Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2018 Moció del PDeCAT per dignificar la Casa de la Festa i restaurar els Gegants Moros Antics

26/09/2018

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

Tarragona compta amb un patrimoni festiu d’incalculable valor. Els elements del Seguici Popular de la ciutat, més enllà del valor artístic i patrimonial, són una baula amb la història i amb la tradició. Darrere de cadascun d’ells hi ha projectes, il·lusions i, sobretot, un feix d’emocions que van de la innocència dels infants fins a la nostàlgia dels més grans. El Seguici Popular de Tarragona dóna sentit de pertinença i d’identitat a una ciutadania que s’emmiralla en cadascun dels seus elements perquè hi sent projectada una part de la ciutat.

Durant anys, els diferents elements del Seguici Popular s’han emmagatzemat en diversos indrets i s’ha qüestionat si aquests espais eren els més adequats per a la seva bona conservació. El 1997, diverses entitats ciutadanes, expressió de la societat civil, van lliurar a l’Ajuntament de Tarragona un manifest que reivindicava una Casa de la Festa com a equipament cultural que permetés la conservació dels elements, la seva explicació pedagògica i la seva difusió turística.

Des que es va inaugurar, l’any 2008, la Casa de la Festa, ubicada a la Via Augusta, no ha deixat de patir problemes estructurals que estan posant en perill l’adequada conservació dels elements del Seguici Popular. Les goteres, la manca de manteniment i el deficient clavegueram que es pateix des de fa anys han provocat que l’equipament ofereixi una molt mala imatge.

Tot i la precarietat en què es troba, la Casa de la Festa rep centenars de visites cada mes. És un dels equipaments culturals més visitats de la ciutat que també es pot convertir en un pol d’atracció turística. El plenari municipal de l’Ajuntament de Tarragona celebrat el novembre de l’any 2015 va aprovar per unanimitat una moció per tal que la Casa de la Festa es dignifiqués amb l’objectiu de convertir-la en un referent cultural. Malauradament, però, les greus problemàtiques estructurals continuen existint en l’equipament.

Entre els elements històrics del Seguici Popular que es conserven a la Casa de la Festa es troben els Gegants Moros originals, realitzats l’any 1851 per l’escultor Bernat Verderol. Tot i que el setembre de 2014 el plenari municipal de l’Ajuntament de Tarragona va aprovar per unanimitat una moció per tal de restaurar, conservar i museïtzar els dos Gegants Moros originals, les dues peces històriques es troben en molt mal estat, resten atrotinades, sense vestimenta i amagades en un racó de la Casa de la Festa.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del PDeCAT a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.-  Que l'Ajuntament de Tarragona tingui com a prioritària la dignificació de la Casa de la Festa i es posin en marxa tots els mecanismes necessaris per a iniciar els treballs de reforma amb l’objectiu de solucionar els problemes estructurals que pateix l’edifici.

SEGON.- Que en el cas que els treballs de reforma a la Casa de la Festa no es puguin dur a terme aquest any 2018, l’Ajuntament de Tarragona inclogui una partida especifica en el pressupost municipal de 2019 destinada a dignificar l’equipament.

TERCER.- Que l’Ajuntament de Tarragona, en el menor espai de temps possible, iniciï la restauració i posterior conservació dels Gegants Moros Antics que actualment resten dipositats en un racó de la Casa de la Festa.

QUART.- Que l’Ajuntament de Tarragona, mitjançant la Comissió de Cultura, elabori i executi un projecte de museïtzació dels Gegants Moros Antics per a la seva exposició permanent a la Casa de la Festa.

Dídac Nadal

Conseller Portaveu del Grup Municipal del PDeCAT a l’Ajuntament de Tarragona.

Tarragona, 17 de setembre de 2018