Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2018 Moció del PDeCAT perquè el Passeig Marítim compti amb un circuit inclusiu

Moció del PDeCAT perquè el Passeig Marítim compti amb un circuit inclusiu

20/02/2018

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

Totes les ciutats són necessàriament escenaris de diversitat social, en especial pel que fa a les tradicions, creences, coneixements, capacitats, activitats professionals i aspiracions dels seus habitants. És sobre la base d'aquesta heterogeneïtat que les ciutats neixen, creixen i prosperen com a centres d'intercanvi, innovació i desenvolupament. Tant en les polítiques municipals com en el quotidià de les actuacions realitzades des dels serveis de la ciutat apareixen molts elements fomentadors de la inclusió o de l’exclusió.

Des del Grup Municipal del Partit Demòcrata apostem perquè Tarragona esdevingui una ciutat inclusiva. Entenem la ciutat inclusiva com aquella que es compromet a vetllar perquè totes les persones vegin els seus drets fonamentals garantits i puguin desenvolupar els seus projectes vitals en condicions d’igualtat, i perquè tots els col·lectius que la componen vegin les seves necessitats reconegudes.

Una de les premisses fonamentals d’una ciutat inclusiva és el fet que la inclusió sigui present de forma transversal a totes les polítiques municipals i, d’aquesta manera, garantir la millora de la convivència i la participació de tota la ciutadania i en tots els àmbits de la ciutat. Això es tradueix a fer una ciutat per a totes les persones i col·lectius, i organitzar polítiques i dotar-les de recursos per atendre la diversitat.

Qualsevol nova actuació que es realitzi a la ciutat hauria de tenir molt present la inclusió i són molts els municipis que ja han començat a treballar en aquest sentit i en múltiples àmbits. Una de les àrees on en els últims anys hi ha hagut un gran avenç i en el qual ens centrem en aquesta proposta és la dels circuits inclusius a la natura i als centres urbans.

Nombrosos municipis d’arreu del món, principalment de Catalunya, s’han sumat a la iniciativa BOX21 de la Fundació Itinerarium, una entitat sense ànim de lucre que té com a objectiu ajudar a millorar la qualitat de vida i fomentar la pràctica de l’esport, corrent o caminant, entre les persones amb més dificultats. Els anomenats camins inclusius Sumant Capacitats són recorreguts adaptats a tothom (persones cegues, sordes, amb mobilitat reduïda, amb dificultats intel·lectuals...), senyalitzats permanentment.

La Fundació Itinerarium impulsa aquest projecte, que encapçala Anna Vives, coneguda, entre altres, per ser la creadora de la tipografia que porta el seu nom, Anna, i per haver estat nominada a Catalana de l’Any. El projecte no només vol sensibilitzar sobre les capacitats de les persones, sinó tirar endavant iniciatives que ajudin a millorar la seva satisfacció personal. El director tècnic dels circuits inclusius Sumant Capacitats és Eduard Jornet, actual director de la Volta Cerdanya Ultrafons. Els padrins del projecte són els campions del món de curses de muntanya Kilian Jornet i Núria Picas.

A la nostra ciutat aquest any tenim una oportunitat per disposar d’un o més circuits inclusius que no podem desaprofitar. En poques setmanes començaran les obres de remodelació del Passeig Marítim Rafael Casanova, popularment conegut com a Passeig del Miracle. Els treballs en els primers 600 metres, des de la rotonda del Port Esportiu fins a la Plataforma del Miracle, van a càrrec del Port de Tarragona i la resta, fins a arribar a l’Arrabassada, van a càrrec de l’Ajuntament de Tarragona.

L’objectiu d’aquests treballs, la primera gran intervenció en aquest espai des que va ser construït fa quatre dècades, és convertir el Passeig Marítim Rafael Casanova en una rambla a peu de platja on els vehicles perdran protagonisme i es crearà un gran espai per a senderistes, ciclistes, patinadors, corredors... Aquest nou recorregut, recorregut que anirà des del Port Esportiu fins a la platja de l’Arrabassada, ha d’esdevenir  un circuit inclusiu, un itinerari apte per a tothom.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del Partit Demòcrata a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER. Que l’Ajuntament de Tarragona es posi en contacte amb la Fundació Itinerarium i faciliti els recursos per tal que el tram del Passeig Marítim Rafael Casanova delimitat entre la Plataforma del Miracle i la platja de l’Arrabassada que l’administració local ha de remodelar esdevingui un circuit inclusiu, és a dir, que sigui un recorregut  senyalitzat permanentment i apte per a totes aquelles persones amb dificultats físiques i/o psíquiques.

SEGON. Que l’Ajuntament de Tarragona insti a l’Autoritat Portuària de Tarragona a incloure, en el projecte de remodelació del tram del Passeig Marítim Rafael Casanova delimitat per la rotonda del Port Esportiu i la Plataforma del Miracle, totes aquelles actuacions necessàries perquè el recorregut esdevingui un circuit inclusiu.

TERCER. Que l’Ajuntament de Tarragona iniciï els treballs oportuns per tal que la ciutat disposi de més circuits inclusius al nucli urbà i als espais naturals com ara l’Anella Verda.

Cristina Guzmán Roset
Consellera del Grup Municipal del Partit Demòcrata (PDeCAT) a l’Ajuntament de Tarragona.

Tarragona, 9 de febrer 2018