 2017, les de Barcelona al barri de Sants el març 2017 i al carrer del Bruc el juny 2017, la de Berga el març 2017 i la de Salou el maig 2017. L’augment del bullying en instituts i escoles per raó d’orientació sexual que l’Observatori contra l’Homofòbia denuncia des del 2016 també fa palesa l’encara vigent intolerància.

Davant d’aquestes i altres mostres de rebuig contra el col·lectiu LGTBI, considerem indispensable defensar un model de societat basat en la tolerància i la normalització de la diversitat sexual. Continua sent molt necessari conscienciar i sensibilitzar la societat i donar visibilitat al col·lectiu LGTBI amb accions positives.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del Partit Demòcrata (PDeCAT) a l’Ajuntament de Tarragona, en nom del Col·lectiu Local de la JNC, proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER. Que l’Ajuntament de Tarragona mostri tolerància zero davant de qualsevol expressió LGTBifòbica i que, en cas que alguna en tingui lloc a la ciutat, en doni trasllat a la Generalitat de Catalunya per a la imposició de sancions d’acord  la Llei 11/2014 i a la Fiscalia per si poden resultar constitutives de delicte.

SEGON. Que l’Ajuntament de Tarragona elabori i apliqui campanyes de sensibilització i projectes de prevenció en LGTBIfòbia en l’àmbit educatiu, així com un protocol per a casos de bullying per identitat, expressió de gènere o d’orientació sexual a les escoles i als instituts de la ciutat.

TERCER. Que l’Ajuntament de Tarragona, a través de l’àrea d’igualtat, elabori un inventari d’elements públics (mobiliari urbà, senyals de trànsit, etc.) que puguin suscitar algun tipus de discriminació per tal de corregir-lo. En cas de tractar-se d’un aspecte que sobrepassa l’àmbit local, donar trasllat a l’administració competent. I que, d’altra banda, es duguin a terme accions positives de visibilització del col·lectiu LGTBI per contribuir a la seva plena normalització com pot ser potenciar la celebració del Dia Internacional contra l’Homofòbia i del Dia de l’Orgull LGTBI i penjar la bandera de l’Arc de Sant Martí a la façana del Palau Municipal; i instal·lar semàfors i senyals de trànsit que mostrin la realitat LGTBI, entre moltes altres.

QUART. Executar altres accions aprovades en mocions o declaracions Institucionals en els darrers anys a l’Ajuntament de Tarragona i que resten sense implementar-se.

CINQUÈ. Comunicar l’adopció dels presents acords a la Direcció General d’Igualtat de la Generalitat de Catalunya i a la Xarxa de Municipis LGTBI de Catalunya.

Dídac Nadal Abad
Portaveu del Grup Municipal del Partit Demòcrata (PDeCAT) a l’Ajuntament de Tarragona

Tarragona, 8 de maig de 2018