Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2018 Moció del PDeCAT per incloure una partida de 2 milions d'euros destinada als pressupostos participatius

16/10/2018

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

Els pressupostos participatius són un mecanisme de democràcia directa que permet als ciutadans influir o decidir directament sobre els pressupostos públics mitjançant processos de participació ciutadana. Aquest mètode de participació fomenta la transparència en la gestió i la implicació de la ciutadania en la presa de decisions.

Originaris en la ciutat brasilera de Porto Alegre, els pressupostos participatius representen una manera directa d'incidir en un dels aspectes cabdals de l'acció política: el repartiment i la gestió dels diners públics. Es tracta d’una via per condicionar la que possiblement és la màxima expressió de l'autonomia municipal i de la voluntat política d'un Ajuntament: els pressupostos municipals.

Els pressupostos participatius ja són una realitat, des de fa anys, en molts municipis, on la ciutadania proposa i vota els projectes que desitgen per tal de ser inclosos al pressupost anual municipal. Tarragona, però, és l’única capital catalana on a hores d’ara la ciutadania no pot decidir sobre el destí dels recursos públics, és l’única on encara no existeix cap mena de procés participatiu per tal que els veïns i veïnes s’involucrin en l’elaboració del pressupost públic municipal.

El pressupost municipal d’aquest any 2018 disposa d’una partida de 100.000 euros destinada a pressupostos participatius. A banda de ser una quantitat molt baixa –la més baixa de tota la demarcació-, aquesta partida estava supeditada a la venda de patrimoni. Mesos més tard, l’esmentada partida ja no depenia del fet que  l’Ajuntament de Tarragona vengués patrimoni. Tot i això, no s’ha obert cap mena de procés participatiu, de fet, l’apartat anomenat ‘Participació’ creat a la pàgina web del Portal de Transparència resta en desús.

En el Plenari Municipal de l’Ajuntament de Tarragona, en els darrers anys, ja s’han aprovat diverses mocions per fer realitat els pressupostos participatius, però cap d’elles s’ha fet realitat. Es tracta d’una mesura que no suposa cap cost per les arques municipals, només requereix voluntat política.

A banda de l’objectiu principal de la participació directa de la ciutadania, la finalitat és que tots els districtes de la nostra ciutat rebin les inversions que han estat proposades i votades pels veïns i veïnes.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del Partit Demòcrata a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Incloure als pressupostos municipals de l’any 2019 una partida de dos milions d’euros destinada als  pressupostos participatius.

SEGON.-  Assignar una quantia determinada per uns coeficients correctors determinats (nombre d’habitants, extensió del districte, etc.) a cadascun dels onze districtes de la ciutat de Tarragona, sempre sota la supervisió del corresponent estudi tècnic.

TERCER.- Actualitzar i posar en marxa l’apartat ‘Participació’ de la pàgina web del Portal de Transparència de l’Ajuntament de Tarragona, així com dotar-lo dels mecanismes adequats per tal que la ciutadania pugui incloure propostes i votar-les.

QUART.- Crear i posar en marxa una campanya de comunicació per donar a conèixer i fomentar la participació en els pressupostos participatius de l’Ajuntament de Tarragona.

Dídac Nadal

Conseller Portaveu del Grup Municipal del PDeCAT a l’Ajuntament de Tarragona.

Tarragona, 15 d’octubre de 2018